שתף קטע נבחר

אובמה בחר בשופט יהודי לבית המשפט העליון

נשיא ארה"ב הודיע כי מריק גרלנד הוא המועמד שלו לתפקיד שופט עליון במקום השופט השמרן סקליה שמת בחודש שעבר. גרלנד נוטה לליברליזם, אבל נחשב לאיש מרכז - מה שלא משכנע את הרפובליקנים: הם מבטיחים להיאבק במינויו בסנאט

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הכריז הערב (יום ד') כי בחר בשופט יהודי – שופט בית המשפט הפדרלי לערעורים מריק גרלנד –למועמד שלו לבית המשפט העליון, כמחליף של השופט אנטונין סקליה שהלך לעולמו בחודש שעבר. החלטתו של אובמה לבחור עוד במהלך כהונתו כנשיא שופט לבית המשפט העליון – דבר שמאפשר לו להשפיע על אופי בית המשפט כך שיהיה פחות שמרן – היא קריאת תיגר על הרפובליקנים, שהבטיחו לנסות להכשיל בסנאט את מינויו של כל מועמד שיביא אובמה.

 

גרלנד, בן 63, הוא השופט הראשי של בית המשפט לערעורים של ארה"ב במחוז קולומביה. זהו בית משפט שהשפעתו על המדיניות הפדרלית ועל נושאים הקשורים לביטחון לאומי הפכה אותו לבית המשפט השני בחשיבותו בארה"ב ולכר פורה לגידול שופטי עליון לעתיד. אם יאושר מינויו, גרלנד יהיה השופט היהודי הרביעי בתולדות בית המשפט העליון.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

השופט מריק גארלנד (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
השופט מריק גארלנד(צילום: רויטרס)

השופט המנוח סקליה שאותו אמור גרלנד להחליף היה שופט שמרן, ובואו של גרלנד במקומו אמור לחזק את כוחם של השופטים הליברלים בבית המשפט העליון, אף שהוא אינו ליברל מובהק, אלא נחשב לאיש מרכז עם נטיות ליברליות. גורמים בבית הלבן הסבירו כי אובמה מאמין שלגרלנד יש היסטוריה של תמיכה בין-מפלגתית ושהוא המועמד המתאים ביותר להיכנס באופן מיידי לבית המשפט.

 

סנאטור צ'אק שומר מניו יורק, מספר 3 במפלגה הדמוקרטית, אמר כי הבחירה בגרלנד היא בחירה שמתאימה לשתי המפלגות: "אם הרפובליקנים לא יוכלו לתמוך במינויו – במינוי של מי הם כן יוכלו לתמוך?".

עם מותו של השופט השמרן סקאליה (בתצלום), עומד כרגע הרכב השופטים בוושינגטון על ארבעה שופטים ליברליים מול ארבעה שמרניים (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
עם מותו של השופט השמרן סקאליה (בתצלום), עומד כרגע הרכב השופטים בוושינגטון על ארבעה שופטים ליברליים מול ארבעה שמרניים(צילום: gettyimages)

אם מינויו של גרלנד יאושר הוא צפוי לנטות יותר למחנה הליברלי בבית המשפט העליון, אבל כאמור הוא אינו נחשב לליברל מובהק. במיוחד בנושאים של הגנה פלילית וביטחון לאומי יש לו מוניטין של איש מרכז. עם זאת, באווירה הפוליטית הנוכחית בארה"ב מינויו עדיין עשוי לגרור התנגדויות.

 

הרפובליקנים שולטים בסנאט, שחייב לאשר כל מינוי של שופט עליון, ומנהיגי המפלגה הרפובליקנית רוצים להשאיר את הבחירה

בשופט שיחליף את סקליה בבית המשפט העליון לנשיא הבא. בארה"ב מינוי של שופט עליון הוא לכל החיים, והרפובליקנים טוענים שמינוי שופט עליון בשנת בחירות הוא מהלך שנגוע בשיקולים פוליטיים רבים מדי.

 

הערב בהודעתו על הבחירה בגרלנד אמר אובמה כי תהליך האישור של מינויו לשופט עליון צריך להיות מעל לפוליטיקה, וכי קשירתו במרוץ לנשיאות תהיה מהלך שגוי. לדבריו תהיה זו בגידה במסורת האמריקנית.

 

אובמה אמר כי לגרלנד יש כישורים ייחודיים המאפשרים לו להתמנות מיד לשופט עליון: "בחרתי באיש רציני ובשופט למופת". לדבריו גרלנד יביא לבית המשפט העליון רוח של צניעות ויושרה. עוד הדגיש כי בחר בגרלנד רק אחרי תהליך מיון ארוך וקפדני.


פורסם לראשונה 16/03/2016 13:23

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים