שתף קטע נבחר

טלסקופ החלל קפלר תיעד כוכב שהתפוצץ

נאס"א פרסמה סרטון הדמיה, המבוסס על תצפיות של טלסקופ החלל, המדגים כיצד הכוכב KSN 2011d, הגדול פי 500 מהשמש - מתפוצץ. צפו

כך נראה כוכב שהתפוצץ: סוכנות החלל האמריקנית פרסמה הלילה (יום ג') סרטון הדמיה המבוסס על תצפיות של טלסקופ החלל קפלר, שתיעד את סופו של הכוכב KSN 2011d, הנמצא 1.2 מיליארד שנות אור מכדור הארץ. בנאס"א אמרו כי זו הפעם הראשונה שטלסקופ מתעד את התחלת התהליך שבסופה הכוכב מתפוצץ. צפו בהדמיית פיצוץ הכוכב:

 

 

ההבזק הזוהר של גל ההלם של כוכב מתפוצץ - תופעה שאסטרונומים מכנים גם "התפרצות הלם" - מוצג בהמחשה הזו של סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א). האנימציה מתחילה עם מבט על הכוכב האדום הענק, הגדול פי 500 ובהיר פי 20 אלף מהשמש שלנו.

 

בנאס"א הסבירו כי כשהגוף הפנימי של הכוכב כושל וכבר לא יכול לשאת היתוך הגרעיני, הליבה של הכוכב פשוט קורסת תחת כוח הכבידה. גל הלם מהפיצוץ עולה במהרה דרך השכבות השונות של הכוכב. הגל פורץ תחילה דרך פני השטח הנראים לעין של הכוכב בסדרה של התפרצויות קטנות. רק 20 דקות לאחר מכן נכנסת לתוקף עוצמתו המלאה של גל ההלם על פני השטח - והכוכב מתפוצץ בסופרנובה.

 

 (צילום הדמיה: נאס"א) (צילום הדמיה: נאס
(צילום הדמיה: נאס"א)

 

האנימציה הזו מבוססת על תצפיות שנעשו על ידי טלסקופ החלל "קפלר" של נאס"א. על ידי מעקב צמוד אחר הכוכב KSN 2011d, הנמצא במרחק 1.2 מיליארד שנות אור, קפלר הצליח לתפוס את תחילת ההבזק ואת הפיצוץ האדיר שלאחריו בכוכב הגדול פי 500 מהשמש. בנוסף תועדה התפוצצות הכוכב KSN 2011a, הגדול פי 300 מהשמש שלנו ומרוחק "רק" 700 מיליון שנות אור מכדור הארץ.

 

מה זה "קפלר"?

הטלסקופ "קפלר", ששוגר לחלל בשנת 2009, מצויד באמצעים לאיתור כוכבי לכת דמויי-ארץ. כוכבי לכת אלה מקיפים כוכבים גדולים ומסיביים מהם, ממש כשם שכדור הארץ שלנו מקיף את השמש. גודלם נע בין מחצית מגודלו של כדור הארץ לכפליים ממנו ואסטרונומים משערים שמאות כוכבי לכת כאלה מצויים בגלקסיית שביל החלב. כמה מהם עשויים להכיל מים ואולי גם צורות חיים כלשהן.

 

 (צילום הדמיה: נאס"א) (צילום הדמיה: נאס
(צילום הדמיה: נאס"א)

 

קפלר פועל בשיטת תצפית המוכנה "השיטה האורביטלית". בשיטה זו צופה הטלסקופ בכוכב כלשהו ומודד את עוצמת האור הנפלט ממנו. כאשר עוצמת האור נחלשת בפרקי זמן קבועים, יש להסיק שגוף כלשהו חולף במסלול קבוע בין הכוכב לבין הטלסקופ ומסתיר את האור הנפלט מהכוכב. גוף זה הוא כוכב לכת המקיף את הכוכב במסלול קבוע. ממדידת עוצמת האור המוסתרת על ידי כוכב הלכת, ניתן לחשב את שטח פניו ולהסיק ממנו מהם הרדיוס והמסה שלו.

 

הטלסקופ נקרא על שמו של האסטרונום הגרמני בן המאה ה-17, יוהנס קפלר.

 האסטרופיסיקאים המפעילים את הטלסקופ נעזרים בחוק השלישי של קפלר, על מנת לחשב את הטמפרטורה השוררת על כוכבי הלכת שנמצאו.

 

בחודש יולי יצאה סוכנות החלל האמריקנית בהכרזה במסיבת עיתונאים באשר לגילוי כוכב לכת דמוי כדור הארץ במערכת שמש רחוקה. כוכב לכת זה מקיף כוכב דמוי שמש הדומה לשמש שלנו. שמו שלהכוכב קפלר 452B.

 

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום הדמיה: נאס"א
הדמיית הפיצוץ
צילום הדמיה: נאס"א
מומלצים