שתף קטע נבחר

צילום: EPA

הרגעים הגדולים של מספר 14

התארים עם אייאקס, שער הרפאים במדי ברצלונה, הלהטוטים במונדיאל והפנדל החצוף שמסי חיקה. יוהאן קרויף סיפק לא מעט רגעים עוצרי נשימה במהלך הקריירה המפוארת שלו, ואנחנו ליקטנו את המיטב

בכתבה שפורסמה ב-ESPN ודירגה את הכדורגלנים הגדולים בכל הזמנים, יוהאן קרויף הוגדר כ"שחקן הגדול ביותר אי פעם שלא זכה במונדיאל". זה קצת לא הוגן מצד הכותב. משפטים כאלה עלולים לסכם בזווית קצת בעייתית קריירה שלמה, ובמקרה הזה נראה כאילו ההתמקדות היא דווקא במה שקרויף לא השיג – וגם הטוויסט החיובי כביכול משאיר סוג של טעם מר למי שקורא.

 

עולם הכדורגל באבל: יוהאן קרויף הלך לעולמו

 

כי יוהאן קרויף היה כל כך הרבה יותר מהמשפט הזה. הוא היה, קודם כל, גאון. המילה הזו נכנסה לשימוש בצורה מופרזת, אבל ההולנדי מילא אותה במובן הטהור שלה. הוא עמד במרכז קבוצה ונבחרת ששינו את עולם הכדורגל, ותיבל את הספורט באישיות מיוחדת שרק הוסיפה לקסם. הנה כמה מהרגעים הגדולים ביותר שלו.

 

יוהאן קרויף במדי הולנד בשנות ה-70 (צילום: Getty Image) (צילום: Getty Image)
יוהאן קרויף במדי הולנד בשנות ה-70(צילום: Getty Image)

יוהאן קרויף בתקופה בה אימן את ברצלונה (צילום: Getty Image) (צילום: Getty Image)
יוהאן קרויף בתקופה בה אימן את ברצלונה(צילום: Getty Image)

 

הפיכת איאקס לאימפריה

התקופה הייתה הגדולה בתולדות סלטיק, שהייתה אז אחת הקבוצות המובילות באירופה. שנה לפני כן היא הפסידה בגמר לפיינורד, ונחשבה שוב לאחת הפייבוריטיות לזכייה. ברבע הגמר היא הגרילה את איאקס, אז עדיין קבוצה נטולת תהילה אירופית שחיפשה הנפה.

 

המשחק הראשון התקיים בהולנד, ואיפשר לאירופה להבין את הגדולה של המארחת. בתצוגה מושלמת, איאקס הביסה את סלטיק 0:3, כשקרויף כובש את השער הראשון שמתחיל בחגיגה ומספק תצוגה מרהיבה על הדשא. הסקוטים השיגו בגומלין 0:1 שלא הספיק להם, ואיאקס המשיכה כל הדרך לזכייה באליפות אירופה. והיא הייתה הראשונה מתוך שלוש רצופות של אחת הקבוצות המדהימות בתולדות היבשת, כשבכולן מככב קרויף.

 

קרויף הפך את איאקס לגדולה ביותר (צילום: Getty Image) (צילום: Getty Image)
קרויף הפך את איאקס לגדולה ביותר(צילום: Getty Image)

 

השבת הברק לברצלונה

היום זה נשמע כמעט בלתי אפשרי, אבל בין האליפויות של 1960 ו-1985, תקופה של 25 שנים, ברצלונה זכתה רק באליפות אחת נוספת. זה קרה בעונת 1973/74, שבתחילתה קרויף נרכש מאיאקס תמורת שיא עולמי של 2 מיליון דולר.

 

זו הייתה עונה מרגשת עבור בארסה. קרויף הכניס משהו מיוחד למועדון, ולמרות שכאמור האליפות שהשיג עם הקבוצה באותה שנה לא שוחזרה איתו בהמשך, היא נשארה ייחודית ומלאת ברק. ובין רגעי השיא של אותה עונה, נשאר אחד שמתעלה מעל כולם – ה-0:5 על ריאל מדריד בברנבאו, אחד המשחקים המושלמים בתולדות ברצלונה, בו קרויף הבקיע את השער השני וניצח על הקונצרט. עם ברצלונה הוא הוסיף עוד גביע, ואז חזר בשנות ה-90 כמאמן כדי לגרוף ארבע אליפויות רצופות ושלל תארים, בהם אליפות אירופה ב-1992.

 

יוהאן קרויף ושחקני ברצלונה ב-1974 (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
יוהאן קרויף ושחקני ברצלונה ב-1974(צילום: gettyimages)

 

שער הרפאים

חשוב לציין שבאותה עונת אליפות של ברצלונה, היריבה דווקא לא הייתה ריאל מדריד, שעברה שנה חלשה במיוחד, אלא אתלטיקו מדריד. בארסה השיגה את האליפות בפער של שמונה נקודות, כשאחת מנקודות הציון המשמעותיות הגיעה במשחק ביניהן בקאמפ נואו, בו ברצלונה ניצחה 1:2.

 

אבל הניצחון עצמו אינו הרגע המדהים, אלא מה שקרויף עשה במהלכו. היום המונח "שער רפאים" מתייחס יותר לשער שלא היה ואושר, כמו במקרה המפורסם בבונדסליגה בו הכדור נכנס דרך חור ברשת. אבל באותה עונה המונח הוטבע על השער של קרויף, שבביצוע גופני בלתי אפשרי זינק לגובה אדיר, הסתובב בצורה שנוגדת את חוקי הפיזיקה ושלח את הכדור מהאוויר עם העקב לרשת.

 

הזינוק שלו נגד את חוקי הפיזיקה. קרויף במדי ברצלונה (צילום: getty images)
הזינוק שלו נגד את חוקי הפיזיקה. קרויף במדי ברצלונה(צילום: getty images)

 

ההצגות במונדיאל 1974

שלב הבתים השני במונדיאל 1974 שימש למעשה כחצי גמר, כאשר מנצחת כל בית העפילה לגמר. הולנד הוציאה מהתמונה את ארגנטינה כבר במשחק הראשון עם 0:4 ענק, כשקרויף כובש צמד (גם זה משחק גדול במיוחד עבורו). אבל הכל התנקז למשחק האחרון בשלב, אליו הולנד וברזיל הגיעו עם שני ניצחונות כל אחת.

 

כזכור, ברזיל הגיעה לטורניר כאלופת העולם, אבל הולנד הייתה זו שהדיחה אותה רשמית. תיקו היה מספיק להולנד במשחק בגלל הפרש שערים עדיף, אבל היא התכוונה לעשות זאת בגדול. קרויף בישל ליוהאן נייסקנס בדקה ה-50, ורבע שעה מאוחר יותר הגיע להגבהה של רובי רנסנברינק ושלח אותה מהאוויר לרשת. הולנד בגמר – שם הפסידה 2:1 למארחת מערב-גרמניה.

 

משחקים גדולים בגביע העולם. יוהאן קרויף (צילום: Getty Image) (צילום: Getty Image)
משחקים גדולים בגביע העולם. יוהאן קרויף(צילום: Getty Image)

 

הפנדל החצוף

בואו נחבר בין ההיסטוריה להווה, בין שני ענקים של ברצלונה. לאו מסי הטריף את העולם לפני חודש וחצי כאשר במקום לבעוט פנדל, הוא נתן מסירה קטנה קדימה ללואיס סוארס שהבקיע. זו הייתה מחווה לגאונות של קרויף, שהפך את המהלך הזה למפורסם ב-1982 במשחק בין איאקס להלמונד ספורט.

 

קרויף תפס את השוער, הקהל וכל אוהד מאז לא מוכנים, כאשר ויתר על הבעיטה ושלח מסירה ליספר אולסן. הדני המשיך בחזרה אליו את הדאבל-פס, וקרויף שלח את הכדור לרשת.

 

כן, זה חוקי, כן, צריך הרבה חוצפה כדי לעשות זאת וההולנדי הסביר אחרי אותו תעלול: "הכדורגל הוא בידור וצריך לדאוג שהקהל ייהנה". קרויף צפה בשחזור של מסי מהבית, כשהוא בשיא המאבק מול המחלה הארורה, ועל פי חבר שהתראיין בספרד, היה נלהב מאוד לראות את הארגנטינאי והאורוגוואי עושים לו מחווה.

 

 נוח על משכבך בשלום, גאון. היינו יכולים להכניס כאן עוד עשרות, מאות רגעים שלך, אבל כמו שהיית בעצמך, רצינו להתמקד רק בטופ של הטופ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים