שתף קטע נבחר

לוחם שאיבד את מפקדו תומך בחייל היורה: "מחבלים צריך לחסל, אני מצדיע לו"

על רקע סערת הירי במחבל פרסם דרור זיכרמן, לוחם שנפצע ב-2005 בפיגוע, פוסט שצובר תאוצה ברשת. הוא טען שנוהלי הפתיחה באש אפשרו למחבל להתפוצץ עליו ועל מפקדו אורי בינמו ז"ל: "רציתי לירות ואורי לא אישר. שילמנו מחיר קשה מאוד". יעלון: "שרים חסרי אחריות מנהלים מסע שיסוי נגד צה"ל"

 

מימין: דרור זיכרמן לאחר שנפצע בפיגוע. משמאל: החייל היורה בחברון
מימין: דרור זיכרמן לאחר שנפצע בפיגוע. משמאל: החייל היורה בחברון

"פעלתי לפי ההוראות. לא יריתי במחבל כי לא היה זיהוי ודאי. רציתי מאוד לירות בו, אבל אורי שהיה קפדן לא אישר לי ושנינו שילמנו מחיר קשה מאוד. הוא בחייו ואני בבריאותי. כל זאת משום שפעלתי לפי הוראות פתיחה באש, ולמרות שממש רציתי לירות במחבל, לא יריתי. כזה אני, לא מפר הוראות".

 

על רקע סערת הירי של לוחם חטיבת כפיר במחבל פצוע בחברון, פרסם דרור זיכרמן פוסט בפייסבוק שצובר תאוצה, שבו סיפר איך בדצמבר 2005, כשהיה לוחם בצה"ל, מחבל מתאבד התפוצץ עליו ועל מפקדו, סגן אורי בינמו ז"ל, לאחר שחשדו בו, אך פעלו לפי נוהלי הפתיחה באש ולא ירו בו.

דרור זיכרמן. הלוחם שאיבד את מפקדו מתגייס למען החייל היורה ()
דרור זיכרמן. הלוחם שאיבד את מפקדו מתגייס למען החייל היורה

סגן אורי בינמו ז"ל ()
סגן אורי בינמו ז"ל
 

 

 (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

בפוסט, שזכה לעשרות אלפי לייקים, סיפר זיכרמן: "הייתי חלק מצוות סיור שגרתי כחלק מהפעילות המבצעית השוטפת שביצע הגדוד שלי בגזרת טול כרם שבה שירתי. במהלך הסיור קיבלנו התראה על כוונת מחבלים לבצע פיגוע באחד ממופעי חנוכה ולכן אורי בינמו ז"ל החליט להקים מחסום פתע ביציאה הדרומית מהעיר טול כרם".

 

באחת המכוניות נמצא אדם חשוד. "הוא לבש מעיל עור", כתב זיכרמן. "אמנם היה חודש דצמבר, אבל אותו יום היה חם מהרגיל. אותו נוסע היה מחבל מתאבד שהיה בדרך לביצוע פיגוע באחד ממופעי חנוכה. אורי רצה לבדוק את אותו נוסע, אבל מעיל העור שלו העלה את חשדי באופן מחריד. תוך כדי בדיקה כיוונתי את הנשק לראשו של המחבל, אורי ראה שכיוונתי את הנשק ואז הוא פנה אליי והתנהל בינינו דיאלוג שלא אשכח לעולם".

זיכרמן תיאר כיצד אורי אסר עליו לירות בפלסטיני למרות החשד שעורר בשל מעיל העור שלבש, החלטה שבדיעבד גבתה מחיר כבד. "אני כמובן הקשבתי לאורי והתנהגתי על פי הנהלים, לפיהם רק אם יש זיהוי ודאי מותר לירות. לאחר כמה שניות, אורי מסתובב לכיוון המחבל, פונה אליו תחילה בעברית, ומורה לו לפתוח את המעיל ולהראות לו את החולצה.

 

"המחבל הסתכל עליו בעיני עגל, כאילו הוא לא מבין עברית, אז אורי התחיל לצעוק עליו בערבית ותוך כדי מסמן לי לא לירות, כאשר אני עם נשק עם כדור בקנה, מכוון היישר לפניו של המחבל. אבל אני מקשיב לאורי, ולא עושה דבר. אורי שוב ביקש ממנו להרים את החולצה, הפעם בערבית. המחבל הסתכל עליי, החזיר את המבט לאורי ועשה תנועה כאילו הוא עומד להוריד את החולצה. אבל הוא הפעיל את המתג של המטען שנשא עליו, מטען של כמעט 30 קילו, ופוצץ את עצמו עליי ועל אורי".

 

 

זיכרמן הביע תמיכה בחייל מהתקרית האחרונה שעצור בחשד לרצח: "לדעתי אותו חייל הוא גיבור ואני מצדיע לו, הוא הרג מחבל ומנע פגיעה עתידית בחפים מפשע".

 

בשיחה עם ynet הוא הוסיף כי "המקרים שונים, אבל מהותית זה אותו דבר בדיוק. בעשר השנים שעברו מאז שנפצעתי, אני חי את רגשות האשמה שיכולתי למנוע את זה. אני מרגיש חמלה רבה מאוד כלפי החייל היורה, שהתגייס בשביל להגן על המדינה ועכשיו הוא חשוד ברצח".

 

לדבריו, "זה לא קשור לעמדה פוליטית, אלא להיגיון פשוט. מחבלים לא צריך לנטרל, אלא לחסל. הפוסט הזה היה החלטה של רגע, ולא תיארתי לעצמי שהוא יתפוס כזאת תאוצה. קיבלתי מבול של הודעות וטלפונים, מה שמראה שזה נושא שמאוד כואב לכולם".

 

הוא הדגיש כי מטרת הפוסט הייתה להראות מה עלול לקרות כאשר "פועלים רק על פי הנהלים ולא על פי שיקול דעת אישי".

 

יעלון תוקף: שרים חסרי אחריות

בתגובה לסערה של הימים האחרונים - בציבור בכלל ובממשלה בפרט - פרסם שר הביטחון משה יעלון תגובה חריפה: "בימים האחרונים מנהלים שרים וחברי כנסת חסרי אחריות מסע שיסוי והסתה חסר תקדים בחומרתו נגד צה"ל, הרמטכ"ל וכלפי מפקדים בכירים. במקום אחריות לאומית הם מפגינים הפקרות שאין כדוגמתה, מטעמים פוליטיים וציניים, גם במחיר של פגיעה בצה"ל, בחייליו ובמפקדיו, כמו גם פגיעה בחוסן הלאומי של מדינת ישראל. במסע ההתלהמות הזה לא צה"ל עומד בראש מעינייהם, וגם לא חוסנו, אלא שיקולים פופוליסטיים וטוקבקיסטיים".

שר הביטחון משה יעלון (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון) (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)
שר הביטחון משה יעלון(צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)

יעלון הוסיף: "הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט מוביל את חיילי ומפקדי צה"ל למלחמה נחושה וחסרת פשרות בטרור הפלסטיני, וכלפי הטרור בכלל. אני מעניק לו ולחיילי צה"ל גיבוי מלא בפעולתם היומיומית המורכבת. כשצריך לחקור אנו עושים זאת, וכל מעורבות פוליטית צינית בנושאי תחקיר מבצעי, חקירה או הוראות פתיחה באש, היא הרסנית לצה"ל ופוגעת, בראש ובראשונה, בחיילים ובמפקדים. מי שמסית נגד הרמטכ"ל, שלא יתפלא למצוא כרזות נאצה נגדו. מי שמלהיט את האווירה, ומעודד במרומז הפרת חוק רק כדי לרצות מיעוט קיצוני ואלים - עוד יוביל אותנו לאנרכיה. הכוחות השפויים במדינת ישראל, מימין ומשמאל, חייבים להתאחד נגד הרוח הרעה הזו ולבלום אותה".

 

מוקדם יותר התנהל עימות חריף בישיבת הממשלה בין בנימין נתניהו לשר נפתלי בנט סביב סוגית החייל שחשוד ברצח מחבל. בנט, שתקף את מי שגינה את התנהגות החייל כשהוא רומז כנראה לראש הממשלה: "למה לחרוץ דין לפני בדיקה? התבלבלתם בין טובים לרעים. למה כל הנהגת המדינה מרקדת לפי חליל ארגון 'בצלם'".

השר גלעד ארדן פנה לבנט ושאל: "על מי אתה מדבר שהזדרזו לגנות את החייל".

בנט השיב: "אתה יודע יפה מאוד".

 

נתניהו התפרץ ברגע זה ואמר שכל הממשלה מגבה והוסיף: "הובלתי חיילים לקרב, אל תטיף לי מוסר".

 

אך זה לא ריצה את יו"ר הבית היהודי: "גיבוי זה במעשים. לא במילים. למה חורצים דין לפני בדיקה? אלוף פיקוד מרכז פרסם תחקיר רק ביום שישי, אבל כבר ביום חמישי כולכם קפצתם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים