שתף קטע נבחר

הדרך הטבעית להתמודד עם תסמונת המעי הרגיש

אחוז לא מבוטל מהאוכלוסייה סובל מבעיות בדרכי העיכול אשר בדרך כלל משלבות חוסר נוחות ומבוכה. למה זה קורה ואיזה אמצעים טבעיים יעזרו להקל על המצב?

האם היציאות שלך סדירות? וכמה פעמים ויתרת על הזמנה לצהריים רק בגלל הדרך בה אתה מעכל מזון? מערכת העיכול היא נושא רגיש שכמעט ואיננו מדובר. באופן טבעי איננו נוטים לתאר את פעילות המעיים שלנו, אפילו לא בפני חברינו הקרובים ביותר ובכל זאת, כאשר מערכת העיכול אינה מתפקדת כראוי, הפגיעה באיכות החיים עלולה להיות אנושה ובלתי נסבלת.

 

אחוז לא מבוטל מהאוכלוסייה סובל מבעיות בדרכי העיכול אשר בדרך כלל משלבות חוסר נוחות ומבוכה. את המספרים המדויקים קשה להעריך, יחד עם זאת, ניתן לקבוע בוודאות שבעיות עיכול למיניהן מהוות את הסיבה השכיחה ביותר להיעדרות מהעבודה על רקע של מחלה.

 

קיראו עוד

מהו הטיפול היעיל במעי רגיש ללא תרופות?

שכיח ומרגיז: 10 עובדות על תסמונת המעי הרגיז

הקשר בין חרדה ודיכאון למחלות מעי דלקתיות

 

מה היא תסמונת המעי הרגיש?

תסמונת המעי הרגיש, המוכרת גם בשמה המקומם - תסמונת המעי הרגיז, הינה בעיה מוכרת ונפוצה המתבטאת בשלשולים, התכווצויות בבטן, תחושת נפיחות, עצירות, גזים, צרבות, כאבי בטן עזים, בחילות ואפילו כאבי ראש.

 

תדירות ההתקפים משתנה ממקרה למקרה ועלולה להמשך בין מספר שעות למספר שבועות ולעיתים אף יותר. חלק ניכר מהסובלים יעדיפו לוותר על ארוחה רק כדי לא להתמודד עם חוסר הנוחות המוכר המגיע מיד אחריה.

 

כדי להבין את מנגנון התסמונת, יש להכיר את אופן פעילותו של המעי:

אורכו של המעי הממוצע הינו כ-7 מטרים. תפקודו התקין מערב כיווץ גלי של שרירים בלתי רצוניים, במטרה לקדם את המזון המתעכל לאורך צינור העיכול עד לפתחו התחתון.

 

אותה תנועה גלית קצובה, המכונה פריסטלטיקה בשפת הרפואה, מאפשרת את קיומו של תהליך העיכול הבריא. בזמן התקף, נפגע קצב תנועתיות המעי והופך בלתי סדיר. כתוצאה, מאבד המעי את יכולתו לקדם את המזון לאורך צינור העיכול בצורה סדירה.

 

האבחנה

אבחון התסמונת איננו פשוט מאחר ולא קיימים ממצאים מוכחים בבדיקות מעבדה שעשויים להצביע על מחולל או גורם ברור לתופעה. לרוב תתבצע האבחנה ע"י שלילת מחלות אחרות ומצבים רפואיים שונים שעלולים לגרום לתסמינים, דוגמת מחלות מעי דלקתיות ואי סבילות למזון.

  

הגורמים

אחת הסברות המתייחסות לגורם הפיזיולוגי, הינה שיבוש באספקת הדם לשרירי המעי. התכווצות כלי הדם המובילים אל המעי מייצרת מצב בו אספקת הדם איננה אחידה וכתוצאה, עבודת השרירים איננה מתואמת.

 

למרות חילוקי הדעות בקרב הקהילה המדעית בנוגע לגורמים הפיזיולוגיים לתופעה, קיימת הסכמה בנוגע לגורמים הרגשיים המעורבים: לחץ נפשי, התרגשות, חרדה ודיכאון, ידועים כמגרים את תחילתו של ההתקף ומלבים אותו.

 

החדרת מחטי הדיקור לנקודות ספציפיות בגוף יכולה להקל על תופעות המעי הרגיש (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
החדרת מחטי הדיקור לנקודות ספציפיות בגוף יכולה להקל על תופעות המעי הרגיש(צילום: shutterstock)

 

הטיפול הטבעי

התזונה הינה כלי הטיפול העיקרי כאשר מדובר בבעיות מעיים. מאחר וכל אחד מאתנו הוא מכלול שלם של הרגלים, השפעות ומורכבויות שונות, גם הטיפול התזונתי בבסיסו, פרטני ושונה מאדם לאדם. בכדי לצמצם את כמות ההתקפים, חשוב להכיר את מערכת העיכול הפרטית שלנו ולדעת מאילו מזונות עלינו להימנע.

 

המלצות כלליות:

1. כדאי להפחית בצריכה של מוצרי מזון המייצרים גירוי למעיים ומעודדים תנועתיות: אלכוהול, קפאין, שתיה ממותקת, מזונות מטוגנים, תבלינים, סוכרים, מוצרי חלב ומזונות מעובדים למיניהם.

 

2. מומלץ לשתות כ-10 כוסות מים ביום ובנוסף, להרבות באכילת פירות וירקות העשירים בסיבים תזונתיים. הזנת הגוף בנוזלים חשובה הן בזמן התקף של שלשולים והן בזמנים של עצירות.

 

במקרים של שלשול עשויה השתייה להחזיר לגוף את הנוזלים שאיבד ולמנוע סכנת התייבשות. במקרים של עצירות עשויים הנוזלים להגדיל את נפח היציאה ולהסדיר את תנועת המעיים. את צריכת הסיבים מומלץ להעלות בהדרגה משום שבמקרים מסוימים, עלולים להחמיר את תופעת השלשולים.

 

3. שימוש בצמחי מרפא. קיים מגוון רחב של צמחי מרפא הידועים מזה אלפי שנים כמרגיעי עוויתות וכמשפרים את מקצב ותזמון מערכת העיכול. נזכיר את שורש הג'ינג'ר שטעמו החריף מקל על תחושת בחילה ואת צמח ההל הארומטי המיטיב עם תנועת המעיים.

 

4. מומלץ לשלב פעילות גופנית מתונה. הפעילות הגופנית מעודדת את זרימת הדם בגוף כולו ומאפשרת את התרחבותם של כלי הדם. שיפור בזרימת הדם עשוי להטיב עם תנועתיות המעיים.

 

4. יש להימנע ממצבי מתח נפשי. קל להגיד וקשה לעשות, זה נכון, ובכל זאת, כדאי לנסות ולחפש דרכים להקלה על רמות המתח הנפשי המעודד את התכווצותם של כלי הדם הזעירים. יוגה, מדיטציה, טיפול פסיכולוגי ואפילו נגינה על פסנתר, לכולם יכולת ברורה לעכב את המנגנון ההישרדותי בגופנו האחראי על שינויים בזרימת הדם.

 

5. דיקור סיני. החדרת מחטי הדיקור לנקודות ספציפיות בגוף, מנתבת את זרימת הדם ומשפיעה על תנועתו. הדיקור הוכח כמעכב את פעילות מערכת העצבים הסימפטטית (fight or flight) ומכניס לפעולה את מערכת העצבים הפרא-סימפטטית (rest and digest).


היום, יום ראשון, ה-3 באפריל 2016 ייערך יום הרפואה הסינית הראשון בישראל, פרויקט התנדבותי-חברתי של קהילת המטפלים ברפואה סינית עם הרצאות, סדנאות חוויתיות וטיפולי התנסות ברפואה סינית לקהל הרחב ללא עלות. לפרטים נוספים הכנסו לאתר





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מערכת עיכול שלא פוגעת באיכות החיים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים