שתף קטע נבחר

25 מ' ממחבל עם חגורת נפץ: ההנחיות חודדו

צה"ל לא אישר ללוחמים מחטיבת כפיר להגיע לדיון הארכת המעצר היום. ההנחיות חודדו אחרי הירי במחבל מנוטרל: להתרחק 25 מ' ממחבל עם חגורת נפץ ולא לירות על גופו. "אומרים לנו שעדיף לנטרל מבלי להרוג", אמר לוחם

25 מטרים - זה המרחק שבצה"ל מנחים חיילים להימצא מ"נקודת איום פוטנציאלית", כדוגמת מחבל ששוכב בשטח ויש חשש כי הוא נושא עליו חגורת נפץ. נוהל זה כמו אחרים - חודדו בימים האחרונים ביתר שאת בעקבות תקרית הירי של חייל חטיבת כפיר במחבל מנוטרל בחברון. היום (ג') יובא החייל להארכת מעצר, חבריו שביקשו לתמוך בו נאלצו להישאר במוצב.

 

בימים האחרונים קיימו המפקדים באוגדת איו"ש שיחות עם הלוחמים, בעקבות האירוע השנוי במחלוקת במחסום בתל רומיידה. לחיילים הוסבר כי מעבר לכשל המוסרי והחוקי המסתמן מהתנהגות החייל, הוא פעל גם בניגוד להוראות המקצועיות באופן שיכול היה לסכן את חבריו.

 

לוחמי גדוד שמשון בעמדת התקרית בחברון, אתמול (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
לוחמי גדוד שמשון בעמדת התקרית בחברון, אתמול(צילום: יואב זיתון)
 

תקרית הירי בחברון (צילום: עימאד אבו שמסייה) (צילום: עימאד אבו שמסייה)
תקרית הירי בחברון(צילום: עימאד אבו שמסייה)
 

על פי הנהלים, במקרה של חשש להימצאות חגורת נפץ על מחבל, יש להרחיק את הכוחות הסמוכים לו ולהזהיר אותם באופן מיידי, וכן חובה להימצא במרחק של כ-25 מטר לפחות מנקודת האיום הפוטנציאלית. בנוסף, אין לירות במחבל שלפי החשש נושא מטען חבלה על גופו, מאחר שירי זה עלול להפעיל את המטען. במקרה הנוכחי, הפעלת המטען - אם אכן היה על גופו של המחבל - עלולה הייתה לפגוע קשות בחיילים ובאזרחים שלידו.

 

בנוסף, בקורס החובשים הקרביים שעבר החייל הסבירו לחניכים כי כדור שנכנס לגוף האדם עלול לצאת ממקום אחר, כך שהסיכון במקרה זה להפעלת המטען - אם אכן היה קיים - היה מגיע גם כתוצאה מהירי שביצע החייל בראשו של המחבל.

 

"אנחנו מקבלים את ההנחיות האלה בתדרוכים לפני משימות כמו תגבורי צירים, פעילויות יזומות, מעצרים", אמר ל-ynet לוחם מהגדוד. "אומרים לנו שעדיף לנטרל מבלי להרוג, גם בגלל הערך המודיעיני שיכול להיות לכך לאחר מכן, וגם כדי למנוע תסיסה".

חיילי גדוד שמשון בחברון  (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
חיילי גדוד שמשון בחברון (צילום: יואב זיתון)
 

חייל אחר ציין: "כואב לנו על החייל שנפצע ועל החבר שלנו שהסתבך ככה. דווקא אצלנו החבר'ה מנוסים באיו"ש יותר מבחטיבות אחרות, ובפז"ם שלו, שנה ושמונה בצבא, הוא צבר לא מעט ניסיון".

 

בעמדת חסם ז'ילבר המתח עדיין באוויר מאז יום חמישי. לוחמי גדוד שמשון שבעמדה, החולשת על הגבעה בסבך הבתים המעורבבים ביהודים ופלסטינים, אסרו על צלמי עיתונות לתעד את העמדה שנמצאת בטבורה של שכונת מגורים, והציגו גם צו שטח צבאי סגור בחתימת אלוף פיקוד המרכז רוני נומה.

 

אף שסוף השבוע עבר בשקט יחסי, בניגוד לחששות מפיגועי נקמה או התגברות ההסלמה, ואף שהפיגוע עצמו בחמישי בבוקר לא הסתיים בתוצאות קטלניות בצד הישראלי, בצה"ל החליטו לסגור את השטח הסמוך למחסום בפני מי שלא גרים במקום. צלמים מורשים לתעד את העמדה בתיאום מראש, למרות העובדה שהחסם והיישוב היהודי בחברון הפכו למצולמים ביותר בגדה, עם קרוב ל-80 עמדות צילום סטטיות של צה"ל, עשרות פלסטינים ומתנדבי "בצלם" שמתעדים כל התרחשות, משקיפי ארגון טיף האירופי שאוכפים את הסכם חברון מ-98', מתנחלים וצלמי עיתונות.

 

בצה"ל הולכים ומשלימים את התחקירים הפנימיים שמחזקים את הטענות נגד החייל היורה, ולפיהן הוא פעל בניגוד גמור לפקודות. עדויות מפקד הפלוגה של החייל וכן של חברו לכוח, לפיהן הוא אמר להם לפני הירי הקטלני וגם לאחריו כי "למחבל שדקר את חבר שלי מגיע למות", מופיעות אף הן בתחקירים הראשוניים שבוצעו בצבא.

 

החייל מכחיש בחקירתו שאמר דברים אלה, והיום הוא יובא לדיון בהארכת מעצרו בבית הדין הצבאי בקסטינה. בדיון הראשון בבית הדין נכחו רבים מקרובי משפחתו. הפעם מצפים גם לנוכחות שיא של מפגינים שיגיעו להביע בו תמיכה. גם חבריו לפלוגה ביקשו ממפקדיהם לצאת לבית הדין כדי לתמוך בו. לטענתם, אחרי שבתחילה נעתרו לבקשתם, הערב היא נדחתה כליל והם יישארו במוצב בחברון. אחד מהם הביע כעס: "לא רצינו להפקיר את החבר שלנו בשעות הקשות שלו, גם אם הוא עשה את הפשע הכי גדול. אנחנו אוהבים אותו בטוב וברע". בצה"ל הסבירו מנגד כי מדובר בפלוגה שתופסת גזרה חשובה באיו"ש.

 

שר הביטחון משה יעלון הבהיר היום שוב את עמדתו ביחס לתקרית, ובנאום במליאת הכנסת אמר: "מה אתם רוצים, צבא מתבהם שאיבד חוט שדרה מוסרי? היה חשוב שנאמר מיד - גם הרמטכ"ל, גם שר הביטחון וגם ראש הממשלה - איך אנחנו רואים את האירוע הזה. אנחנו לא כמו הצד השני. אני גאה על זה שהמ"פ הצביע שזה אירוע חריג". הוא תקף גורמי ימין בממשלה שהביעו תמיכה או שניסו להמעיט בחומרת האירוע: "לצערי גם מתוך הקואליציה, כולל שר, שבמקום להתקשר לשר הביטחון לפני שהוא יוצא לתקשורת, התקשר למשפחת החייל לעודד ולתמוך. מי שסרח צריך לתת את הדין". הוא פנה לחברי הכנסת ואמר, "אני מבקש מכם לא להתערב בדברים שהם בנימי הנפש".

 

תא"ל במילואים שמוליק זכאי כתב: "גם אני לא רוצה צבא שמתבהם, אבל אני גם לא רוצה צבא לא נחוש וחסר עמוד שדרה". מפקד אוגדת עזה לשעבר, שסיים את דרכו בצבא לאחר שיעלון כרמטכ"ל הורה לו את הדרך החוצה, כתב עוד: "היחס אל החייל מחפיר ולוקה בצביעות ובחוסר מקצועיות. התגובה ההיסטרית מעוררת מחשבה נוגה על יכולתנו לעמוד בלחצים. היחס כלפינו, הציבור ששואל שאלות מוצדקות מדוע חייל נחשד ברצח, פשוט מעליב". הוא הסביר כי לכל היותר מדובר בטעות בשיקול דעתו של החייל.


פורסם לראשונה 28/03/2016 23:41

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עארף מוחמד עמר ג'בר, בצלם
הזירה בחברון
עארף מוחמד עמר ג'בר, בצלם
מומלצים