שתף קטע נבחר

"פנמה-ליקס": מדינת הוולקנו גועשת, רה"מ סופג אש

המנהיג הראשון ליפול בגלל הדלפת הענק? סיגמונדור גונלאוגסון רכש ב-2007 חברה במקלט מס ויום לפני שנדרש לדווח עליה לרשויות באיסלנד מכר מחצית ממנה לאשתו בדולר אחד. ב-2013 היה מעורב במו"מ לחילוץ בנקים שהחברה שלו הייתה אחת מנושיה. אלפים הפגינו נגדו ובפרלמנט יצביעו אי אמון

 

 

ההדלפה הכלכלית הגדולה גורמת למשבר פוליטי לא קטן: ראש ממשלת איסלנד הודיע אתמול (יום ב') שהוא מסרב להתפטר מתפקידו בעקבות הדלפת המסמכים הכלכלית הגדולה בהיסטוריה, "פנמה-ליקס", שבה נחשפו 11.5 מיליון מסמכים סודיים מהמאגר של חברת עורכי הדין הבינלאומית הענקית Mossack Fonseca שמושבה בפנמה. במדינה הוולקנית קראו לראש הממשלה סיגמונדור דאבי גונלאוגסון להתפטר לאחר שנחשף שהוא נגוע בניגוד אינטרסים חמור.

  

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

על פי הדיווחים, גונלאוגסון ורעייתו הקימו חברה באיי הבתולה, המשמשים מקלט מס, בסיוע חברת עורכי הדין הגדולה "מוסאק פונסקה" שנמצאת במרכזה של הדלפת הענק שתיעדה רשתות של הלבנת הון והעלמות מס. האופוזיציה באיסלנד הודיעה שתעלה בפרלמנט הצבעת אי אמון בראש הממשלה.

  

"אין שום דבר חדש במידע שפורסם". ראש ממשלת איסלנד גונלאוגסון (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"אין שום דבר חדש במידע שפורסם". ראש ממשלת איסלנד גונלאוגסון(צילום: AFP)
ההמונים קראו לראש הממשלה להתפטר (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ההמונים קראו לראש הממשלה להתפטר(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

גונלאוגסון הופיע בטלוויזיה האיסלנדית, אמר שהוא לא יתפטר, והוסיף שלא היה שום דבר חדש במידע שהופיע במסמכים שהודלפו מחברת עורכי הדין הבינלאומית שמתמחה בהקמות חברות פטורות ממס. "לא שקלתי להתפטר בגלל המסמכים, ולא אעשה זאת", אמר ראש הממשלה האיסלנדי.

  

מכר חברה לאשתו בדולר אחד

שר החוץ של איסלנד, ששוהה בהודו, גם אמר שראש הממשלה לא עשה דבר לא חוקי. "אין שום דבר מוזר שם", אמר שר החוץ גונאר בראגי סוויינסון.

  

החשדות נגד ראש הממשלה האיסלנדי נוגעות לחברת "ווינטריס", שהוקמה ב-2007 על ידי גונלאוגסון ובת זוגו דאז אנה סיגורלאוג פאלסדוטיר, כיום אשתו. על פי הטענות, גונלאוגסון מכר מחצית מהחברה לבת זוגו תמורת דולר אחד בלבד ב-31 בדצמבר 2009, יום לפני שנכנס לתוקף החוק האיסלנדי שחייב אותו להצהיר על הבעלות על חברת "ווינטריס" כניגוד אינטרסים.  


הבנקים חייבים לחברה של ראש הממשלה 515 מיליון קרונות איסלנדיים? (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הבנקים חייבים לחברה של ראש הממשלה 515 מיליון קרונות איסלנדיים?(צילום: רויטרס)
חברת "ווינטריס" הפסידה כסף רב כתוצאה מהמשבר הכלכלי העולמי ב-2008 ששיתק את איסלנד, ותבעה סך של 515 מיליון קרונות איסלנדיים (4.2 מיליון דולר) משלושה בנקים איסלנדיים שפשטו את הרגל בעקבות המשבר: "לנדסבנקי", "גליטניר" ו"קופטינג".

  

גונלאוגסון מואשם מאז אתמול שפעל בניגוד אינטרסים חמור ביותר. כראש ממשלה הוא היה מעורב בהשגת הסכם עם הנושים של הבנקים, שהחברה שלו למעשה הייתה ביניהם.  


 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

הדלפת הענק והדיווחים על ענייניו הכלכליים של ראש הממשלה האיסלנדי הובילו לגינויים רבים נגדו מצד פוליטיקאים בולטים במדינה הצפון אירופית. ראשת הממשלה לשעבר יוהנה סיגורדרדוטיר קראה לגונלאוגסון להתפטר מתפקידו, כפי שעשתה גם ראש מפלגת הפיראטים הפופולרית בירגיטה יונסדוטיר. האופוזיציה, כאמור, קראה להצבעת אי אמון בממשלת המרכז-ימין בראשות גונלאוגסון. בנוסף למחאת הפוליטיקאים הפגינו אלפי אזרחים נגד ראש הממשלה מחוץ לבניין הפרלמנט בבירה רייקיאוויק.

  

"מידע על מעורבות שרים בחברות במקלטי מס הוסתר מהציבור האיסלנדי לפני הבחירות האחרונות, וזה צודק שהם יוכלו להעריך שוב את המצב", אמר ארני פול אראנסון, מנהיג "הברית הסוציאלית החברתית" מהמרכז-שמאל לעיתון Morgunbladid.

 

גונלאוגסון, ראש "המפלגה הפרוגרסיבית" מהמרכז-ימין, החל קדנציה של ארבע שנים במשרד ראש הממשלה ב-2013, חמש שנים לאחר קריסתה הכלכלית של איסלנד.

 

איסלנד, מדינה וולקנית בצפון האוקיינוס האטלנטי שבה גרים 330 אלף תושבים, עברה ב-2008 כמעט בן לילה ממצב של כוכבת כלכלית לפושטת רגל כשהבנקים שלה קרסו בזה אחר זה במשבר הכלכלי העולמי הגדול.

 

פרשת "פנמה-ליקס" - עדכונים אחרונים:

רשויות המס בהולנד פתחו בחקירה בעקבות הדלפת מסמכי פנמה. "נבדוק את המידע הרלוונטי למדינתנו", הודיע משרד האוצר ההולנדי בהצהרה שפרסם.

התביעה הכלכלית בצרפת הודיעה כי תפתח בחקירה פרלמנטרית בעקבות הדלפת מסמכי פנמה. במקביל, משרד האוצר הצרפתי הודיע כי ימצה את הדין עם אזרחי המדינה שיתגלה כי אכן העלימו מס.

בנו של נשיא מצרים לשעבר, עלאא מובארק, צפוי להיות מזומן לחקירה בעקבות הדלפת המסמכים בפנמה שקשרה את שמו בהברחת כספים באמצעות חברות מקומיות. כך דיווחה העיתונות המצרית.

ממסמכי פנמה לא עולות ראיות לכך שהנשיא פטרו פורושנקו עבר על החוק. כך הגיב משרד התובע הכללי באוקראינה לאחר שהנשיא פורושנקו נמנה עם האישים שמופיעים במסמכים שהודלפו.

דובר הקרמלין דימטרי פסקוב אמר כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוא המטרה העיקרית של מסמכי פנמה שהודלפו.

לדבריו, במסמכים אין שום ראיה קונקרטית הקושרת בין פוטין לבין עסקות offshore וכי כל מטרתם להכפיש את פוטין לקראת הבחירות לפרלמנט במהלך השנה. פסקוב האשים גם כי המסמכים הודלפו על ידי סוכן לשעבר בסוכנות הביון המרכזית האמריקנית (CIA) או על ידי מחלקת המדינה האמריקנית.


פורסם לראשונה 04/04/2016 22:29

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
ראש ממשלת איסלנד גונלאוגסון
צילום: AFP
מומלצים