שתף קטע נבחר

יוזמה: הקלה לח"כים לשעבר במינוי לדירקטורים

דוד ביטן (ליכוד) יעלה במושב הבא של הכנסת הצעת חוק שלפיה ניסיון של שלוש שנים כח"כ יהווה קריטריון מתאים למינוי בחברות הממשלתיות. לדבריו, "המצב מעוות". כיום נדרש ממועמדים תואר אקדמי וניסיון במקצוע או בניהול

האם כהונה של שלוש שנים רצופות בכנסת תיחשב בקרוב לניסיון מתאים לכהונה כדירקטור בחברות ממשלתיות ? יוזמה חדשה שמתגבשת בכנסת ושותפים לה נציגים כמעט מכל סיעות הבית, מבקשת להקל על ח"כים שמסיימים את כהונתם להשתלב בחברות ממשלתיות.

 

עוד בחדשות:

 

מדובר בחוק שיעלה כבר בפתיחת מושב הקיץ במאי ויהיה תקף גם לגבי שרים בממשלה ולגבי ראשי רשויות. את הצעת החוק מוביל יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), שטוען כי המצב כיום הוא חסר היגיון ויוצר עיוות שיש לתקן: לדבריו, שרים, ח"כים וראשי רשויות המסיימים את עבודתם הציבורית, ולמרות רקורד מפואר של שנים ארוכות, לא נמצאים ראויים להתמנות לדירקטורים בחברות ממשלתיות בשל הקריטריונים הקבועים בחוק (ראו להלן).

 

"החוק רואה כשנות ניסיון תפקיד בכיר בתחום הניהול העסקי או בכהונה ציבורית, אך לא מאפשר לכלול במניין השנים כהונה שר, חבר כנסת או ראש רשות מקומית, תפקידים שיש בהם מאפיינים משמעותיים של ניהול, אחריות ובקיאות בתחומים הרלוונטיים לדירקטורים בחברות", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.

מליאת הכנסת (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
מליאת הכנסת(צילום: גיל יוחנן)
 

"לפיכך מוצע לקבוע כי כהונה כחבר כנסת במשך שלוש שנים רצופות או כראש רשות מקומית במשך חמש שנים רצופות, או כהונה כשר במשך שלוש שנים רצופות תאפשר מינוי לדירקטור מטעם המדינה בחברה ממשלתית".

 

בהמשך נכתב כי מוצע לקבוע ולהגדיר "כהונה בתפקיד בכיר בשירות הציבורי" כ"עבודה בדרגת סמנכ"ל ומעלה או משרות אמון במשרדי הממשלה שמקבלים דרגת סמנכ"ל במשרד ממשלתי".

 

על מנת להתמנות לדירקטור כיום, על המועמדים להיות תושבי ישראל בני 25 ומעלה, העומדים באחד משלושת הקריטריונים הבאים:

 

1. תואר אקדמי באחד מהמקצועות הבאים: כלכלה, מינהל עסקים, משפטים, ראיית חשבון, מינהל ציבורי, הנדסה או לימודי עבודה או לחילופין תואר אקדמי באחד מתחומי עיסוקן של החברות הממשלתיות. בנוסף, על המועמד להיות בעל ניסיון של שנתיים לפחות בתחומי השכלתו, בניהול או באחד מתחומי עיסוקן של החברות הממשלתיות.

 

2. ניסיון של חמש שנים לפחות בשניים או יותר מהקריטריונים הבאים: כהונה בתפקיד בכיר בתחום הניהול העסקי של תאגיד בעל היקף עסקים משמעותי. כהונה ציבורית בכירה או בתפקיד בכיר בשירות הציבורי בנושאים כלכליים, מסחריים, ניהוליים או משפטיים. תפקיד בכיר הנוגע לאחד או יותר מתחומי עיסוקן של החברות הממשלתיות.

 

3. השכלה אקדמית גבוהה (תואר שלישי ומעלה).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות הכנסת
ח"כ דוד ביטן
צילום: דוברות הכנסת
מומלצים