שתף קטע נבחר

צילום: רועי עידן, בראל אפרים

יותר חזקה, יותר עמידה: חמאס שכלל את המנהרות

נראה שהארגון העזתי למד את הלקחים ממבצע צוק איתן. המנהרה החדשה שהתגלתה בגבול הרצועה חזקה יותר ועמידה יותר מפני פיצוצים ובעיקר מפני גשם שהוביל להתמוטטות מנהרות בחודשים האחרונים

 

מימין: המנהרה החדשה, משמאל: מנהרה מהסוג הישן (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
מימין: המנהרה החדשה, משמאל: מנהרה מהסוג הישן(צילום: דובר צה"ל)

חמאס חיכה, למד והפיק לקחים: כשמשווים בין התמונות שצולמו במנהרות במהלך מבצע צוק איתן ולבין זו שנחשפה לפני כשבועיים ודבר קיומה הותר הבוקר (ב') לפרסום, נראה בבירור שארגון חמאס שיפר מאוד את המבנה ההנדסי של המנהרות וגם את שיטות הבנייה. 

 

מנהרה בשטח ישראל - כתבות נוספות:

גלנט: צה"ל צריך להיות מוכן לעימות מהקיץ הקרוב

אלוף פיקוד דרום: "חמאס מכין עצמו למלחמה"

צפו: כך חשפו כוחות צה"ל את המנהרה

איומי נתניהו אחרי צוק איתן

 

במנהרות שנחשפו בצוק איתן, הדיפון מורכב מלוחות בטון טרומי המוצבים אנכית ומעליהם קשת מבטון יצוק מזוין שאמור למנוע שמשקל האדמה שמעל המנהרה ימוטט אותה.

 

בסוג בנייה כזה, הלוחות הרחבים האנכיים הם נקודת התורפה ולכן חמאס בונה את המנהרות החדשות אחרי צוק איתן באמצעות משטחי בטון צרים וארוכים שמונחים אופקית, אחד מעל השני, בתוך מסגרת ממתכת.

 

המבנה הזה הוא הרבה יותר חזק ועמיד, לא רק בפני לחצי הקרקע שמבחוץ, אלא גם עמיד לפיצוצים ואפקטים של לחימה בתוך המנהרה. הם גם מאפשרים עבודה יותר בטוחה בימי גשם, שבהם מים מחלחלים לאזור העבודות.

 

חפירות צה"ל באזור גילוי המנהרה (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
חפירות צה"ל באזור גילוי המנהרה(צילום: דובר צה"ל)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

הרמטכ"ל ואלוף פיקוד דרום בשטח (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
הרמטכ"ל ואלוף פיקוד דרום בשטח(צילום: דובר צה"ל)

המנהרה שנחשפה בשבועות האחרונים ונחפרה אחרי צוק איתן נמצאת בעומק של בין 20 ל-30 מטר ואדמה רטובה מגשמים באזור יכולה למוטט את המנהרה בשיטת הבנייה הקודמת. בשיטת הבנייה הנוכחית – הרבה פחות.

 

המבנה החדש נועד למנוע קריסות כמו שנרשמו בחודשים האחרונים, שנגרמו גם כתוצאה מהמבנה הישן. מאיר רופא, המנהל הטכני של חברת "שפיר הנדסה", הסביר עד כמה השתפרו בוני המנהרות מאז צוק איתן. "לא רואים בבירור אם הסיגמנטים החדשים הם מעץ, ברזל או בטון. אבל בשיטה הקודמת הם לא חיברו את החלקים של הבטון אחד לשני אלא רק הצמידו אותם. אולי זו גם הסיבה שהיו להם התמוטטויות ולכן החליטו לבנות את זה אורכי ואת המנהרה יותר קשיחה".

 

רופא הסביר כי כעת "העמודים שמחזיקים את הסיגמנטים עומדים בלחץ אדיר, אבל אי אפשר לדעת כמה הם יציבים בתוך מנהרה ועד כמה הם יכולים להחזיק את כל המשקל הזה. אפשר לראות שהפלסטינים נעזרים במסילות כדי לשנע חומרים, הלוגיסטיקה שלהם השתפרה. הם בדרך כלל חוצבים באמצעים ידניים כי זו אבן כורכר, זה לא סלע קשיח". עוד אמר: "עד כמה שהאמצעים פרימיטיביים הם עושים את העבודה מבחינתם אך זה לא מנהרות שהיית רוצה לעבור דרכן, הן בעייתיות ולא יציבות ועלולות לקרוס".

 

בחודשים האחרונים עלה באופן משמעותי מספר הקריסות של המנהרות שחופרת הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה. מבדיקת ynet עולה כי מדובר בקריסה של לפחות תשע מנהרות שגבו את חייהם של 15 חופרים, מה שהעלה את הסוגיה לכותרות לא רק בשיח התקשורתי בישראל כי אם גם בזה הפלסטיני.

 

השלטון בעזה ניסה בתחילה להסתיר ולהטיל איפול מוחלט על העניין, אולם אירועי הקריסות הודלפו החוצה באמצעות הרשתות החברתיות. בחמאס הבינו במהירות שהם אינם יכולים לשלוט במידע, בעיקר כאשר מדובר בקריסות שיש בהן הרוגים. ייתכן שבארגון הצליחו להסתיר קריסות נוספות של מנהרות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
המנהרה הנוכחית וזאת בצוק איתן
צילום: דובר צה"ל
מומלצים