שתף קטע נבחר

צילום: AFP

בצרפת נפרדים מרונית אלקבץ: "האישה הכי חזקה בעולם"

באמצעי התקשורת בעולם מדווחים על מות רונית אלקבץ, המכונה "שגרירת הקולנוע הישראלי". אבל הקריירה של השחקנית המחוננת לקחה אותה גם לצרפת. רושדי זם ששיחק לצדה סופד: "עוצמתית עם טירוף יפהפה". הבמאית בריז'יט סיי: "אחותי לנצח". בפסטיבל קאן הקדישו מחווה מיוחדת לזכרה

פרידה מעבר לים: לא רק בישראל כואבים את לכתה בטרם עת של רונית אלקבץ. ידיעת מותה ממחלת הסרטן של השחקנית והבמאית המוערכת פורסמה בעיתונים מרכזיים ברחבי העולם, ובפרט בעיתוני צרפת, שם זכתה להכרה רבה בתחום הקולנוע והתיאטרון, כמו גם בעיטור מסדר הכבוד החשוב מטעם ממשלת צרפת. יתר על כן, שותפיה של אלקבץ בהפקות קולנוע צרפתיות לא מעטות בהן לקחה חלק, מבכים גם הם את מותה, וסופדים לה.

 

"אני המום ומאוד עצוב על רונית", אומר ל-ynet השחקן והבמאי הצרפתי מוסלמי רושדי זם, ששיחק לצדה בסרט "Tête de turc" ("שעיר לעזאזל") של הבמאי פסקל אלבה מ-2010, "לא ידעתי שהיא חולה, לפני כן היא היתה עבורי האישה הכי חזקה בעולם. כל כך עוצמתית, כל כך נדיבה עם טירוף יפהפה. היא היתה השגרירה הטובה ביותר של הקולנוע הישראלי בצרפת, היא היתה במאית נהדרת באמת ושחקנית בלתי נשכחת". 

 

התפקיד המשמעותי הראשון של אלקבץ בקולנוע הצרפתי היה בסרטם של אחמד בושאללה וזאקיה טאהרי "תוצרת צרפת" מ-2001, בו שיתפה פעולה עם הקומיקאי המקומי עטמן קליף, שמספר על צערו לנוכח העדכונים מישראל. "נפגשנו ב-1999 על הסט לו היא סיפקה מרכיב אדיר של הומור ומסתורין. זו היתה ההתנסות הצרפתית הראשונה שלה, אבל הכשרון שלה בא לידי ביטוי כבר במולדתה ישראל. הקריירה הבינלאומית שלה אישררה את זה. אני זוכר אישה עדינה ומגוננ שהיממה אותי עם הקסם שלה והגישה הכנה כשחקנית. לא יכולנו להתעלם מרונית. היא היתה מאוד חיננית גם בשיא העצבים".

 

רונית אלקבץ ב"Tête de turc" ()
רונית אלקבץ ב"Tête de turc"
 

איזה זיכרון יש לך ממנה?

 

"אני זוכר את התשוקה שלה לחיים, וכשאני עוצם את עיני, אני רואה דמות לבושה כולה בשחור כשהיא ניצבת על ראש הגבעה ומאחוריה הנוף של העיר ליון מוקדם בבוקר. היא קראה בעוצמה מלנכולית: 'זו עדיין צרפת היפה'. אדם יפהפה עזב אותנו ואני שולח תנחומים למשפחה".

 

כמו אלקבץ, גם בריז'יט סיי היתה שחקנית מצליחה בארצה שהתנסתה גם בבימוי וליהקה את הכוכבת הישראלית כבת דמותה בסרטה "ידיים חופשיות", המבוסס על סיפור התאהבותה באסיר צרפתי. "'אם לא הייתי אני, הייתי רוצה להיות את' - זה המשפט הראשון מתוך המכתב הראשון שכתבתי לרונית אחרי שהיא פשוטו כמשמעו נגלתה לפני בסרט של קרן ידעיה, 'אור'.... זה הצחיק אותה" מספרת סיי ל-ynet, "יחסי החברות והעבודה שלנו גרמו לנו להבין שהיינו אחיות בחיים אחרים, אלף שנים לפני שנפגשנו. היא אחותי והיא תחסר לי לנצח". 

 

רונית אלקבץ וקרול ברנדט ב"ידיים חופשיות" ()
רונית אלקבץ וקרול ברנדט ב"ידיים חופשיות"

הרפתקה פחות ידועה של אלקבץ היתה התגייסותה כמדבבת בסרט האנימציה הצרפתי "Zarafa" על מעללי ג'ירפה בסוואנה האפריקאית. "רונית לנצח תהייה שחקנית קסומה, מוזה מכשפת", אומר הבמאי רמי בזנסון ל-ynet, "בסרט האנימציה שלי השאלתי את הקול שלה לדמות של בובולינה בעלת הקול העמוק, הטון המיוחד והמבטא הבלתי מזוהה. למרות שכל המשחק שלה התרכז בקולה, היא התמסרה אליו בדרך כל כך פיזית, שהבמאי השותף שלי ז'אן כריסטוף ליה קיבל ממנה את ההשראה לעיצוב הדמות. בבובולינה יש תכונות של רונית. אותם הפנים, אותו המבט. הנצחי".

 

היומון לה מונד התייחס לאלקבץ כאל "הפנים של הקולנוע הישראלי", תוך מתן דגש לזכייתה בפרס מוסטרה של פסטיבל הקולנוע בונציה. הפרס היוקרתי הוענק לה על הסרט "ולקחת אשה" מ-2004, אותו ביימה עם אחיה, הבמאי שלומי אלקבץ, ואף שיחקה בו. כן התייחסו בעיתון לתפקידה כשופטת במסגרת שבוע המבקרים בפסטיבל קאן אשתקד.

 

לתואר "שגרירת הקולנוע הישראלי" זכתה אלקבץ גם בעיתון "דיילי מייל", שם תוארה כמי שהפכה לכוכבת בצרפת וכזו שעזרה להביא להכרת העולם בקולנוע הישראלי. סרטיה, בין היתר "גט: המשפט של ויויאן אמסלם" שביימה עם אחיה שלומי אלקבץ ו"ביקור התזמורת" בבימויו של ערן קולירין, צוינו אחר כבוד בעיתונים נוספים, ביניהם "הוליווד ריפורטר" ומגזין הקולנוע הנחשב "דדליין".  

רונית אלקבץ, "שגרירת הקולנוע הישראלי", ב"לה מונד" ()
רונית אלקבץ, "שגרירת הקולנוע הישראלי", ב"לה מונד"

השגרירה אלקבץ, גם ב"דיילי מייל" ()
השגרירה אלקבץ, גם ב"דיילי מייל"

ביומון "ליברסיון" חזרו אל כתבת דיוקן שנערכה עם אלקבץ בתקופה בה חלקה את חייה בין פריז לתל אביב. בראיון דיברה אלקבץ בין היתר על יחסם של הוריה לבחירתה לחלק את חייה בין ישראל לצרפת. "אני לא חייבת דבר לאיש", אמרה אז. באותם ימים השתתפה בהפקה "עפר ודם", הסרט הראשון שביימה כוכבת הקולנוע הצרפתיה, פאני ארדן, שהוקרן בבכורה בפסטיבל קאן.

 

בעיתון "לה פיגארו" ציינו כי "הצלחתה של אלקבץ חצתה גבולות". בין היתר, התייחסו להופעתה בסרט "הנערה מהרכבת" של הבמאי אנדרה טשינה, בו שיחקה ב-2009 לצד קתרין דנב. כן בחרו להדגיש את תפקידה יוצא הדופן בסרט "אור" של הבמאית קרן ידעיה, אשר הוקרן גם הוא בבכורה בשנת 2004 בשבוע המבקרים בקאן, כמו גם את זכייתה בפרס מצלמת הזהב בפסטיבל.

 

מחווה ודמעה. פסטיבל קאן חולק כבוד אחרון לאלקבץ (מתוך טוויטר) (מתוך טוויטר)
מחווה ודמעה. פסטיבל קאן חולק כבוד אחרון לאלקבץ(מתוך טוויטר)

"אשת קולנוע גדולה". שבוע המבקרים בקאן חולק כבוד אחרון (מתוך טוויטר) (מתוך טוויטר)
"אשת קולנוע גדולה". שבוע המבקרים בקאן חולק כבוד אחרון(מתוך טוויטר)

גם לשם הגיעו החדשות על מותה של אלקבץ, רגע לפני ההכרזה על הסרטים שישתתפו בפסטיבל במסגרת התוכנית "שבועיים של במאים" היום בצהריים. המארגנים הגיבו במהירות ופרסמו לצד הרשימה גם מחווה לשחקנית הישראלית ובה נראית דמותה כשהיא דומעת.

 

במסגרת המקבילה, "שבוע הביקורת", בה כיהנה אלקבץ כנשיאת חבר השופטים אשתקד, ביקשו גם כן להקדיש לה דברים וכתבו: "רונית אלקבץ, שבוע הביקורת אבל על גברת גדולה של קולנוע. מחשבותנו מוקדשות למשפחתה ולקרוביה"

 

ה"ליברסיון". חזר אל הימים בהם חילקה זמנה בין תל אביב לפריז ()
ה"ליברסיון". חזר אל הימים בהם חילקה זמנה בין תל אביב לפריז
 

"הצלחתה של אלקבץ חצתה גבולות". נפרדים גם ב"לה פיגארו" ()
"הצלחתה של אלקבץ חצתה גבולות". נפרדים גם ב"לה פיגארו"

אלקבץ ב"הוליווד ריפורטר" ()
אלקבץ ב"הוליווד ריפורטר"
הידיעה ב"דדליין". מציינים את הסרטים הגדולים ()
הידיעה ב"דדליין". מציינים את הסרטים הגדולים

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הציגה את הקולנוע הישראלי לעולם". רונית אלקבץ
לאתר ההטבות
מומלצים