שתף קטע נבחר

הערכה: חמאס ירה פצמ"רים בגלל פעילות צה"ל נגד המנהרות

ההערכה בקרב גורמי ביטחון כי ירי הפצ"מרים יימשך גם בימים הקרובים לאור פעילות צה"ל במרחב גדר הגבול עם עזה לאיתור מנהרות התקפיות. הלחץ האזרחי ברצועה גובר וחמאס ביקש לשחרר את הקיטור לכיוון ישראל. גם החשש בארגון מפני התרסקות פרויקט הדגל שלהם - המנהרות - הוא אחד המניעים

 

בסוף השבוע שעבר ארגן חמאס אירוע ציבורי המוני בכיכר המרכזית של העיר עזה. העצרת הזאת נשאה אופי מיליטנטי מובהק ולאנשי הזרוע הצבאית של הארגון היה חלק מרכזי בה. בין היתר הוצב על הבמה מיצג גדול שהיווה את גולת הכותרת של העצרת – אוטובוס אגד צבוע בירוק אשר גגו מפוחם. כדי להסיר ספק, אם היה כזה, נכתב על האוטובוס המספר 12 – רמז לפיגוע בקו 12 בירושלים רק ימים ספורים קודם לכן. איש הזרוע הצבאית שעלה לנאום בכנס ביקש להעביר לישראל מסר קצר וברור: "רפע אל-חיסאר או אינפיג'אר" כלומר הסרת המצור מעל עזה או פיצוץ. סגן מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה הבהיר בעצרת כי יש גבול לסבלנות של העזתים.

 

ירי פצצות המרגמה לעבר כוחות צה"ל שפועלים בתקופה האחרונה במרחב גדר הגבול עם עזה כנראה נובע מהסבלנות הפוקעת על הנהגת חמאס בעזה. בצה"ל מעריכים כי הירי לאורך היום מכוון ישירות נגד כוחות צה"ל שפועלים במרחב הגדר עם כלים הנדסיים בניסיונות לאתר מנהרות התקפיות נוספות שחדרו לישראל. מדובר למעשה בפעם הראשונה מאז צוק איתן שחמאס יורה בעצמו לעבר ישראל לאחר שאכף את הפסקת האש ביתר שאת בשנה וחצי האחרונות. הערב (ד') תקף חיל האוויר חמישה יעדים בדרום הרצועה באזור שדה התעופה דהניה ליד רפיח.

 (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
(צילום: בראל אפרים)

פעילות זו מתבצעת בשורת מוקדים לאורך גבול הרצועה מאז צוק איתן, אך רק ביממה האחרונה זכתה לתגובה אלימה מצד הפלסטינים. בכוונת צה"ל להמשיך בפעילות זו שמתרחשת סמוך לגדר, לכן הערכה בישראל שהטפטוף ההדדי הזה יימשך גם בימים הקרובים.

  

תגובת צה"ל צפויה להמשיך להיות מדודה ולכלול הפגזות נקודתיות של עמדות צבאיות של חמאס, אך בצבא מבהירים כי הפעילות נגד המנהרות תימשך. בישראל העבירו מסרי אזהרה חריפים לחמאס לאורך היום, שלפיהם אין כוונה להסלים את המצב, אך על כל ירי תגיע תגובה מיידית וכי הפעילות נגד המנהרות לא תיפסק. בחמאס חוששים שהנכס האסטרטגי והמשמעותי ביותר שלהם נגד ישראל, המנהור ההתקפי חוצה הגדר, יאותר ויושמד בחודשים הקרובים על-ידי ישראל, בשל פריצת הדרך הטכנולוגית הישראלית שהושגה בנושא, מה שמבעבע עוד יותר את סיר הלחץ העזתי.

 

הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה מיוחדת בעקבות ההסלמה בגבול הרצועה. בהודעה נאמר כי כי אנשי הזרוע לא יאפשרו להמשיך את התוקפנות הישראלית. "על ישראל לעזוב את שטח עזה מיד", אמרו בזרוע והאשימו כי הפעולות הישראליות הינן הפרה ברורה של הסכם הפסקת האש שהושג בסוף מבצע צוק איתן וכי הם מחשיבים אותן כתוקפנות חדשה על רצועת עזה.

 

הקידוחים באזור הגבול. למטה מימין: עמדת חמאס (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
הקידוחים באזור הגבול. למטה מימין: עמדת חמאס(צילום: רועי עידן)

 (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
(צילום: רועי עידן)

טנק בגבול הרצועה, היום (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
טנק בגבול הרצועה, היום(צילום: בראל אפרים)

הסיבה לקיומה של העצרת הייתה בסוף השבוע שעבר הייתה ציון עשור לסגר על רצועת עזה שעם השנים הלך והתהדק גם מכיוון מצרים שסגרה באופן כמעט הרמטי את מעבר רפיח והטביעה תרתי משמע את התעשייה המשגשגת של מנהרות ההברחה ברפיח שהכניסה הרבה אמצעים לרצועת עזה והרבה מאוד כסף לחמאס.

 

לטבעת החנק הזה צריך להוסיף גם את העובדה שכבר יותר מחודש, ישראל לא מכניסה גרם של מלט לתוך רצועת עזה לטובת הסקטור הפרטי אחרי תרגיל עוקץ שחמאס ניסה לבצע בתוך מנגנון החלוקה ברצועה שמנוהל על-ידי גורמים בינלאומיים כדי להעביר חלק מהמלט אליו לטובת תעשיית המנהרות. נראה כי בימים האחרונים נמצאו הפתרונות שישיבו את חלוקת המלט בתוך הרצועה אולם המנגנון עדיין לא שב לפעול.

 

הלחץ האזרחי בתוך הרצועה גובר וחמאס צריך לשחרר את הקיטור לכיוונה של ישראל ואין שיטה טובה יותר לעשות זאת מלחמם באופן מדוד את הגבול. אבל זו ככל הנראה רק הסיבה המשנית.

 

הסיבה המרכזית היא כנראה אחרת לגמרי. בחודש שעבר התגלתה המנהרה ההתקפית בדרום הרצועה. נתניהו וממשלתו לא שכחו להזכיר את היכולות הטכנולוגיות פורצות הדרך של מערכת הביטחון שסייעו במציאת אותה מנהרה. מהר מאוד קיבלה אותה מערכת מסתורית את השם הלא רשמי "כיפת ברזל של המנהרות".

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 

חייל תופס מחסה (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
חייל תופס מחסה(צילום: רועי עידן)

מי שבין היתר שומעים את הסופרלטיבים הללו הם מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס ויחיא סינוואר, מי שהיה אחד ממייסדי הזרוע הצבאית אשר שוחרר בעסקת שליט, גורש לעזה, התברג גבוה מאוד בצמרת והפך להיות דמות אולטרה דומיננטית בזרוע הצבאית ובקבלת ההחלטות בה.

 

וכאן מגיעות ההנחות: השניים הללו שמו את הרבה מאוד אסימונים על פרויקט המנהרות. כשהם שומעים על היכולות הישראליות ורואים שישנה פעילות משמעותית של צה"ל בשבועות האחרונים לכל אורך הגבול עם עזה, הם מבינים כי ייתכן שפרויקט הדגל שלהם נמצא תחת איום ממשי.

הכוחות עד כה פעלו כמעט ללא אירועים חריגים, אך הסימנים מעידים שמישהו החליט להתיר את הרסן ולא למנוע ירי פצצות מרגמה לעבר הכוחות. נראה כי המטרה היא שהירי הזה יעצור את הפעילות הצבאית על הגדר לזמן מה או יגרום לכוחות לפעול בזהירות כפולה ומכופלת ובכך יעכב את קצב ההתקדמות שלהם.

 

ספק אם דף וסינוואר סבורים שהם יכולים לכפות מציאות שתמנע לחלוטין את הפעילות הישראלית על הגדר, אבל בשלב זה אין להם אלא לנסות ולאותת שאותה פעילות לא תוכל להימשך על מי מנוחות. השאלה הגדולה והמשמעותית יותר שעומדת על הפרק היא איך הם יגיבו אם ישראל תמצא ותשמיד עוד מנהרה חודרת באמצעות אותה "כיפת ברזל תת קרקעית".

 

במקביל, ישראל העבירה לחמאס מסרים באמצעות מתווכים, שלפיהם אם יימשך ירי הפצמ"רים - היא תגיב בחריפות. המסרים הועברו באמצעות המצרים, הרשות הפלסטינית וגם נציגים של האו"ם. לדברי גורמים מדיניים, הירי שמבצע החמאס נראה מושכל וניכר שלחמאס אין עניין בעימות.

 

בשעות אחר הצהריים קיבלו תושבי עוטף עזה הודעה האוסרת עליהם לעבוד בשדות הסמוכים לגבול: "ביממה האחרונה ישנה פעילות אינטנסיבית של הצבא לאורך גדר הגבול במספר מוקדים. האירועים האחרונים הם צבאיים בלבד וכרגע לא נשקף איום על היישובים. אנחנו נמצאים בקשר שוטף עם הצבא ולעת עתה, מלבד הגבלות על עבודות חקלאיות בסמיכות לגדר, אין כל שינוי בהנחיות לתושבים. אנחנו בשגרה".

 

בהכנת הידיעה השתתפו איתמר אייכנר ומתן צורי
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
צילום: AFP
מומלצים