שתף קטע נבחר

שר הביטחון: עיוות דבריו של סגן הרמטכ"ל - משיקולים פוליטיים

דבריו של האלוף יאיר גולן, שאמר כי הוא מזהה לכאורה בישראל תהליכים שהתרחשו לפני 70 שנה בגרמניה, מעסיקים את המערכת הפוליטית. שר הביטחון נותן לו גיבוי מלא: "תפקידו של מפקד הוא לא רק לנווט לקרב, אלא גם להיות מצפון ומצפן". ח"כ אלעזר שטרן: "מסכים עם המסר של סגן הרמטכ"ל, העיתוי שגוי"

  

 

  

מקבל גיבוי: שר הביטחון משה יעלון פרסם היום (ה') הודעת תמיכה בסגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן, בעקבות דבריו אמש שעוררו סערה. לדברי יעלון, דבריו של גולן עוותו בכוונה כחלק ממגמה "לפגוע פוליטית בצה"ל ובקציניו". מוקדם יותר אמר לאולן ynet חבר הכנסת אלעזר שטרן, ראש אכ"א לשעבר, כי המסר של סגן הרמטכ"ל היה נכון, אך העיתון והמקום היו שגויים.

 

בהודעה שפרסם בעמוד הטוויטר והפייסבוק שלו כתב יעלון: "יש לי אמון מלא בסגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן, לוחם ומפקד מוערך, ערכי ועתיר זכויות. ההתנפלות עליו וההתלהמות כלפיו נוכח פרשנות מעוותת, במכוון, שניתנה לדברים שאמר אמש - הן ניסיון נוסף במסע המדאיג והמטריד לפגוע פוליטית בצה"ל ובקציניו. אבוי לנו אם ניתן לזה לקרות. תפקידו של כל מפקד בצה"ל, בוודאי מפקד בכיר, אינו מסתכם רק בהובלת חיילים וחיילות לקרב, אלא גם מחייב אותו להתוות להם דרך וערכים בעזרת מצפן ומצפון".

 

האלוף יאיר גולן אמר אמש כי הוא מזהה כיום תהליכים שהתרחשו בגרמניה של לפני 70 שנה, ח"כ שטרן אמר בתגובה כי  "אני חושב שהמסר היה נכון, העיתוי והמקום היו בעייתיים", אמר הבוקר לאולפן ynet חבר הכנסת אלעזר שטרן, ראש אכ"א לשעבר. שר החינוך נפתלי בנט, שנכח בטקס שבו נאמרו הדברים בתל יצחק, אמר כי הדברים עלולים לשמש את מכחישי השואה.

  

האלוף יאיר גולן. הביע חשש  (צילום: יאיר שגיא) (צילום: יאיר שגיא)
האלוף יאיר גולן. הביע חשש (צילום: יאיר שגיא)

 

לאחר הסערה שחוללו הדברים של גולן פרסם דובר צה"ל כי "סגן הרמטכ"ל מבקש להבהיר שלא הייתה לו שום כוונה להשוות בין צה"ל ומדינת ישראל לתהליכים שהתרחשו בגרמניה לפני 70 שנים. ההשוואה אבסורדית ומשוללת כל יסוד, ולא הייתה שום כוונה ליצור הקבלה כזאת או למתוח ביקורת על הדרג המדיני. צה"ל הוא צבא מוסרי השומר על טוהר הנשק וכבוד האדם".

 

האלוף גולן אמר בנאומו כי "השואה חייבת להוביל אותנו לחשיבה על אודות חיינו הציבוריים, ועוד יותר מכך, היא חייבת להוביל את כל מי שיכול, ולא רק את מי שרוצה, לשאת באחריות ציבורית. אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל, ובגרמניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו-90 שנה, ומציאת עדות להם כאן בקרבנו בשנת 2016".


השר נפתלי בנט. "הדברים עלולים להיות דגל למכחישי שואה" (צילום: יאיר שגיא) (צילום: יאיר שגיא)
השר נפתלי בנט. "הדברים עלולים להיות דגל למכחישי שואה"(צילום: יאיר שגיא)

הדלקת המשואות, אתמול ביד ושם (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
הדלקת המשואות, אתמול ביד ושם(צילום: גיל יוחנן)
 

 

 

הבוקר נמשכה הסערה. "אני חותם על המסר, לא על המילה 'עדות', שהיא מילה חזקה מאוד", אמר ח"כ שטרן. "המקום שבו הדברים נאמרו עלול להפיל לבור ההשוואה יותר מדי אנשים, חלקם אינטרסנטים וחלקם באמת. אני חושב שהמסר הוא מורכב גם כשלעצמו, הוא חשוב מאוד. אני חושב שהמסר יותר חשוב מהעיתוי, ודווקא בגלל זה הייתי אומר אותו במקום אחר, אבל בעוצמות לא נמוכות יותר".

 

ח"כ שטרן הוסיף כי "ההגנה על ביטחון מדינת ישראל חייבת להיות שלובה בערכים גם של כבוד האדם ולהדליק את הפנסים בזמן. הערכים הללו נשחקים, חד-משמעית. הערכים האלה נמצאים אצלנו בהידרדרות אבל אין להשוות אותם למה שעשו לנו הנאצים יימח שמם. אני חושב שהאור הצהוב שהדליק יאיר חשוב, ואני מברך אותו, אבל הוא טעה בעיתוי".

 

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, אמר כי האלוף גולן הבין לבד את טעותו. "אני חושב שהוא עצמו הבהיר שלא הייתה לו כל כוונה להשוות בין צה"ל ומדינת ישראל לתהליכים שהתרחשו בגרמניה לפני 70 שנה. זיכרון השואה והשואה עצמה אינם ניתנים להשוואה לשום דבר. מדובר ברגע אפל בתולדות האנושות מאז קיומה ועד היום, ואל לנו להשוות שום דבר לזכר השואה כי הוא מביא לזילות השואה. יפה שהדברים הללו תוקנו".

 

מיד לאחר הדברים צייץ בנט, שנכח בטקס: "רגע לפני שמכחישי השואה יהפכו מילים שגויות אלו לדגל. רגע לפני שחיילינו יושוו לנאצים חלילה בהכשר מגבוה. סגן הרמטכ"ל שגה. ועליו לתקן מיד".

 

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג פרסם בטוויטר גיבוי מלא לגולן: "סגן הרמטכ"ל הוא מפקד אמיץ. המופרעים שיתחילו לצרוח עכשיו נגדו צריכים לדעת: כך נשמעים מוסר ואחריות. אנחנו לא ניבהל מזעקות וניבולי פה ונמשיך לגבות את צה"ל ומפקדיו. תמיד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר שגיא
האלוף יאיר גולן
צילום: יאיר שגיא
מומלצים