שתף קטע נבחר

כך נלחמים בטרור ללא מאבטחים

זיהוי חשודים בטרור באמצעות קצב הליכתם, תחקור אוטומטי של חשודים בשדות תעופה, מצלמות מתקדמות לזיהוי פנים, מכ"מ המזהה רחפנים בקרבת מקומות רגישים ואמצעי השתלטות עליהם. הכירו את הטכנולוגיות הישראליות שמחליפות את המאבטחים בשדות התעופה ברחבי העולם

פיגועים בשדות התעופה היו מאז ומעולם אחת מהמטרות המבוקשות של ארגוני הטרור ברחבי העולם - והאבטחה בהתאם. אך למרות אמצעי אבטחה מגוונים, השקעות של מיליארדים באמצעי ביטחון ולא מעט מאבטחים, מצליחים טרוריסטים לפגוע מפעם לפעם. בריסל הייתה האחרונה עם פיגוע לפני כחודשיים שזעזע את אירופה.

 

אך העובדה ששדה התעופה בין-גוריון נחשב לאחד משדות התעופה הבטוחים בעולם, הביאה להתעניינות כמעט חסרת תקדים באמצעי הביטחון שפותחו בישראל. מה שאומר, שלא מעט חברות ישראליות שעוסקות בענף זה, מפיצות כעת את הטכנולוגיות לכל העולם.

איך מתמודדים עם איום הטרור בשדות התעופה - וללא מאבטחים (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
איך מתמודדים עם איום הטרור בשדות התעופה - וללא מאבטחים(צילום: Gettyimages)

בעיית תחקור חשודים בטרור או מהגרים, בימים שבהם הזכות לפרטיות גוברת לעיתים על ההיגיון הבריא, הביאה חברה ישראלית לפתח מערכת לתחקור אוטומטי של חשודים בשדות תעופה או של עובדים במידה וקיים חשד לגביהם. חברת SDS פיתחה מערכת (COGITO) הכוללת גלאים שונים לזיהוי התרגשות ואף מזהה עליה במליחות וכמות הזיעה, לחץ בורידים או שינויים תרמיים בפנים ומאפשרת חקירה בכל השפות ללא מעורבות של חוקר אנושי. "היא יכולה לשמש לתחקור של מהגרים כדי למצוא מתוכם את אלו שהצטרפו לדעאש, או שלעובדים שמסייעים בסתר למחבלים", מסביר שבתאי שובל, מנכ"ל משותף בחברה.

 

לזהות חרדה בקרב מחבלים לפני פיגוע

החברה (SUSPCT DETECTION SYSTEMS) החלה את פעילותה בשנת 2004 והוקמה על ידי ערן דרוקמן (לשעבר סמנכ"ל מכירות בנייס), גל פלג - מפתח אלגורתמים בכיר לשעבר בקומברס, ישעיהו הורוביץ ז"ל - לשעבר ראש הפוליגרף במשטרת ישראל ושבתאי שובל. החברה מומנה על ידי משרד ביטחון הפנים האמריקני ועבדה בצמידות לגורמי הביטחון של ישראל שסייעו בפיתוח בטכנולוגיה.

 

לדברי שובל, הגלאים בהם המערכת עושה שימוש, יכולים לזהות שינוי או חרדה גוברת בקרב מחבלים לפני פיגוע ומרחוק, ולכן יכולה לשמש גם בזיהוי תוקפים בכניסה למקומות ציבוריים - למשל טרמינלים, איצטדיונים או תחנות רכבת תחתית.

 

 

"ישראל, ארה"ב, רוסיה, סין, סינגפור, מכסיקו ומרכז אמריקה הבינו כשרכשו את המערכת של SDS - הכלי היחיד שיכול להבדיל בין טרוריסט לבין אדם מהשורה", מציין ערן דרוקמן מנכ"ל משותף בחברה. "בהעדר מודיעין אין דרך טכנולוגית לסנן מחבל ממאות אלפי אנשים תמימים מבלי להשתמש בטכנולוגיה שלנו. כרגע מדינות אירופה מתקשות להפנים את החומרה במצבם ואת העובדה שכדי להבטיח בטחון יש לשלם במטבע של פגיעה מסוימת בפרטיות של המבקשים להגר לארצם או לשוב אליה ממדינות שונות".

 

דרוקמן בטוח כי בעתיד ממשלות באירופה יפנימו את הרעיון שבדיקה של אדם המבקש להתגורר בקרבם, היא הדרך היחידה לזהות את הבודדים המסוכנים - למרות הפגיעה המינמלית לכאורה בפרטיות של אותם מהגרים.

 

כניסה למורשים בלבד - ללא כרטיס

פיתוח נוסף לזיהוי אדם תוך כדי תנועה וללא האטה של קצב ההליכה, שייך לחברת FST - חברה ישראלית (Farkash Security Technology) שנוסדה לפני כשמונה שנים, על ידי האלוף במיל׳ אהרון זאבי פרקש, לשעבר ראש אמ"ן, המכהן כמנכ"ל החברה מאז היווסדה. החברה פיתחה תוכנה שמזהה על ידי מצלמה את הדמות בתוך חלקיקי שנייה והיא מאפשרת למשתמש להיפטר מאמצעי זיהוי ישנים כגון כרטיסים, קודים או מפתחות הניתנים לגניבה או העברה לשאינם מורשים ונמצאת בשימוש במערכות כניסת עובדים של מספר נמלי תעופה ברחבי העולם.

 

בחודשים האחרונים השתתפה החברה בתערוכות בינלאומיות רבות בתחום האבטחה, בהן גם במסגרת הביתן הישראלי של מכון היצוא והחברה זכתה להתעניינות רבה. 

"אנו מאמינים כי במאה ה-21 הטכנולוגיה מאפשרת לזהות אנשים בדיוק גבוה ובתנועה, מבלי שיהיה צורך לשנות את קצב החיים", אומר אריה מלמד סמנכ"ל השיווק של FST. "המשתמש בתוכנה עובר תהליך רישום מהיר הלוקח פחות מדקה ובעקבותיו מזוהה על ידי מצלמת אבטחה ברמת ודאות גבוהה מאוד - הטובה מכל מאבטח אנושי או מאמצעי זיהוי מיושנים". לדבריו, כל המידע הביומטרי הכולל אנליטיקת פנים וגוף, מוצפן ונשמר על פי הכללים והתקנים המחמירים בעולם של שמירת מידע פרטי חסוי. "המערכת נבדקת בימים אלו לשימוש לצורך זיהוי של חברי מועדון הנוסע המתמיד בחברות תעופה, וקיצור תהליך הבידוק והזיהוי שלהם", מוסיף מלמד.

 

מכ"מ לגילוי רחפנים

איום נוסף איתו מתמודדים בשנים האחרונות במתקנים רגישים - בהם שדות תעופה, הוא איום הרחפנים הנשלטים מרחוק. לא אחת דובר על כך שארגוני טרור עלולים להשתמש באמצעותם כדי לבצע פיגוע. מי שהצליחה למצוא את הטכנולוגיה להתמודד עם איום זה, היא חברת מגנ"א בי. אס. פי. החברה פיתחה מכ"מ אלקטרו אופטי פאסיבי להגנה היקפית, הגנת גבולות ומתקנים רגישים בטכנולוגיה ייחודית המבטיחה מעל 99% גילוי ומינימום התרעות שווא. 

 

למכ"מ יתרון משמעותי נוסף, הוא אינו משדר ואינו משבש פעילות של צדדים אחרים ולכן ניתן להשתמש בו ללא חשש גם בשדות תעופה, משום שהוא אינו פוגע בתקינות הקשר בין מגדל הפיקוח למטוסים. בין לקוחותיה של החברה נמנים: נתב"ג, שב"ס, משרד הביטחון, צה"ל וכן אצל לקוחות שונים בעולם.

 

המכ"מ של חברת מגנא (צילום: Magna) (צילום: Magna)
המכ"מ של חברת מגנא(צילום: Magna)

"המערכת מגלה, משתלטת על הרחפן ועל שלושת הערוצים שלו: התקשורת (RF), וידאו, וערוץ ה-GPS, ובכך היא חוסמת למעשה את התקשורת בין המפעיל לרחפן", אומר חיים סיבוני מנכ"ל החברה. לדבריו, החברה מצויה בשלב לפני התקנות בארץ ובחו"ל והוא מציין כי את ההזמנות הראשונות מחו"ל קיבלו בעזרת מכון היצוא.

 

חברת מגנא בי.אס.פי נוסדה בשנת 2001 ע"י חיים סיבוני ולוי צרויה (CTO) וממוקמת בפארק תעשיות רותם ליד דימונה מיום היווסדה."אנו היום החברה לה הטכנולוגיה הטובה בעולם לגילוי רחפנים והגנה על מתקנים רגישים, ואנו שמחים להמשיך ולהתפתח בתחום ולהעסיק עשרות עובדים בדרום", מוסיף סיבוני. "החזון שלנו הוא לייצר עוד מאות מקומות עבודה בדרום".

 

מתכוננים לכנס בטחון המולדת והסייבר

עשרות שרי ביטחון פנים, ראשי ערים, מפקדי משטרות, ראשי ארגוני מודיעין, מנהלי אבטחת סייבר בגופים ממשלתיים, בנקים ותאגידים, מנהלים ואנשי מפתח מחברות מובילות בתחומי ביטחון המולדת והסייבר מהעולם יגיעו לישראל בחודש נובמבר הקרוב (14-16/11) להשתתף בכנס הבין-לאומי הרביעי לביטחון המולדת והסייבר.

 

הכנס יחבר לראשונה בין עולמות הסייבר ובטחון המולדת ונקודות המפגש ביניהם, סביב הנושאים המרכזיים: מודיעין וטרור, הגנה על תשתיות קריטיות (תחבורה ותעופה, חשמל, גז, נפט), עולם גלובלי חכם, ניהול אירועים והיערכות לחירום.

הכנס ביוזמה וארגון של מכון היצוא ומנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה ובשיתוף עם משרד החוץ, סיב"ט - משרד הביטחון, משרד הבט"פ, משטרת ישראל, המטה הקיברנטי במשרד רה"מ.

 

לצד הכנס יקיימו האורחים מחו"ל מפגשים עסקיים מתואמים מראש עם חברות ישראליות ויסיירו בתערוכה מקצועית במסגרתה יוצגו פתרונות חדשניים של 160 חברות ישראליות. בנוסף, יוקם השנה במתחם חיצוני של התערוכה, אזור הדגמות בו יוצגו מגוון טכנולוגיות ישראליות. בין החברות המשתתפות בתערוכה: אלביט מערכות, קבוצת מר, סופרקום, תעשייה אווירית, רפאל, מגל, קבוצת רייזון, ועוד.

 

לקריאת הכתבה גם באנגלית

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
הטכנולוגיה הישראלית שמחליפה את המאבטחים
צילום: AFP
צילום: sds
ערן דרוקמן, מנכ"ל משותף SDS
צילום: sds
צילום: sds
שבתאי שובל, מנכ"ל משותף SDS
צילום: sds
צילום: FST
אריה מלמד, סמנכ"ל שיווק ומכירות FST
צילום: FST
צילום: Magna
חיים סיבוני, מנכ"ל מגנא
צילום: Magna
מומלצים