שתף קטע נבחר

הנאום הציוני של ביל קלינטון: "לפני ירי רקטות, חמאס מתמקם בבתי ספר"

הנשיא לשעבר לא נסוג אל מול קריאות ביניים של פרו-פלסטיני מהקהל, והסביר את תמיכתו שלו ושל רעייתו בישראל: "חמאס מאוד חכמים. כשהם מחליטים לשגר רקטות, הם מתגנבים לבתי ספר ולבתי חולים". צפו בנאומו

 

יוצא להגנת ישראל, בעיצומו של קמפיין הבחירות לנשיאות: בנאום ציוני נלהב בניו ג'רזי, אל מול קריאות ביניים בלתי פוסקות מהקהל, הסביר ביל קלינטון מהיכן נובעת תמיכתו בישראל שלו ושל רעייתו, המועמדת הדמוקרטית המובילה הילרי קלינטון. "הרגתי את עצמי כדי להביא מדינה פלסטינית", אמר נשיא ארצות הברית לשעבר, שצוטט ב"פוליטיקו", ותקף את חמאס "שכאשר הוא רוצה לשגר רקטות על ישראל, הוא מתמקם בעורמה בבתי ספר ובבתי חולים".

 

הוא נדרש לנושא לאחר שבעת שפרש את מדיניותה של רעייתו הילרי, נשמעה מהקהל צעקה: "מה עם עזה?". קלינטון ענה, כשהוא מתייחס לתיווך של מוחמד מורסי בזמן מבצע עמוד ענן: "היא והנשיא המצרי מטעם האחים המוסלמים הפסיקו את קרב היריות בין ישראל לבין חמאס בעזה". הצופה הגיב: "היא אמרה שניטרליות אינה אופציה", מה שהוביל לקריאות בוז מהקהל.

ביל והילרי קלינטון. יחזרו לבית הלבן? (צילום: MCT) (צילום: MCT)
ביל והילרי קלינטון. יחזרו לבית הלבן?(צילום: MCT)

קלינטון ביקש מהם להפסיק עם הבוז והמשיך בהסבריו: "זה תלוי אם אכפת לך ממה שקורה לפלסטינים, בניגוד לממשלת חמאס ולאנשים שיורים טילים מונחים". הצופה הפרו-פלסטיני לא שתק: "אלו היו בני אדם בעזה". "כן, זה נכון", ענה קלינטון, ומיד הוסיף: "חמאס מאוד חכמים. כשהם מחליטים לשגר רקטות על ישראל, הם מתמקמים בעורמה בבתי חולים, בבתי ספר, באזורים מאוכלסים. הם חכמים".  

 

בעקבות דבריו זכה קלינטון לתשבחות מהקהל. בהמשך נאומו אמר: "בחמאס אמרו שהם מנסים לשים את ישראל במקום שלא תוכל להגן על עצמה, או שתיאלץ להרוג חפים מפשע. הם טובים בכך. הם חכמים. הם עושים זאת כבר זמן רב". אז הזכיר את הניסיון שלו כנשיא להביא שלום למזרח התיכון: "הרגתי את עצמי כדי לתת לפלסטינים מדינה. היה לי הסכם שהם סירבו לו".

  

אז שיבח הנשיא לשעבר את רעייתו, שמובילה בפער גדול על ברני סנדרס במרוץ הדמוקרטי ושימשה כמזכירת המדינה בין 2009 לבין 2013, על כך שארגנה מפגשים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא הפלסטיני אבו מאזן. "אין אחד שאינו חף מאשמה במזרח התיכון, אבל אנחנו לא יכולים להוביל שינוי בסיסי באזור אלא אם הישראלים יחשבו שאכפת לנו אם הם חיים או מתים", אמר לפי "פוליטיקו".

 

ביל קלינטון המשיך והבהיר את אותה עמדה של הילרי קלינטון, שצפויה להתמודד מול דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות: "אם הישראלים חושבים כך, יש לנו סיכוי להמשיך ולדחוף לשלום. וזו העמדה שלה. לא להסכים עם ממשלת ישראל בכל דבר, לא להעמיד פנים שחפים מפשע לא מתים, לא להעמיד פנים שיש פחות ילדים פלסטינים הרוגים מאשר ילדים ישראלים. אבל אנחנו לא יכולים לעשות דבר אלא אם הם יאמינו שלא נאפשר שימחקו אותם מהמפה ושיהפכו אותם לפח האשפה של ההיסטוריה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים