שתף קטע נבחר

אשפוז בית כחלופה לאשפוז במוסד רפואי

אשפוז בית נמצא במגמת צמיחה מתמדת - יותר ויותר אנשים בוחרים את האפשרות להתאשפז בבית כחלופה לאשפוז במוסד, ולקבל את הטיפול הרפואי והתמיכה בסביבה הקרובה והטבעית שלהם. מהו אשפוז בית, ולמי זה מתאים? צפו

בשיתוף צבר רפואה

 

בשנים האחרונות, הציבור הישראלי מתוודע לשירות חדש בתחום הרפואה, שירות אשר מהווה חלופה לאשפוז בבית חולים או במוסד שיקום.

 

'אשפוז בית' הוא שירות הניתן לחולים הזכאים לו דרך קופות החולים, והוא כולל ליווי של רופא, אחות, עובדת סוציאלית וצוות שיקום רב-מקצועי. המטופל מקבל את הטיפול הרפואי בביתו ע"י צוות קבוע הזמין עבורו בכל רגע נתון 24/7.

 

קיראו עוד בערוץ אשפוז בבית

 

צפו בדיון אודות אפשרויות האשפוז בבית:

  

 

 

 

אשפוז בבית מחויב המציאות

אשפוז בבית נולד מתוך ההבנה שהצרכים הגדלים של האוכלוסייה המתבגרת ומנגד הקושי של המוסדות הרפואיים לתת את המענה לכולם - מחייבים את מערכת הבריאות למצוא פתרונות רפואיים בקהילה ובבית. הטכנולוגיה החדישה והרפואה המתקדמת, מאפשרים במקרים רבים לתת לחולה טיפול רפואי מקצועי – בביתו.

 

אשפוז בבית כחלופה לאשפוז במוסד רלוונטי במספר מקרים: כאשר המצב הרפואי של החולה אינו מחייב את אשפוזו בבית חולים, במקרים בהם ניתן לצמצם את זמן האשפוז של החולה דרך המשך טיפול רפואי צמוד בביתו, ובאותם מקרים בהם ליווי וטיפול מקצועי בבית – ימנעו את האשפוז הבא.

 

היתרונות של אשפוז בבית מול אשפוז בבית חולים

אשפוז בבית יכול להוות חלופה לאשפוז מוסדי, בתנאי שאת המטופל מלווה צוות מקצועי העובד בתיאום מלא וזמין למטופל 24/7.

 

במקרים בהם המצב הרפואי מאפשר זאת, והמטופל ובני משפחתו מעוניינים להתאשפז בבית –אשפוז בבית יהיה הטיפול המיטבי לחולה.

 

השהות בבית מאפשרת למטופל להיות בסביבתו המוכרת והבטוחה, ליד האנשים שהוא אוהב ולצד החפצים אליהם הוא קשור.

 

בזמן האשפוז בבית בני המשפחה יכולים להמשיך ולשמור על שגרת יומם, ואינם נדרשים לבזבז זמן וכסף בנסיעות לבית החולים.

 

לצד יתרונות אלו, חשוב להבין כי קיימת אחריות מצד בני המשפחה לתמוך וללוות את הקרוב להם במסגרת הביתית, תחת הדרכה צמודה של הצוות המטפל.

לצד היתרונות הרגשיים-פסיכולוגים, אשפוז בבית מוריד משמעותית את הסיכון לחשיפת החולה לזיהומים בבית החולים.

 

באלו מקרים ניתן לקבל שרות אשפוז בבית?

מערך האשפוז בבית של 'צבר רפואה', פועל ברוב המקרים כשירות ציבורי הממומן במלואו על ידי קופות החולים. "ב'צבר רפואה' ישנן נכון להיום 3 מחלקות שונות", מסביר ד"ר רוני צבר, המנהל הרפואי ב'צבר רפואה'. "מחלקת 'הוספיס בית', אנחנו מלווים חולים בעלי מחלות חשוכות מרפא המוגדרים כ'חולים הנוטים למות'. האשפוז בבית נעשה תוך ליווי פליאטיבי רפואי תומך, המאפשר להם לעבור את תקופת החיים האחרונה שלהם בכבוד, באיכות חיים טובה ולצד בני המשפחה הקרובה".

 

המחלקה השנייה היא מחלקת שיקום בבית, אשר מציעה שירות חלוצי גם ברמה הבינלאומית. "מחלקת שיקום בבית מיועדת בעיקר לאנשים אשר עברו אירוע המצריך שיקום ועומדים במספר תנאים המאפשרים את השיקום מחוץ למוסד רפואי שיקומי", מפרט ד"ר צבר. "שיקום בבית יתאים לאותם מטופלים אשר היו אמורים לשהות באשפוז שיקומי אך בחרו לעבור את תהליך השיקום בבית".

 

המחלקה השלישית במערך אשפוז הבית של 'צבר' היא מחלקת מניעת אשפוזים חוזרים בבית חולים. השירות ניתן למטופלים אשר מגיעים בתדירות גבוהה לחדרי מיון ולאשפוז בבתי חולים, מצב המהווה נטל רב עליהם ועל בני משפחותיהם. "חולים אשר אושפזו בשנה האחרונה יותר משלוש פעמים וחולים במחלות כרוניות, יכולים ככל הנראה להקטין את מספר האשפוזים ולשפר את איכות החיים ונוחות החיים שלהם בעזרת אשפוז בית", אומר ד"ר צבר.

 

מבט לעתיד - הרחבת שירותי אשפוז בית לתחומים נוספים

ד"ר צבר מספר כי "לאחר 11 שנות פעילות, אנחנו שואפים להתרחב ולשפר את איכות החיים של מטופלים נוספים. בימים אלו אנו מקימים מחלקת עור ופצע קשה ריפוי, אשר מיועדת לחולים עם פצעים שאינם מחלימים כצפוי. פצעים מורכבים הם בעיה רפואית שכיחה ומורכבת, הגורמת סבל רב ומתמשך למטופל".

 

בנוסף מתוכננת להיפתח מחלקת פסיכיאטריה, אשר תשרת מטופלים אשר יבחרו שלא להתאשפז בבתי חולים פסיכיאטריים. "בעקבות הרפורמה בשירות הפסיכיאטרי בישראל, יתאפשר לנו לתת שירות של אשפוז בית גם למטופלים פסיכיאטריים, כחלופה למוסדות הפסיכיאטריים הרגילים".

 

כמה זה עולה לנו?

אחד היתרונות של אשפוז בית, הוא העובדה שמדובר בשירות ללא עלות עבור המטופל. "מדובר באינטרס של המדינה לקדם את הנושא", מסביר ד"ר צבר. "כפי שלא גובים מהמטופל על אשפוז בבית חולים, כך המדינה לא גובה מהמטופל כסף נוסף על אשפוז בבית". זהו שירות שקופת החולים צריכה לספק למטופליה, בהתאם לזכאות על פי חוק או בהנחיה של הרופא המטפל.

 

הדרכים לקבלת שירות אשפוז בבית

הדרך לקבלת אישור לאשפוז בית היא דרך היחידות של קופות החולים להמשך טיפול בקהילה, או באמצעות נציגי קופות החולים היושבים בבית החולים. "אופן הבקשה תלוי במחלקה ובסוג הטיפול הנדרש, אך הדבר נעשה דרך הגורם האחראי בקופת החולים במחוז, או דרך נציגי קופות החולים אשר נמצאים בכל בית חולים בישראל".

 

במידה ומטופלים אינם מקבלים את המגיע להם על פי חוק, או מרגישים שאינם יודעים את זכויותיהם – הם יכולים לפנות להתייעצות עם האגודה לזכויות החולה הפועלת למימוש זכויות החולה.

 

לפרטים נוספים על האפשרויות לאשפוז בבית

 





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מי זכאי לאשפוז בבית?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים