שתף קטע נבחר

הטייסת חוזרת: פוטין שחרר את גיבורת אוקראינה

במסגרת עסקת חילופי אסירים שוחררה הטייסת נדז'דה שבצ'נקו, גיבורה לאומית באוקראינה שהורשעה במעורבות ברצח שני עיתונאים ופתחה בשביתת רעב בכלא. העיתוי לא מקרי - לקראת החלטה חשובה של האיחוד האירופי על רוסיה

רוסיה שחררה היום (ד') את הטייסת נדז'דה שבצ'נקו, שחזרה לאוקראינה כחלק מעסקת חילופי אסירים. במסגרת העסקה שחררה קייב שני חיילים רוסים. דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר היום לכלי התקשורת כי הנשיא ולדימיר פוטין העניק לשבצ'נקו חנינה ממניעים הומניטריים. כשהגיעה לקייב הבטיחה להיאבק למען האוקראינים שעדיין נמצאים במאסר ברוסיה.

 

הטייסת הצבאית בת ה-34 התנדבה להילחם בבדלנים הפרו-רוסים שפעלו נגד השלטון במזרח אוקראינה. במהלך הלחימה ביוני 2014 היא נלכדה והוסגרה לרוסיה. היא הורשע במעורבות ברצח שני עיתונאים רוסים ונידונה ל-22 שנות מאסר. לאורך משפטה הכחישה את האישומים נגדה.

 

 
שבצ'נקו היום באוקראינה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
שבצ'נקו היום באוקראינה(צילום: רויטרס)
 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

ממשלות מערביות תבעו את שחרורה של שבצ'נקו, ולפי ההערכות שחרורה יקל במעט על היחסים בין מוסקבה למערב כמה חודשים לפני שהאיחוד האירופי צפוי להחליט אם להאריך את הסנקציות על רוסיה.

שבצ'נקו נחשבת באוקראינה לגיבורה לאומית בשל התנגדותה הגדולה לקרמלין. במהלך משפטה פתחה בשביתת רעב. "אני לא מודה באשמה ולא מכירה בעונש של בית משפט רוסי", אמרה הטייסת האוקראינית באולם בית המשפט.

 

"פוטין לא יוכל להישאר בשלטון על חשבון דם של אנשים. זה נגד הטבע, נגד האנשים, נגד האל ונגד כל דבר בעולם. כל מה שאני יכולה לעשות זה להראות עם המקרה שלי שרוסיה עם הלאומיות שלה והמשטר הטוטליטרי שלה יכולה להתכופף אם אף אחד לא יפחד ממנה ויהיה קשוח. ועכשיו אתם רוצים את ההצהרה האחרונה שלי? הנה ההצהרה האחרונה שלי אליכם", אמרה במשפטה ועשתה אצבע משולשת לעבר השופטים ואמרה להם שהם הוכחה לכך שהרוסים הם "פשיסטים".

 

שני הרוסים ששוחררו הם אלכסנדר אלכסנדרוב וייבגני ירפייב שנתפסו על ידי אוקראינה בשנה שעברה. הם נשפטו בבית משפט בקייב ל-14 שנות מאסר אחרי שהורשעו בעבירות טרור במזרח אוקראינה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
נדז'דה שבצ'נקו
צילום: רויטרס
מומלצים