שתף קטע נבחר

ריבוי טביעות בים: "לנו זה לא יקרה"

ארבעה תיירים איבדו את חייהם בימים האחרונים לאחר שטבעו בנתניה ובבת ים. את המתרחצים זה לא מרתיע, אבל הם מזהירים: "תיירים לפעמים מתלהבים מדי ונכנסים למים בלי לדעת איפה מותר או אסור". בחופים יש כיתוב גם באנגלית, אבל חלק משלטי האזהרה אינם ברורים

 

"אנחנו לא מפחדים. לנו זה לא יקרה". כך אומרים היום (ה') מתרחצים בחוף סירונית בנתניה, שם טבעו אתמול זוג תיירים לעיני בתם בת ה-14. לדברי ראש מנהלת החופים בעיריית נתניה, ציון שדה, הזוג הוזהר שלא להיכנס למים, אך הגיב לכך בביטול. "כשהבחור שהזהיר אותם חזר לחוף וראה שמבצעים בהם החייאה, הוא התמוטט", אומר שדה.

 

בימים האחרונים טבעו למוות חמישה בני אדם, בהם ארבעה תיירים: הזוג הגרמני, ובבת ים האם ובתה בת ה-12 שהגיעו מרוסיה. כל זה לא הרתיע מתרחצים שהגיעו היום ונכנסו למים אף שאין במקום מצילים. בחוף הרצל בנתניה, הנמצא במתחם סירונית, בילו מאות אנשים ללא שירותי הצלה, בין היתר בשל עיצומי המצילים שעובדים רק השעה 14:00. "אנחנו לא מפחדים. אנחנו נכנסים למים הרדודים ונזהרים", אמרה אחת האימהות. "כל הזמן אני צמודה לילדים ולא נותנת להם להתרחק. אני מעדיפה להיות כאן מאשר במקום שיש בו סוכת הצלה עד שעה שתיים, יש כאן פחות אנשים ואנחנו סומכים רק עצמנו. לנו זה לא יקרה".

ציון שדה. לא כולם נשמעים להוראות ()
ציון שדה. לא כולם נשמעים להוראות

השלט שמתריע כי אין שירותי הצלה בחוף הרצליה בנתניה ()
השלט שמתריע כי אין שירותי הצלה בחוף הרצליה בנתניה

וכך זה נראה בתל אביב (צילום: מתן טורקיה) (צילום: מתן טורקיה)
וכך זה נראה בתל אביב(צילום: מתן טורקיה)

 (צילום: מתן טורקיה) (צילום: מתן טורקיה)
(צילום: מתן טורקיה)

הוראות בשלוש שפות: עברית, אנגלית וערבית (צילום: מתן טורקיה) (צילום: מתן טורקיה)
הוראות בשלוש שפות: עברית, אנגלית וערבית(צילום: מתן טורקיה)

עצמון איון, בעל מסעדה בחוף הרצל, אמר כי בחוף היו כמה מקרי טביעה, בין היתר בשל היעדר שירותי הצלה וחוסר ידע של תיירים. "תיירים יורדים במדרגות מאזור המלונות ישר לחוף, לא חושבים פעמים ונכנסים למים. במקום שהעירייה תציב במקום סוכת הצלה היא בוחרת להפוך את החוף הזה לחוף לספורט ימי ולילדי קייטנות", הוא אומר. "אמרו לנו כי בחוף יהיו גולשים ואם מישהו יטבע יסייעו לו. אתמול אף גולש לא היה במים להציל את הזוג".

 

האזור שבו טבע הזוג הגרמני תחום בסרט ירוק שלא מונע מאיש להיכנס למים. למרות שובר הגלים והמים הרדודים, במקום יש זרמים ובורות. שדה בטוח שאם היו מצילים בחוף הסמוך, ניתן היה להציל את הטובעים. "כמה דקות לפני שהם טבעו היה פקח במקום שסייע לאישה שהתעלפה והזמין לה אמבולנס", הוא מגלה. "הוא ראה אותם נכנסים למים וקרא לעברם באנגלית, רוסית ועברית שלא להיכנס לים. הם לא שמעו בקולו. לדבריו האישה אף עשתה לעברו תנועה מזלזלת. הוא עזב את המקום לטפל באירוע אחר, וכשהוא חזר וראה שמבצעים בהם החייאה הוא בעצמו התמוטט".

ניסיונות ההחייאה בחוף סירונית בנתניה (צילום: תיעוד מבצעי מד"א) (צילום: תיעוד מבצעי מד
ניסיונות ההחייאה בחוף סירונית בנתניה(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

פעולות ההצלה בבת ים. האם מתה במקום, הבת היום (צילום: אשד) (צילום: אשד)
פעולות ההצלה בבת ים. האם מתה במקום, הבת היום(צילום: אשד)

לדברי שדה, הפקחים עוברים בין חופי הרחצה וקוראים למבלים באמצעות מגאפונים לצאת מהמים כי אין שירותי הצלה ומסוכן, אך לא תמיד זה משפיע עליהם. "יש הרבה תיירים שנכנסים למים כי הם אומרים לעצמם 'באנו לחופשה בישראל ויש ים אז למה לא ניכנס'. הם חושבים שהם יודעים לשחות ומכירים את הים אך בפועל הם לא יודעים שהים מאוד מסוכן בישראל", אומר שדה. "אני חושש מה יהיה אם המצילים לא יחזרו לעבודה עד אז וכמה ישלמו את המחיר בחייהם".

  

חוף גורדון בתל אביב היה הומה אדם הבוקר. הדגלים השחורים בחלקו של החוף לא מנעו מהמתרחצים להיכנס למים, וגם הערות המציל לא ממש עזרו. השלטים שפרוסים בחוף כתובים בכמה שפות: עברית, אנגלית וערבית, אלא שאת חלקם קשה לקרוא.

 

לאורה, תיירת מצרפת, הגיעה לחוף עם בתה התינוקת ועוד שתי חברות. "לא שמעתי על מקרי הטביעה האחרונים של התיירים, אבל אני לא מפחדת. ייתכן שתיירים שמגיעים לחוף בישראל לא מכירים כל כך את אופי הים ולעתים גם לא קוראים אנגלית, מה שמקשה עליהם להבין את הכתוב בשלטים. אני דוברת אנגלית והמצילים פה מדברים אנגלית אז אני מבינה, אבל ייתכן שיש כאלה שלא מבינים".

 

דן מגבעתיים הגיע לחוף עם אשתו וילדיהם הקטנים. לדבריו, הם פוקדים את חוף הים פעם בשבוע. "אנחנו תמיד נזהרים. מי שלא יודע לשחות, עדיף שלא ייכנס למים", הוא אומר. "סביר להניח שתל אביבי לא יטבע כאן. תיירים או עולים חדשים מגיעים, מתלהבים מהים, נכנסים למים בלי לשים לב אם זה אזור שמותר או לא. חייבים להיות זהירים יותר במיוחד כשמגיעים לים עם ילדים".

 

הילה הגיעה לחוף גורדון עם בתה הקטנה ואמה סיגל. "יכול להיות שתיירים לא מבינים את השפה, לא מכירים את החוקים, מה המשמעות של דגל שחור. אולי השלטים לא ברורים, אולי הם לא מבינים איך צריך להתנהל פה בחוף הים", אמרה האם. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים