שתף קטע נבחר

אב שכול: "בקבינט לא יודעים על מה מצביעים"

משה מוסקל, שבנו רפנאל נפל במלחמת לבנון השנייה, שלח עם הורים נוספים מכתב לנתניהו - על רקע תביעת הבית היהודי מרה"מ: "בחלק הצבאי יש מאז שיפור, אך בדרג המדיני לא למדו איך להתנהל וחבל - יש לכך מחיר". כבל: "דרישת בנט מוצדקת, הידע של חברי הקבינט מביך"

 

 

על רקע העימות בין שר החינוך נפתלי בנט וראש הממשלה בנימין נתניהו לגבי השינויים הדרושים בקבינט, הורים שכולים שיגרו מכתב לנתניהו ובו הם טוענים כי הדרג המדיני לא למד דבר מלקחי מלחמת לבנון השנייה. אחד מיוזמי המכתב הוא משה מוסקל, אביו של רפנאל ז"ל, לוחם סיירת אגוז שנהרג באותה מלחמה. "הממשלה בכלל והקבינט בפרט לא ממש יודעים מה קורה כשהם צריכים ביום פקודה להרים יד אם לעשות פעולה א' או ב', הם לא יודעים על מה הם מצביעים", אומר מוסקל.

 

"עשר שנים כמעט אחרי המלחמה, ועכשיו אנחנו שומעים התנגחויות בין ראש הממשלה לבין שר בממשלתו שבעצם מציף את העניין, ששום דבר לא נלמד", הוסיף מוסקל. "בדו"ח וינוגרד נכתב שישראל יצאה למלחמה יזומה ללא בדיקה מעמיקה ומבלי שהייתה מוכנה אליה. אחד הדברים המרכזיים בדו"ח זה שהמלחמה התנהלה על פי שני אנשים, במקרה הטוב. הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ ישב פה בבית שלי לפני שהתפטר וכששאלתי אותו מה ממשלת ישראל אמרה לך לעשות, הוא גיחך ואמר: 'ממשלת ישראל? אני קבעתי'".

 

זה מאוד מזכיר את מה שקרה בצוק איתן.

"אני לא יודע מה היה בצוק איתן, אף אחד לא חשף בפניי את הדו"ח אבל הרושם הוא שכנראה גם שם היו סממנים שהיו בלבנון השנייה. הרושם הוא שלא השתנה הרבה".

 

מוסקל. "שום דבר לא נלמד" ()
מוסקל. "שום דבר לא נלמד"
 

יש עכשיו מאבק פוליטי סביב הענין של הקבינט. האם אתם לוקחים צד באמצעות המכתב?

"שבע המשפחות שחתומות על המכתב הזה אפילו לא יודעות כל אחת על האחרת, לאן היא שייכת ומה הצביעה בבחירות. גם בתוך המאבק הפוליטי עכשיו אין לנו עניין בשום צד. ההיפך, הפנייה היא לכל חברי הממשלה שהם יתבעו מראש הממשלה להיות מעודכנים, ללמוד, לדעת, וביום פקודה לדעת לאן לשלוח את צבא הגנה לישראל".

 

אתם חוששים מהמחיר שחלילה נשלם במקרה של ניהול כושל של מלחמה?

"בוודאי, על מחיר חיי אדם של בנינו ומי יודע אולי גם נכדינו. מלחמה היא לא דבר נחמד, אז מי שאמור לנהל אותה צריך להיות מוכן אליה, והחוכמה לא מצויה רק במקום אחד, גם אם קוראים לו ראש ממשלה. כבר ראינו שראשי ממשלה לפעמים הם הבעיה. אז אם יש קבינט או ממשלה שהאחריות על כתפיה, יש דיונים, יש חוכמה מפוזרת כדי לקבל את ההחלטה הכי נכונה".

 

איך אתה מסביר לעצמך את הצנטרליזם בניהול של נתניהו?

"כמי שקצת עוסק בהיסטוריה, אז רבים מהמנהיגים בהרבה מקומות הם כאלה, אבל אני מצפה ורוצה שבממשלה שלי, של עם ישראל, זה יתנהל אחרת, תוך כדי דיונים, תוך כדי ידיעה ולימוד, ורק בסוף אתה שולח את החיילים כשצריך - ועושה הכול שהם יחזרו בשלום הביתה".

 

לפי ההתרשמות שלך, לקחי מלחמת לבנון השנייה לא נלמדו והקבינט, הממשלה וראש הממשלה מתנהלים בצורה כושלת?

"ההתרשמות שלנו היא שבחלק הצבאי יש שיפור מאז, כבר בעופרת יצוקה כל משפט שני היה 'לקחי לבנון השנייה'. התחושה היא שדווקא בדרג המדיני לא ממש למדו והפנימו איך באמת צריך להתנהל וחבל, כי יש לזה מחיר".

 

כבל: "לחברי הקבינט לא היה מושג"

גם ח"כ איתן כבל מהמחנה הציוני, יו"ר ועדת הכלכלה, הביע תמיכה הבוקר בשר החינוך בנט בנוגע לדרישתו לשינויים בקבינט. "הפעם אני עם בנט. התביעה של שר החינוך למנות מזכיר צבאי נכונה וצודקת. חייב שיהיה גורם מקצועי שיידע ללמד ולעדכן את חברי הקבינט בשוטף ובוודאי בזמן מבצע או מלחמה", אמר הבוקר כבל.

ח"כ כבל: "היה מפחיד להקשיב לחברי הקבינט" (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
ח"כ כבל: "היה מפחיד להקשיב לחברי הקבינט"(צילום: אלי מנדלבאום)

הוא ציין כי "מהניסיון הרב שצברתי בחברותי בוועדות המשנה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ובעיקר בימים שהוועדה ערכה את הבדיקה לאחר מבצע 'צוק איתן', עלתה תמונה מביכה, מבזה וניתן לומר אף מדאיגה, בכל הנוגע לשליטה ולהבנה של חברי הקבינט במכלול הנושאים שהיו אמורים לעסוק בהם. היה מפחיד להקשיב לרוב חברי הקבינט שהופיעו בפני הוועדה, כולל אלה המתהדרים בהבנה צבאית - לא היה להם מושג מה קרה ומה קורה".

 

ח"כ כבל טען כי "רוב חברי ועדת המשנה הבינו ושלטו בחומר יותר מכל שרי הקבינט. יש מצב שראש הממשלה רוצה ששרי הקבינט יהיו חסרי ידע והבנה ושיהיו בעצם לא יותר מאסקופה נדרסת שלא מפריעה לו. המזל היחיד שלנו זה שלא באמת חברי הקבינט הם אלה שקיבלו את ההחלטות כי זה היה יכול להיות אף גרוע יותר ממה שהיה - כי איך תקבל החלטות בנושאים שלרובם אין מושג בהם? לא נעים לי - אבל אני מחזיק אצבעות לשר בנט במאבקו הצודק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים