שתף קטע נבחר

פיתוח ירושלים: ההבטחות שנותרו על הנייר

בכל שנה לקראת יום ירושלים הממשלה מתכנסת ומכריזה על תוכניות לפיתוח הבירה. בדיקת ההחלטות משנים קודמות מראה שלא כולן יצאו לפועל. השנה הוחלט להקצות לעיר 850 מיליון שקל, לעומת המיליארד שהובטחו בשנה שעברה, וגם הקצאת הקרקע לעובדי כוחות הביטחון עוד לא מומשה

  

 

ממשלת ישראל קיימה היום (ה') כמדי שנה ישיבה חגיגית לרגל יום ירושלים, שבה הצביעו השרים על שורת החלטות שמבטיחות עתיד ורוד לבירה. אבל מה עומד מאחורי ההצהרות החגיגיות? אילו תוכניות הן חדשות, כמה החלטות מהעבר מומשו בפועל ואילו תוכניות סוף סוף זוכות לתקציב? בישיבה שנערכה היום בעין לבן ליד שכונת מלחה אושרו כמה החלטות. בדקנו מה עומד מאחוריהן.

 

תוכנית היובל לפיתוחה הכלכלי של ירושלים: מאחורי הכותרת החגיגית היום, המבשרת על תקציב של 850 מיליון שקל לפיתוח ירושלים, מסתתרות כמה תוכניות שכבר מוכרות לציבור. בישיבת הממשלה בשנה שעברה הציג ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, את תוכנית ירושלים 2020, שאותה גיבש צוות מומחים בינלאומי, בראשם פרופ' מייקל פורטר ופרופ' ריצ'ארד פלורידה. תוכנית החומש מתמקדת ביתרונות היחסיים של ירושלים בתחומי התרבות והתיירות, הביו-מד, מדעי הרפואה, ההיי-טק ופיתוח המוסדות האקדמיים בעיר.


ישיבת הממשלה היום לכבוד יום ירושלים (צילום: קובי גדעון, לע"מ) (צילום: קובי גדעון, לע
ישיבת הממשלה היום לכבוד יום ירושלים(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

עלות התוכנית הוערכה בשנה שעברה בכמיליארד שקל, והממשלה אישרה אותה עקרונית. כעת, שנה אחרי, הממשלה מאשרת את התקציב בפועל. חלק ממנו כבר הגיע לכותרות, אחרי שבחודש נובמבר האחרון פתח ברקת בקמפיין נגד שר האוצר משה כחלון, בדרישה לסייע לעסקים הקורסים בגלל גל הטרור בירושלים. בתום מאבק שכלל את חסימת הכניסה למשרד האוצר במשאיות אשפה, הכריז כחלון שיעביר 90 מיליון שקל לפיתוח וחיזוק המגזר העסקי בירושלים. הכסף הגיע מהתקציב של תוכנית החומש, כך שלא מדובר על תוספת תקציב.

 

קריית הספורט הלאומית: בשנים האחרונות עבר אצטדיון הכדורגל טדי שדרוג ובשנה שעברה קבוצת הכדורסל של הפועל ירושלים סוף סוף עברה לארנה. המטרה היא ששני האצטדיונים יהיו חלק מקריית הספורט הלאומית, כשבמגירה יש תוכניות להקמת בריכת שחיה אולימפית, שדרוג מרכז הטניס ועוד. כבר ב-2012 הצהירה שרת התרבות דאז, לימור לבנת, כי "קריית הספורט הבינלאומית בירושלים צריכה לשמש כקריית הספורט הלאומית של ישראל וביתן של נבחרות ישראל בכל הענפים הרלוונטיים. הפרויקט יתרום לחיזוק מעמד העיר ירושלים כבירת ישראל". עד היום הנושא לא היה מעוגן כהחלטת ממשלה.  

 

 

 (צילום: קובי גדעון, לע"מ) (צילום: קובי גדעון, לע
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

נתניהו ושרי הממשלה היום בעין לבן בירושלים (צילום: קובי גדעון, לע"מ) (צילום: קובי גדעון, לע
נתניהו ושרי הממשלה היום בעין לבן בירושלים(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

אז מה המשמעות של ההחלטה? הקמת צוות בראשות מנכ"ל משרד התרבות והספורט ונציגי המשרדים והגופים הנוגעים בדבר, שיבחן את הצרכים של אצטדיון טדי והיכל הפיס ארנה, כדי להכשירם כאצטדיונים לאומיים בעתיד הקרוב. למרות ההחלטה המשמעותית, בנוסח ההחלטה עצמה הודגש כי היא לא תחייב את איגוד הכדורסל או התאחדות הכדורגל לפעול, להתאמן או לשחק במתקנים אלה.

 

הקצאת קרקע בירושלים למשרתים בכוחות הביטחון: בשנת 2012 החליטה הממשלה להקצות קרקעות לאנשי כוחות הביטחון, החלטה שהייתה תקפה עד שנת 2015. ההחלטה יצאה לפועל בשכונת הקאנטרי ברמות, אך הצבא ויתר על חלקו, ובסופו של דבר הוקצה מגרש לבניית 80 דירות לאנשי המשטרה, אך הן טרם שווקו. לכן יש צורך להאריך את תוקף ההחלטה עד לשנת 2018. בהחלטה שאושרה היום הודגש שבעקבות המצב הביטחוני בשנים האחרונות אושרה תוספת של 1,700 תקנים למשטרה.

 

מרכז מבקרים ומרכז למנהיגות יהודית

בישיבת הממשלה היום הוחלט על כמה פרויקטים חדשים בתחום החינוך, הבריאות, הרווחה ומורשת העיר.

הקמת מרכז למנהיגות חינוכית: בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית השייך לקרן מנדל, פועל כיום בדרך חברון בירושלים. קרן מנדל היא אחת הקרנות הפעילות כיום בעולם היהודי ובארץ. על פי ההחלטה היום הקצתה הממשלה מגרש של שמונה דונם השייך למינהל מקרקעי ישראל, להקמת מרכז חדש למנהיגות יהודית, סמוך לגן הבוטני בגבעת רם. המכון יפעל בין השאר להכשרת מנהיגים ומחנכים במטרה לקדם את החינוך היהודי בישראל ובתפוצות; להכשרת עולים חדשים כמחנכים ומנהיגים במערכת החינוך בישראל, ולעידוד מחקר בנושא התפתחות מנהיגות חינוכית בישראל ובתפוצות.

 

הנצחת מורשת מלחמת ששת הימים, שחרור ירושלים ואיחודה: לקראת ציון 50 שנה למלחמת ששת הימים, הממשלה החליטה על הקמת מוזיאון להנצחת מורשת המלחמה בגבעת התחמושת. המקום, שעד כה הוכר כאתר הנצחה רשמי, יהפוך למוזיאון של משרד הביטחון.

 

שיפור השירותים בתחום הבריאות, הרווחה, החינוך ותרבות הפנאי בירושלים: מדובר בהחלטה להעברת מבנים ושטחים שבבעלות המדינה לידי עיריית ירושלים, או חכירה של נכסים שבבעלות מנהל מקרקעי ישראל במחיר סמלי. בין השאר יוחכר שטח להרחבת בית החולים אלי"ן, ברחוב הלני המלכה יוקם מבנה חדש שיכיל טיפת חלב, מסגרות לגיל הרך ומקלט לחסרי בית, והזכויות על מבנה שבו פועל בית ספר חרדי לבנות יועברו לעיריית ירושלים.

 

גולת הכותרת של ההחלטה היא הקמת מרכז מבקרים בגן הוורדים. במשך שנים מדברים על הקמת המרכז החדש בגן, הנמצא בלב קריית הממשלה בירושלים, ומשרד האדריכלים ארד-סימון תכנן מבנה חדש המשלב אלמנטים של אור, מים ואדמה. בעקבות אילוצים שונים נגנזה התוכנית, וכעת הממשלה החליטה על העברת מבנה שכבר אינו משמש אותה לידי עיריית ירושלים, שאותו היא תסב למרכז המבקרים החדש.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: קובי גדעון, לע"מ
ישיבת הממשלה, היום
צילום: קובי גדעון, לע"מ
מומלצים