שתף קטע נבחר

אובמה ספד למוחמד עלי: "היה הגדול ביותר. נקודה"

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ספד למתאגרף האגדי שהלך לעולמו בגיל 74: "הוא לחם על מה שהיה נכון. הוא לחם עבורנו. הוא עמד לצד מרטין לותר קינג ונלסון מנדלה גם כשהיה קשה, דיבר כשאחרים שתקו". הוא ציין כי הוא שומר בחדר העבודה שלו זוג כפפות שנתן לו עלי

 

 

אמריקה נפרדת מהמתאגרף האגדי מוחמד עלי שהלך לעולמו בגיל 74 ממחלת הפרקינסון. נשיא ארצות הברית ברק אובמה ספד לו, ואמר שעלי "היה הגדול ביותר. נקודה. אם היית שואל אותו, הוא היה אומר לך שהוא השני".

 

אובמה אמר כי מישל והוא אבלים על מותו של מוחמד עלי, "אבל מודים לאל שהתמזל מזלנו להכיר אותו, אפילו לפרק זמן קצר, שכולנו התברכנו בגדול מכולם בימי חיינו".

 

נשיא ארצות הברית ציין כי בחדר העבודה הפרטי שלו הסמוך לחדר הסגלגל בבית הלבן הוא שומר זוג כפפות אגרוף של מוחמד עלי מתחת לצילום שלו, מהקרב שבו גבר על המתאגרף סוני ליסטון באליפות העולם במשקל כבד כשהיה רק בן 22, "הוא שאג כאריה על סוני ליסטון שנפל. הייתי צעיר מדי כשזה קרה כדי להבין מי היה - עדיין קסיוס קליי, כבר בעל מדליית זהב אולימפית".

 (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

 (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)
 

אובמה ציין כי עלי יצא למסע רוחני שהוביל אותו לאיסלאם ולשלילת תואר אלוף העולם. הוא ציטט מדברים שאמר עלי בשעתו: "אני אמריקה. אני החלק שאתם מסרבים להכיר בו, אבל תתרגלו אליי - שחור, בטוח בעצמי. שמי אינו שמך. דתי אינה דתך, המטרות שלי הן של עצמי. תתרגלו אליי".

 

הנשיא האמריקני אומר כי בבגרותו הכיר את עלי שהיה כשרוני בדיבור במיקרופון כפי שהיה בזירת האגרוף, "אבל הוא לחם על מה שהיה נכון. הוא לחם עבורנו. הוא עמד לצד מרטין לותר קינג ונלסון מנדלה גם כשהיה קשה, דיבר כשאחרים שתקו". אובמה ציין כי מוחמד עלי למד לא להשתמש בכוחו הפיזי מחוץ לזירה, משום שהדבר היה משרת את אויביו משמאל ומימין ושולח אותו לכלא, "אבל עלי עמד על שלו וניצחונו סייע לנו להתרגל לאמריקה שאנחנו מכירים כיום".

 

"הוא לא היה מושלם, כמובן", ציין אובמה, "עם כל הקסם שלו בזירה, הוא לעתים היה משולח רסן במילותיו, ומלא בסתירות כשאמונתו הייתה מעורבת. אבל בזכות רוחו הנפלאה ואפילו התמימה - היו לו יותר אוהדים מיריבים - אולי משום שציפינו לראות בו משהו מעצמנו". הנשיא האמריקני הוסיף ש"גם כאשר כוחותיו הפיזיים של מוחמד עלי דעכו, הוא הפך להיות כוח עוצמתי יותר למען השלום והפיוס ברחבי העולם".

 

עלי, ציין אובמה, ביקר ילדים חולים ומוגבלים ברחבי העולם, ואמר להם שגם הם יכולים להיות הגדולים מכולם, "צפינו בו בקרב הגדול ביותר שלו, הקרב נגד המחלה שהכריעה את גופו, אך היא לא הייתה מסוגלת להסיר את הברק מעיניו. מוחמד עלי טלטל את העולם, וטוב שכך. מישל ואני שולחים את תנחומינו העמוקים למשפחתו ומתפללים שהלוחם הגדול ביותר ינוח בשלום".

 

הנשיא לשעבר ביל קלינטון פרסם הספד בשמו ובשם אשתו הלרי המתמודדת הדמוקרטית לנשיאות. הוא אמר כי מאז שעלי זכה במדליית זהב אולימפית ב-1960, "אוהדי אגרוף ברחבי העולם ראו בו שילוב - אולי חד-פעמי - של יופי, חסד, זריזות ועוצמה. ראינו אותו מתבגר עם אמונות דתיות ופוליטיות שהובילו אותו לבחירות קשות. ראינו את אומץ לבו בזירה שהפך מוקד השראה לצעירים ונחמה לנזקקים וראינו כיצד התמודד בעוצמה ובהומור עם האתגרים הבריאותיים שלו. היה לי הכבוד להעניק לו את מדליית החירות הנשיאותית ולצפות בו מדליק את הלפיד האולימפי, ולנצור את החברות עם אדם שדרך ניצחונות ומשפטים, הפך לגדול אף יותר מהאגדה שהיה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים