שתף קטע נבחר

ביוון זועמים: Airbnb ונטפליקס מתחמקות ממסים

לאחר הצעדים הפיסקאלים המחמירים שננקטו בעקבות ההסכם עם גוש האירו, בעלי חברות ומנהלי עסקים במדינה קוראים לחוסר שיוון בינם לבין שירותים תלויי- אינטרנט. "המיסים יובילו לנטל קיצוני ותחרות בלתי הוגנת לטובת חברות זרות. נוצרים תנאי שוק שליליים המעיבים על התחרותיות במדינהן"

"המסים החדשים הופכים את המאבק מול חברות כמו נטפליקס לקשים אף יותר". כך אומר מנכ"ל חברת Forthnet, חברת הטלוויזיה בתשלום הגדולה ביוון.

 

כתבות נוספות בערוץ כלכלה בעולם

 

הסיפור דומה עבור מנהלים בענף המלונות, שאומרים כי הם צריכים לשלם מסים גבוהים מהם מתחמקים שירותים מבוססי-אינטרנט כמו Airbnb.

 

כחלק מתוכנית החילוץ האחרונה של יוון מול נושיה, הממשלה התחייבה לשלוח יד עמוק יותר אל הכלכלה שלה, והעלתה מסים על כמעט כל תחום, בירה, שימוש באינטרנט, שירותי טלפון, טלוויזיה בכבלים ועוד.

 

העלאת המסים על המכירות וההכנסות הובילה עסקים רבים להצהיר כי הכלכלה שהתכווצה ביותר מרבע מגודלה מאז שנת 2008 צפויה סבול מצמיחה נמוכה. מנהלי חברות אומרים כי מה שהכי מפריע להם הוא שהגזרות החדשות ייתנו למתחרים מחו"ל יתרון.

 

המסים "יובילו לנטל קיצוני של תחרות בלתי הוגנת לטובת חברות זרות, המציעות שירותים דומים באינטרנט ושההכנסות שלהן לא ממוסות ביוון", אומר אחד מהמנהלים. המס על טלוויזיה בתשלום "יוצר תנאי שוק שליליים באופן חסר תקדים המעיבים על התחרותיות בשוק הטלוויזיה בתשלום ביוון".

 

עסקה עם גוש האירו

העלאת המסים הנוכחית היא חלק מההסכם שנחתם בין הממשלה של אלכסיס ציפראס לנציגי גוש האירו וקרן המטבע העולמית. "הצעדים הפיסקאלים החדשים לא יעזרו להחיות מחדש את הכלכלה, אך נורמליזציה של היחסים עם הנושים עשויה לעשות זאת", אומר מקסים סבאיני, אנליסט של חברת בלומברג.

 

כחלק מההסכם, יוון, המדינה עם החובות הגדולים באירופה, צפויה לקבל הלוואות נוספות בסך 10.3 מיליארד אירו מקרן המשברים של הגוש.

 

הידוק חגורות

מנהלי עסקים ביוון אומרים כי היה ניתן להשיג את אותן ההטבות גם בלי להכפיף נטל גדול מדי באמצעות מסים עודפים, מה שעשוי להעיב על ההתאוששות הכלכלית לה מצפים במדינה כבר זמן רב. חלק מהמסים החדשים כוללים העלאה של 24% על מס המכירה הכללי.

 

עמדת נחיתות תחרותיות

עבור עסקים במדינה, חוסר ההוגנות של תשלום המס החדש על טלוויזיה בתשלום הוא עניין ברור וכואב. לדוגמא, לחברת תקשורת יש כחצי מיליון מנויים, המשלמים כ-62 אירו בחודש על מנוי של ערוצי טלוויזיה שונים וקו טלפון נייח.

 

לעומת זאת, נטפליקס, חברה המוכרת שירות מבוסס-אינטרנט, השיקה לאחרונה מנוי ב-7.99 אירו לחודש עבור שירות בסיסי או 11.88 אירו עבור חבילת פרימיום. החברה גובה מס מכירה בלבד מלקוחותיה ביוון. לדברי דובר משרד האוצר היווני, נטפליקס לא מציעה את אותם שירותים כמו הספקיות המקומיות של טלוויזיה בתשלום, ואינה מבוססת ביוון, כך שלא ניתן למסות את ההכנסה שהיא מייצרת באופן מקומי.

 

גם בענף המלונאות

הכאב על המסים החדשים מורגש גם בענף האירוח. על פי הצעת חוק שהוגשה בחודש שעבר. בנוסף להעלאה האחרונה, ענף המלונאות של יוון, המהווה 18.5% מהתמ"ג של המדינה, יהיה כפוף למס תפוסה החל מ-2018. 

 

"בזמן שהמדינה ממסה עד מחנק את אתרי הנופש המוסדרים, היא מפסידה 300 מיליון אירו של הכנסה מהשכרת דירות לא מפוקחת של דירות פרטיות למבקרים", אומר אנדראס אנדריאדיס, נשיא איגוד התיירות היווני.

 

"לצד המסים החדשים, הממשלה לא הצליחה לגבש חוקים שיגנו על "אי הסימטריה במסים" בין מלונות לשירותים ישירים כמו Airbnb". מסביר אנדריאדיס אשר מייצג כ-50 אלף עסקי תיירות.

 

Airbnb מצידה מבקשת מבעלי הנכסים להסדיר את תשלום המסים המקומיים הנדרשים מהם. על פי דובר משרד האוצר היווני, המשרד דן על האופן בו יש למסות ספקים של אירוח ישיר המשכירים דירות לתיירים.

 

לא מתלהבים

על רקע הזינוק בבורסה היוונית לאחר ההגעה להסכם, בעלי החברות היווניות לא מתלהבים באותה מידה. עבור חברות ייצור הבירה, למשל, העלאת המס צפויה להוביל לצמצום משרות ופגיעה קשה באחד הענפים הדינאמיים ביותר בכלכלה היוונית, כך נמסר בהצהרה של איגוד מבשלות הבירה ביוון. מחיר הבירה לצרכן צפוי לעלות ב-20 סנט לבקבוק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים