שתף קטע נבחר

רישיון להרוג: כל כך קל להשיג רובה בפלורידה

מאז הטבח באורלנדו, עולה מחדש הדיון בארה"ב לגבי הקלות שבה ניתן להשיג כלי נשק: "אנשים עם היסטוריה של אלימות מוציאים רישיון נשק", טוענים המצדדים בשינוי חוקי הנשק בפלורידה. המתנגדים: "יותר ממיליון בעלי רישיון לא עשו בו שימוש לרעה ורק בגלל הפקרות של אדם אחד נשנה הכול?"

טראמפ ורובה בידיו בכרזה שהכינו פעילים הינדים מהימין הקיצוני בהודו ששונאים מוסלמים ותומכים במועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב (צילום: EPA) (צילום: EPA)
טראמפ ורובה בידיו בכרזה שהכינו פעילים הינדים מהימין הקיצוני בהודו ששונאים מוסלמים ותומכים במועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב(צילום: EPA)

 

כמו במקרי ירי המוני במקומות אחרים, הטבח ב-49 בני אדם במועדון גאה באורלנדו העלה בארצות הברית מחדש את השאלה לגבי הקלות שבה ניתן להשיג כלי נשק במדינה - בייחוד רובי סער.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

במדינת פלורידה, למשל, רכישת נשק איננה בעיה כל זמן שאתה בן 18, תושב חוקי בארה"ב, לא הורשעת בפלילים או באלימות במשפחה ואין לך עבר של בעיות נפשיות או התמכרות לסמים.

 

רובי סער מהדגם ששימש את המחבל מאטין במועדון הגאה באורלנדו (צילום: AP) (צילום: AP)
רובי סער מהדגם ששימש את המחבל מאטין במועדון הגאה באורלנדו(צילום: AP)
החוקים בפלורידה הם כאלה: כל כלי נשק שנרכשים על ידי סוחרים עם רישיון פדרלי חייבים לעבור בדיקת רקע ולא משנה אם לרוכש הנשק יש רישיון לשאת נשק בהסתר; אין תקופת המתנה לרכוש רובה סער. יש תקופת המתנה של שלושה ימים לרכישת אקדח, ומי שמבקש לרכוש אקדח חייב להיות בן 21 ומעלה; אנשים שהורשעו בפלילים לא יכולים לקנות רובים, וכן אנשים שהורשעו בנהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים וכאלה שאושפזו בבית חולים פסיכיאטרי או שצו הרחקה הוצא נגדם.

 

במכירת נשק פרטית אין בדיקת רקע לרוכש

השאלה אם פלורידה תבצע תיקון לחוקי הנשק שלה היא שאלה של השקפת עולם. בראיין מאלט, מנהל המדיניות הלאומית ב"קמפיין בריידי", ארגון שנלחם באלימות נשק, אמר שהשגת נשק היא דבר יותר מדי קל בפלורידה והוסיף שמכירות נשק פרטיות לא מחייבות בדיקות רקע לרוכשים.

 

"נראה שלובי הנשק משתמש בפלורידה כדוגמה שלהם ולמרבה הצער ראינו מה הביאה הדוגמה הזו, כולל ג'ורג' זימרמן (מתנדב המשמר האזרחי שזוכה מרצח הנער השחור טרייבון מרטין ב-2012), שמאחוריו היסטוריה של אלימות ומעצרים ועדיין הוא קיבל רישיון לשאת נשק בהסתר", אמר מאלט. "פלורידה איננה דוגמה טובה לחוקי נשק טובים".  

 


 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

מנגד, מפקח המחלקת לאכיפת חוק בפלורידה, ג'רלד ביילי, מאמין שהמדינה פועלת נכון. הוא עומד בראש סוכנות שמבצעת בדיקות רקע לפני רכישות נשק. "הייתה לי הזדמנות לראות מה עושות מדינות רבות אחרות. פלורידה מובילה על רוב המדינות עם מה שהיא עושה בנושא כלי נשק", אמר ביילי. "זה עובד יפה בפלורידה בדומה למקומות אחרים".

 

אם אין תיעוד לבעיות נפשיות לא בודקים אם יש בעיות נפשיות

הבעיה היא שאם לרשויות אין תיעוד להתמכרות לסמים או לבעיות נפשיות, אנשים שרוכשים נשק צריכים לדווח עליהן בעצמם - ולא תמיד הם עושים את זה. ביילי אמר שאי-אפשר לשלול מאנשים את הזכות לקנות כלי נשק רק משום שאנשים אחרים חושבים שהם לוקים בנפשם. "לא בחברה חופשית", הוא אמר. "חייבת להיות קביעה מסוימת שהאדם לא כשיר מבחינה נפשית".

 

פלורידה גם מחייבת אימוני ירי ובדיקות רקע לפני שמישהו יכול לקבל רישיון לשאת נשק בציבור. בפועל, הרשויות מונעות ממעט מאוד אנשים לקבל את הרישיון הזה.

 

רכש את רובה הסער שלו באופן חוקי. המחבל מהמועדון הגאה, מאטין (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
רכש את רובה הסער שלו באופן חוקי. המחבל מהמועדון הגאה, מאטין(צילום: רויטרס)

בפלורידה יש 1.6 מיליון תושבים שנושאים רישיון לשאת נשק בהסתר. ב-19 השנים האחרונות, רשויות המדינה הדרומית דחו רק 24,713 בקשות לרישיון נשק - ו-17,557 מהם נדחו רק משום שלא מולאו בצורה נכונה ולא בהכרח משום שהמבקש לא עמד בדרישות.

 

"אנשים משתמשים ברובי סער לציד צבאים וחזירים"

צ'רלי ברונסון עמד בעבר בראש הסוכנות שמנפיקה את רישיונות הנשק. הוא לא חושב שצריך לשנות את חוקי הנשק הקיימים בפלורידה. לדבריו, רובי סער כמו הרובה מדגם AR-15 שבו השתמש המחבל באורלנדו, עומאר מאטין, נמצאים גם בשימוש למטרות לגיטימיות.

 

"אנשים משתמשים ב-AR-15 לציד צבאים, לציד חזירים, לכל סוגי הציד", אמר ברונסון. "תחשבו שיותר ממיליון אנשים שמחזיקים ברישיון זה מעולם לא עשו בהם שימוש לרעה, ועכשיו רוצים לשנות היבטים מסוימים ברישוי או ברכישת נשק רק בגלל הפקרות של אדם אחד".

 

מאטין רכש באופן חוקי את רובה הסער שלו ב"מרכז הירי סנט לוסי". הבעלים של המקום, אד הנסון, לא הסכים להתייחס למכירת הנשק למחבל מאורלנדו, שחוסל בסופו של דבר בקרב יריות עם המשטרה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
קלים להשגה. רובי סער מדגם AR-15
צילום: AP
מומלצים