שתף קטע נבחר

התרופה לסוכרת שמגינה על הלב - מסייעת גם לכליות

ג'רדיאנס, שחוללה מהפכה לפני מספר חודשים כשהוכח שהיא מגינה מאירועים לבביים באחוזים גבוהים, מפתיעה שוב - עכשיו מתברר שתרופת הדור החדש לסוכרת מגינה גם מסיבוכי כליות התוקפים כמחצית מחולי הסוכרת, ואף עוצרת את הידרדרותן. מומחה ישראלי: "לא אוהב להשתמש במושג תרופת פלא, אבל זה מה שאנחנו רואים כאן"

התרופה לסוכרת שמגינה על הלב מסייעת גם לכליות: ג'רדיאנס, התרופה לסוכרת שהושקה בשנה שעברה והביאה איתה אז את בשורת ההגנה מאירועים לבביים ומתמותה מוקדמת בכל הקשור ללב, גם מגינה ואף עוצרת סיבוכי כליה, הבעיה השנייה בשכיחותה בקרב חולי סוכרת.

 

המחקר נמשך למעלה מ-3 שנים והשתתפו בו 7,020 חולים מ-590 מרכזים רפואיים שונים ב-42 מדינות, כולל ישראל. מתוצאותיו, שהוצגו בכנס השנתי של איגוד רופאי הסוכרת האמריקאי בניו אורלינס (אליו הוזמן כותב שורות אלו על ידי יצרנית התרופה, חברת BI) עולה כי התרופה גורמת להפחתה דרמטית של הידרדרות כלייתית בקרב חולי סוכרת עם מחלה קרדיווסקולרית.

 

קיראו עוד

האם ניתן לרפא לחלוטין סוכרת? 7 עובדות

זינוק בסוכרת: 108 מיליון חולים ב-1980; 422 מיליון היום

פריצת דרך ישראלית: בדיקת דם אחת תאבחן סרטן וסוכרת

 

כך למשל אובחנה בקרב החולים במחקר שנטלו את התרופה הפחתה של 39% בהתחלה או החמרה של נפרופתיה (מחלת כליה שכיחה), ירידה של 38% בהופעת מאקרואלבומינוריה (כמות חלבון גדולה בשתן, שמהווה סמן להידרדרות כלייתית), וירידה נוספת של 44% בהכפלת קריאטינין, שינוי שמסמן גם הוא ירידה משמעותית בתפקוד הכליה.

 

מקרי התחלות דיאליזה הינם נדירים יחסית, ואף על פי כן, נצפתה בתקופת המחקר ירידה משמעותית של 55% בהתחלות דיאליזה תחת טיפול בתרופה. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת הרפואי "ניו אינגלנד".

 

מגנה מפני אירועים לבביים. תרופה נגד סוכרת (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מגנה מפני אירועים לבביים. תרופה נגד סוכרת(צילום: shutterstock)

 

מאזנת את הסוכר - מגינה על הלב

נתונים אלו מצטרפים כאמור לתוצאות קודמות בהקשר לתרופה זו בכל הקשור להגנה קרדיווסקולרית. הנתונים הללו התפרסמו בספטמבר 2015 ועוררו התלהבות גדולה בקרב הקהילה הרפואית מתחום הסוכרת. בפעם הראשונה תרופת סוכרת, לא רק איזנה את החולה, אלא גם הפחיתה תמותה קרדיווסקולרית (ב-38%) ואשפוזים על רקע אי-ספיקת לב (ב-35%), שני סיבוכים נפוצים במיוחד בחולי סוכרת מסוג 2.

 

משמעות התוצאות היא שחולים עם פרופיל דומה לאלו שהשתתפו במחקר צפויים להנות לא רק מאיזון מחלת הסוכרת שלהם, אלא גם מהגנה קרדיווסקולרית וכלייתית בסדרי גודל מרשימים. כיום עוד לא ידוע אם האפקטים שנצפו תקפים גם לאוכלוסיות חולים שונות.

 

"אני לא אוהב להשתמש במושג 'תרופת פלא', אבל כשמסתכלים על נתוני המחקר ביחס להגנה שמעניקה התרופה לסוכרת ממחלות לב ומחלות כליה, זה מה שרואים כאן", אומר ל-ynet פרופ' חוליו ויינשטיין, שאף נטל חלק בשלוחת המחקר בישראל.

 

"אחרי הלב, הסיבוך השני בשכיחותו בקרב חולי סוכרת זה הכליות", מסביר ויינשטיין, "בכל יחידת דיאליזה תמצא לפחות 50% עם סוכרת. בנוסף, חולי סוכרת חיים היום הרבה יותר זמן מבעבר ולכן גם יותר ויותר אנשים מגיעים לשלב הזה בו גם הכליות נפגעות. בעבר הם היו מתים הרבה לפני שהגיעו לסיבוכי כליה.

 

"המחקר מצא שהתרופה הזה משפרת את התפקוד הכלייתי. בכל כליה יש מיליוני נפרונים שמסננים את הדם. במשך החיים, גם בקרב אנשים שאינם חולים, מספרם הולך וקטן. בקרב חולי סוכרת, קצב ההרס של אותם נפרונים מהיר הרבה יותר ומתחיל מוקדם יותר.

 

"יש תרופות שמאטות את קצב ההרס המוגבר של הנפרונים, אבל לראשונה כאן היינו עדים בתרופה שלא רק מאיטה את ההרס אלא גם עוצרת ואף משפרת את המצב. אם עד עכשיו היינו יכולים לדחות את ההגעה לדיאליזה בגלל הרס בכליות מ-3 ל-6 שנים, באה התרופה הזו ומושכת את זה בעוד כמה שנים. זה מאוד משמעותי".

 

בישראל: כחצי מיליון חולי סוכרת

בישראל מוערכים מספר החולים בסוכרת על שלביה השונים בכחצי מיליון, כאשר רבים אחרים אינם מודעים למחלה שמתרחשת בגופם. לצד הגידול החד בחולים בכל העולם וגם בישראל, הטיפול במחלת הסוכרת עובר מהפכה. אם עד לפני שנים לא רבות מטרתו היחידה של הרופא המטפל היתה לאזן את הסוכר בקרב חולים אלו, מבלי להתייחס לאספקטים שונים שעוברים על חולי סוכרת, כמו עלייה במשקל, סיבוכי לב וסיבוכי כליות, כיום עומדים לרשות הרופאים טיפולים תרופתיים שמאזנים את הסוכר בקרב החולים אבל בנוסף מטפלים גם בשלל הבעיות הנלוות למחלה ומשפרים את איכות חיי החולה.

 

"אם בעבר הרופא היה רואה רק את נתוני הסוכר של המטופל ורוצה להוריד אותם, היום הגישה שונה לחלוטין", מדגיש ויינשטיין, "הדבר העיקרי היום הוא שהחולה יחיה ויהיה בריא בלי כל הסיבוכים הנלווים. לא היתה שום תרופה לפני כן שגם מורידה סוכר וגם מאריכה חיים. השבוע פורסמו נתונים לגבי תרופה דומה, ויקטוזה, שגם היא הוכיחה שהיא טובה יותר ומאריכה חיים אבל היא ניתנת בזריקה וחולים רבים מעדיפים לקבל תרופה בכדור, בלי דקירות נוספות.

 

"שלא כמו בעבר, היום יושב מולי חולה ואני אומר לו, אני אתן לך תרופה שתוריד לך את הסוכר, תוריד לך את המשקל, ואני נותן לך אותה גם בגלל שלמחלת הלב שלך יש סיכוי לרדת באופן משמעותי. זה חידוש ענק. אני בפירוש מאריך לו את החיים. זה משהו שלא היה".

 

אם כך למה שתרופה זו לא תינתן לכלל חולי הסוכרת כאמצעי מניעה לסיבוכים שממילא יגיעו?

"יתרונות התרופה לא הוכחו בקרב אלו שלא עברו אירועים לבביים, למרות שכ-70% מחולי הסוכרת יחוו סיבוך לבבי כלשהו. אבל אנחנו עובדים לפי הגיידליינס, יש תרופה שקוראים לה מטפורמין שקיימת כבר 50 שנה שהיא הכי מגינה והכי יעילה ועולה לחולה בארץ 15 שקל. זאת התרופה הראשונה שאנחנו נותנים אפילו בשלבים הראשונים, כשהסוכרת סמויה כי היא מסייעת לה להישאר בלשב זה ולא להפוך לגלויה. היה והחולה לא מגיע עם התרופה הזו ליעדים שקבענו לו, אז ניתן לו את התרופות החדשות יותר".

 

ג'רדיאנס, השייכת לדור התרופות החדש לסוכרת הקרוי SGLT2 (תרופות עם מנגנון עוקף לבלב), אינה נמצאת נכון לעכשיו בסל התרופות ומחירה נע בין 119 שקלים (לבעלי הביטוח המשלים) לכ-240 שקלים (ללא הנחה) לטיפול חודשי. "אני מאמין שהתרופה הזו תיכנס לסל", אומר ויינשטיין, "היא חייבת להיות בסל".

 

מה עתיד מגפת הסוכרת כפי שאתה רואה זאת?

"לצערי, קצב התפשטות המחלה, על אף התקדמות המדע, עולה על קצב הקידמה בטיפולים. הסיבה לכך נעוצה כמובן במזון שאנחנו אוכלים, אבל לא רק. גם הסטרס משפיע מאוד על התפרצות המחלה, למרות שעובדה זו לא הוכחה לגמרי מבחינה מחקרית.

 

"גורם נוסף שתורם לגידול המהיר במחלה הוא השינוי בשעון הביולוגי שאנחנו, אנשי החברה המערבית המודרנית, במו ידינו פגענו בו. האדם הקדמון הלך לישון כשהחשיכה ירדה והתעורר עם הזריחה. אנחנו נשארים ערים עד 12 בלילה ועוד אוכלים בשעות האלו. רק כשנתחיל לתקן את כל אלו נוכל אולי לראות ירידה בהתפשטות המגיפה הזו".




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
התרופה שמשפרת תפקודי כליות
צילום: shutterstock
ד"ר חוליו וינשטיין
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים