שתף קטע נבחר

לואיזיאנה בוערת: שוטרים תועדו יורים למוות בשחור

ארה"ב שוב סוערת בעקבות מות שחור בידי שוטרים לבנים: והפעם - שני שוטרים בבאטון רוז', לואיזיאנה, הגיבו לדיווח על אדם שמאיים באקדח, התעמתו איתו ואז ירו בו 5 פעמים: "היה לו אקדח". תיעוד האירוע עלה ברשת והצית מחאה נגד השימוש המוגזם בכוח של שוטרים נגד אפרו-אמריקנים

 

 

משרד המשפטים האמריקני מסר אתמול (יום ד') שיחקור את מותו של גבר שחור בעיר באטון רוז', לואיזיאנה, שרותק לקרקע ונורה בחזהו על ידי שני שוטרים לבנים מחוץ לחנות נוחות.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

מותו של הגבר, אלטון סטרלינג בן ה-37, תועד במצלמה סלולרית. פרסומו ברשתות החברתיות עורר סערה ציבורית גדולה בארצות הברית והפגנות מחאה בלואיזיאנה, על רקע הזעם ההולך וגובר בשנים האחרונות על אלימות משטרתית קשה נגד אפרו-אמריקנים - מפרגוסון שבמיזורי ועד בולטימור וניו יורק.

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
בסרטון שצילם בעל חנות הנוחות עבדאללה מופלאחי רואים את אחד השוטרים יורה בסטרלינג חמש פעמים מטווח קצר, ואת השוטר השני מוציא דבר מה מכיסי מכנסיו של הגבר השחור . "אני שבור לב. זה מזעזע. זה משוגע", אמר מופלאחי, שראה בסטרלינג חבר שלו והרשה לו למכור תקליטורים מחוץ לחנות שלו. מופלאחי העביר עותק של הווידאו שצילם לסוכנות הידיעות רויטרס, וסיפר שהשוטרים הוציאו אקדח מכיסו של סטרלינג.

 

"צאו למחות, לא באלימות"

כמה מאות בני אדם התקהלו לתפילה במקום שבו נורה הגבר השחור. הדוברים באירוע קראו לתושבי האזור למחות, אך לא בצורה אלימה. הם גם קראו לצדק ואחדות על רקע "השימוש המוגזם בכוח" של המשטרה נגד תושבים שחורים.

 

"אם נעמוד מפולגים אז הפסדנו כבר", אמר הבישוף גרגורי קופר מבאטון רוז' לקהל האנשים הרב שהתאסף במקום שבו נורה למוות סטרלינג. כוחות משטרה שהיו במקום שמרו מרחק כדי שלא לעורר עוד יותר את זעם ההמון.

 

סנדרס אוגוסטוס, דודתו של סטרלינג שגידלה אותו לאחר מות אמו, נשאה דברים בפני קהל האנשים הרב ועיניה דמעו. היא סיפרה שסרטון הווידאו השני שתיעד את הרגעים שקדמו לירי באחיינה עורר בה זעם רב. "אני כועסת, אבל אני לא כועסת מספיק בשביל לפגוע במישהו", אמרה אוגוסטוס. "אני כועסת מספיק בשביל לצאת לרחוב. אני לא כועסת מספיק בשביל לקלל את המשטרה. אבל אני כועסת ואני זועמת משום שהם לקחו ממני משהו שלעולם לא אקבל אותו בחזרה".

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

טראנס קרטר, אחיינו בו ה-28 של סטרלינג, לבש חולצת טי ועליה הודפסה תמונתו. לטענתו, המשטרה הרחיקה לכת. "הם פעלו בצורה שגויה", הוא אמר. "הם יכלו לטפל בזה טוב יותר מאשר עשו בפועל. הם לא היו צריכים לירות בו!". עם זאת, הוא אמר, המשפחה לא קוראת למחאות אלימות. "המשפחה רק רוצה שהמחאה תהיה שלוה. "אני מבין עכשיו שזה גדול מאיתנו, אבל באותה עת אנחנו רק מנסים לעבור את זה".

 
משטרת לואיזיאנה הוציאה את שני השוטרים היורים לחופשה מנהלתית, ומסרה כי תיפתח חקירה עצמאית של המקרה לאחר שכלי התקשורת האמריקניים פרסמו סרטון וידאו נוסף של הירי שצולם על ידי עובר אורח.

 

מושל לואיזיאנה: "הווידאו מטריד"

"אני חושש מאוד. הווידאו מטריד, בלשון המעטה", אמר מושל לואיזיאנה ג'ון בל אדוארדס לכתבים.

 

ראש העיר באטון רוז', קיפ הולדן, והמשטרה המקומית מסרו שהם מברכים את החקירה העצמאית שנפתחה על ידי משרד המשפטים, הבולשת הפדרלית (FBI) והתביעה הפדרלית. 


תיעד את האירוע. עבדאללה מופלאחי, בעל החנות שמחוצה לה נורה למוות הגבר השחור (צילום: AP) (צילום: AP)
תיעד את האירוע. עבדאללה מופלאחי, בעל החנות שמחוצה לה נורה למוות הגבר השחור(צילום: AP)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

קמרון סטרלינג, בנו של ההרוג (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קמרון סטרלינג, בנו של ההרוג(צילום: רויטרס)

דודתו של ההרוג בבאטון רוז' (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
דודתו של ההרוג בבאטון רוז'(צילום: רויטרס)

המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, הילרי קלינטון, אמרה כי תקריות מסוג זה מערערות את האמון שבין המשטרה לבין הקהילות שאותן משרתת המשטרה. "משהו כאן לא נכון כשלאמריקנים רבים כל כך יש סיבה להאמין שהמדינה שלנו לא מחשיבה אותם יקרי ערך כמו אחרים בשל צבע העור שלהם", אמרה קלינטון בהצהרה שפרסמה. יריבה הרפובליקני במרוץ לבית הלבן, דונלד טראמפ, עדיין לא פרסם הודעה בנושא.

 

היה שימוש באקדח הלם לפני הירי באש חיה?

בסרטון וידאו שצילם עובר אורח ממצלמת הטלפון הנייד שלו רואים שוטר אחד שמתעמת עם סטרלינג ומורה לו לשכב על הקרקע. שני השוטרים התנפלו עליו והפילו אותו למדרכה ואחד מהם שלף את אקדחו מנרתיקו וכיוון אותו לחזהו של הגבר השחור. בסרטון שצילם מופלאחי נראים השוטרים גוחנים מעל סטרלינג. אחד מהם צעק "יש לו אקדח". המצלמה זזה ממקומה לאחר שנורו שתי היריות הראשונות. אז נשמעו עוד שלוש יריות ואז המצלמה הראתה שוטר אחד גוחן מעל סטרלינג ולוקח משהו מכיסו.

 

משטרת באטון רוז' לא מסרה כי יריות נורו במהלך האירוע וסירבה לומר אם השוטרים השתמשו באקדח הלם נגד סטרלינג. מופלאחי אמר שהשוטרים ירו באקדח הלם לעבר סטרלינג לפני שריתקו אותו לקרקע.

 

שני השוטרים הלבנים שהיו מעורבים בתקרית הקשה הם בליין סלומוני, בעל ותק של ארבע שנים במשטרה, והאווי לייק, בעל ותק של שלוש שנים במדים. מפקד משטרת באטון רוז', קרל דבאדי, סיפר במסיבת עיתונאים שהשוטרים הגיבו לדיווח על גבר שחור שמאיים באקדח על עוברים ושבים.

 

ההרוג הורשע בעבר בתקיפה מינית וישב בכלא

"כשהשוטרים הגיעו סטרלינג היה חמוש והתפתחה קטטה שהביאה לאובדן חייו", אמר מפקד המשטרה. עוד נמסר מהמשטרה שמצלמות הראש של שני השוטרים זזו ממקומן במהלך העימות האלים עם סטרלינג, אולם המשיכו להקליט תמונות וקולות מהאירוע.

 

לפי רישומי מערכת המשפט האמריקנית, לסטרלינג היה עבר פלילי וכמה הרשעות בגין תקיפה, התנגדות למעצר, שוד ופשעים אחרים. הוא גם הורשע בעבר בתקיפה מינית וריצה ארבע שנות מאסר.

 

היה בעל עבר פלילי. סטרלינג (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
היה בעל עבר פלילי. סטרלינג(צילום: רויטרס)

קרובי משפחה וחברים של סטרלינג תיארו אותו כאדם עליז וחברותי, שבשנים האחרונות מכר תקליטורי מוזיקה, וידאו ומשחקים בחזית חנות הנוחות Triple S Food Mart, שבה נורה למוות על ידי שני השוטרים הלבנים.

 

קמרון סטרלינג, בנו בן ה-15 של אלטון, פרץ בבכי במהלך מסיבת העיתונאים שבה נשאה אמו דברים. "הוא נהרג שלא בצדק ובלי להתחשב בחיי האנשים שהוא עזר לגדל", אמרה האם, ששמה לא פורסם.

 

במהלך היממה האחרונה נערכו בלואיזיאנה כמה הפגנות מחאה בעקבות מותו של סטרלינג בידי שוטרים. אי העמדת השוטרים לדין עלולה רק להבעיר את השטח עוד יותר. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
"בחור עליז וידידותי". ההרוג אלטון סטרלינג
צילום: רויטרס
מומלצים