שתף קטע נבחר

סטודנטיות מחפשות "שוגר דדי" למימון לימודים

החוב הממוצע של סטודנט בארה"ב הוא 35 אלף דולר. סטודנטיות מצטיינות ממוסדות יוקרתיים שלא עומדות בשכר הלימוד, פונות לאתרים המשדכים אותן לגברים עשירים שישלמו על הצרכים שלהן תמורת יחסי חברות ומין. "זה לא שלילי כמו שאנשים חושבים", מעידות חלקן, אבל סכנת הניצול קיימת תמיד

קנדיס קשאני סיימה באביב האחרון את לימודי המשפטים שלה ללא שום חוב הודות לתפנית מודרנית שחלה בהסדר ותיק. במהלך השנה הראשונה שלה היא התמודדה עם שכר לימוד והוצאות שהתקרבו ל-50 אלף דולר, אפילו אחרי שקיבלה מלגה. לכן היא החליטה להירשם לאתר היכרויות המקשר נשים המחפשות סיוע כלכלי לגברים המוכנים לספק את הסיוע הזה בתמורה לחברות וליחסי מין במסגרת יחסי "שוגר דדי", כפי שהם מכונים.

 

עכשיו, כמעט שלוש שנים וכמה שוגר דדיז מאוחר יותר, קשאני עומדת להשלים את לימודיה באוניברסיטת וילאנובה חופשייה מדאגות בעוד כמה מעמיתיה מתמודדים עם חובות בגובה שש ספרות. על רקע עליית שכר הלימוד ושכר הדירה גוברת גם הפופולריות של אתרים כאלה בארה"ב – אבל האם הם באמת מספקים הקלה כלכלית או שהם רק מגייסים נשים עבור משהו שהוא נצלני ומסוכן יותר מחובות?

שוגר דדיז. לפעמים יש גם כמה (אילוסטרציה) (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שוגר דדיז. לפעמים יש גם כמה (אילוסטרציה)(צילום: shutterstock)

קשאני מאמינה שאתרים כאלה הם "משאב נהדר" עבור נשים צעירות אבל אחרים אומרים כי ההסדרים האלה מדיפים ניחוחות של זנות ומנצלים נשים הנמצאות במצב פגיע. לין קומלה, פרופסור ללימודי מין ומגדר מאוניברסיטת נבאדה, לאס וגאס, אומרת שאין זה דבר יוצא דופן שנשים פונות לספק שירותי מין כמו חשפנות, זנות או התערטלות מול מצלמה כדי לשלם על לימודיהן. עם זאת היא מדגישה שהאתרים המקשרים אותן למממנים גברים הם דבר חדש יחסית. לטענתה האתרים האלה אינם כנים לגמרי לגבי מהותם. ההסדרים שהם מציעים מעורפלים יותר מאלה הקשורים לתעשיית הזנות, משום שיש ציפייה לרווח ולתמורה אבל לא תמיד מדובר בציפייה מוגדרת וברורה ולא תמיד מובטח במסגרתם סקס.

 

הסדרי "שוגר דדי" קיימים כבר עידן ועידנים ולא ברור אם הם הופכים שכיחים יותר לעומת העבר, משום שהתופעה לא נחקרה מספיק. עם זאת מומחים אומרים שהאינטרנט הפך את ההסדרים האלה לקלים יותר להגשמה ולמשא ומתן. קווין לואיס, פרופסור חבר לסוציולוגיה באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו החוקר את עולם ההיכרויות המקוון, מעלה את האפשרות שהאינטרנט רק הופך את השוק ליעיל יותר.

 

"מוסר? ושכר הדירה כן מוסרי?"

קשאני אומרת שבחנה הרבה "שוגר דדיז" פוטנציאליים לפני שמצאה את הגבר המתאים, ושכעת היא רואה בו אחד מחבריה הטובים ביותר ואכפת להם מאוד זה מזה. "אנשים שיש להם סטיגמה על זה או שיש להם קונוטציה שלילית לגבי זה פשוט לא מבינים איך זה עובד", היא טוענת. אלא שבניגוד למצב ברוב מערכות היחסים, היא מקבלת מדי חודש סכום כסף נכבד המאפשר לה לשלם על לימודיה.

 

הסטודנט האמריקני הממוצע סיים אשתקד את שנת הלימודים שלו עם חוב של 35 אלף דולר – סכום שהולך ועולה מדי שנה לפי מארק קנטרוביץ, מומחה לסיוע כלכלי. החוב הממוצע של בוגר אוניברסיטה הוא 75 אלף דולר, ומי שמתמסר לתוכניות לימודים ארוכות יותר מוצא עצמו שקוע בחובות כבדים בהרבה. סטודנטים רבים אומרים כי ההלוואות שלהם אינן מכסות במלואן את ההוצאות שלהם בשל יוקר המחיה והשכירות המתייקרת מאוד ברוב הערים הגדולות.

איפה שיש מין תמורת כסף, יש סכנה לאלימות (אילוסטרציה) (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
איפה שיש מין תמורת כסף, יש סכנה לאלימות (אילוסטרציה)(צילום: shutterstock)

בוגרת אחת של אוניברסיטת קולומביה בניו יורק זכתה למלגה שכיסתה כמעט את כל שכר הלימוד שלה אבל לא את הוצאות המחיה שלה. הצעירה הזו, שביקשה להישאר בעילום שם מחשש שהדברים שתאמר יפגעו בסיכויי ההעסקה שלה בעתיד, סיפרה שניסתה להתמודד עם הקשיים על-ידי כך שחלקה חדר עם חברה ללימודים ועבדה בעבודות שהתשלום עליהן הוא שכר מינימום. היא התמסרה גם לכל עבודת פרילנס שמצאה, אבל עדיין לא הצליחה לעמוד בתשלומים וציוניה נפגעו.

 

"רציתי למצוא את סכום הכסף הגדול ביותר שאוכל להשיג במאמץ הכי קטן", היא מספרת. היא החלה לגלוש באתרי היכרויות, גם כאלה המיועדים להסדרי "שוגר דדי", ועכשיו יש לה שני שוגר דדיז – אחד שאיתו היא נפגשת מעת לעת ואחד שהיחסים איתו מזכירים יותר יחסים עם בן זוג רגיל, למעט העובדה שמדי חודש הוא משלם לה משכורת ומסייע לה לשכור דירה, הנמצאת קרוב יותר אליו.

 

אתר SeekingArrangement.com טוען כי הוא האתר הפופולרי ביותר בתחום הזה בלוס אנג'לס ובניו יורק. שכר הדירה הממוצע בשני האזורים האלה הוא יותר מ-2,000 דולר לחודש. אותה סטודנטית מאוניברסיטת קולומביה מספרת כי היא מתכננת להמשיך במערכות היחסים האלה אחרי שתסיים את לימודיה כדי להרוויח זמן למצוא עבודה שגרתית יותר. "יש בהלה מוסרית גדולה לגבי זה", היא אומרת, "אבל מה הסיבות הנוגעות לנדל"ן ולמימון לימודים שהובילו לזה?". אגב, אתר SeekingArrangement.com מציע שירות כזה גם לגייז ומציע גם שירות "שוגר מאמי" לגברים צעירים המחפשים נשים שיסייעו להם. עם זאת, אין ספק שרוב מערכות היחסים מהסוג הזה שנוצרות דרך האתר הן של גברים מבוגרים עם נשים צעירות.

 

זינוק בנרשמים בחודשי פרעון החובות

בשל היעדר מחקר מעמיק מספיק לא ברור עד כמה התופעה נפוצה, אבל לפי אתר SeekingArrangement.com מספר הסטודנטים המנויים בו זינק מ-79,400 ב-2010 ל-1.9 מיליון השנה, וסטודנטיות או סטודנטים הם שליש מכלל משתמשיו. לפי הנהלת האתר, יש זינוק בנרשמים בחודשים אוגוסט וינואר, כשצריך לשלם בדרך כלל את שכר הלימוד. לעתים מספר הנרשמים בחודשים האלה כפול מהמספר הרגיל.

 

חלק מהנשים אומרות שהן מקבלות יחס מכבד ודואג, אבל אחרות מדגישות כי הן מודעות לכך שמדובר בהסדר בלבד ולא באהבה מסורתית. "זה עוזר לי בהרבה דרכים – יש לנו מערכת יחסים בריאה, אנחנו מטיילים יחד, אני יכולה ליהנות יותר מהעיר", אומרת הסטודנטית מניו יורק. ובכל זאת, היא מודה, זו עדיין עבודה. פרופסור קומלה מזהירה גם שבניגוד למקרה של עובדות מין "טיפוסיות", נשים רבות הנכנסות למערכות היחסים האלה מפרסמות את זהותן האמתית ברשת והדבר עלול לסכן אותן. בעבר דווח כבר על מקרים של אלימות, הן נגד נשים והן נגד גברים, באתרים מהסוג הזה.

 

כריסטן האוסר ממרכז ארצי העוסק באלימות מינית אומרת שאלימות היא דבר שכיח תמיד כשמין ניתן תמורת כסף. "צריך לזכור שיש מאזן כוחות לא שוויוני", היא מסבירה.

מנגד, ברנדון ווייד שיצר את אתר SeekingArrangement.com טוען שסיכונים הם דבר שקיים בכל אתר היכרויות. "כסף ומין שניהם דברים שאנשים רוצים", הוא אומר. "אני חושב שכשמדובר בהסדרים מהסוג הזה הם שנויים יותר במחלוקת פשוט כי אנחנו כנים מאוד לגבי זה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
"זה משאב נהדר", אומרת קשאני. לא כולם מסכימים
צילום: shutterstock
מומלצים