שתף קטע נבחר

אושר: רשויות יחויבו לבנות דירות קטנות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה הצעת חוק של חברי כנסת אלי כהן ודוד ביטן, שתחייב רשויות מקומיות לבנות יותר דירות 3 חדרים. מחוזות צפון ודרום לא ייכללו בחקיקה, כיוון שלרוב תמהיל הדירות הקטנות באזורים אלו גבוה יותר. גם תוכניות פינוי-בינוי יוחרגו כדי לא להגדיל את הצפיפות

מליאת הכנסת אישרה הערב (ג') בקריאה ראשונה את התיקון לחוק המחייב רשויות מקומיות לבנות יותר דירות קטנות בנות 3 חדרים. ההצעה הוגשה על ידי חברי הכנסת אלי כהן (כולנו), יו"ר ועדת הרפורמות, ודוד ביטן (הליכוד). 21 חברי כנסת תמכו בהצעה, וחבר כנסת אחד התנגד. ההצעה תועבר להמשך דיון בוועדת הרפורמות.

 

דירות 3 חדרים יחזרו לשוק הנדל"ן למגורים?

 

לפי הצעת החוק (תיקון מס' 108 – הוראת שעה) (חובת מתן הקלה לתוספת דירות למגורים), התשע"ו-2016, מוצע לקבוע כי ועדה מקומית תחוייב לתת הקלה לתוספת דירות למגורים בתחום רשות עירונית, בשיעור של 10% אך לא יותר מ-20%.

 

לטענת יוזמי החקיקה, 92% מהדירות הנבנות היום בישראל הן בנות 4, 5 ו־6 חדרים, ומטרת הצעת החוק היא להגדיל את שיעור בניית הדירות הקטנות. עוד טוענים יוזמי החוק, כי מספר הדירות הקטנות הנבנות בישראל נמצא בירידה, ובעוד שבשנת 1997 היו דירות בנות 3 חדרים ומטה כ-20% מכלל הדירות שנבנו, בשנת 2015 הן היוו רק כ-8% מסך הדירות.

 

הצעת החוק תבוצע במסגרת תקנת שבס, המאפשרת לרשות המקומית להגדיל את מספר יחידות הדיור ביחס לתב"ע (תוכנית בניין עיר) בשיעור של עד 30%, מבלי להגדיל את שטח הבניה, באמצעות הקטנת שטח הדירות. לטענת יוזמי החוק, רשויות מקומיות רבות אינן מנצלות את התקנה ואינן מאשרות את הגדלת מספר דירות המגורים, כיוון שאינן מעוניינות למשוך אוכלוסיות פחות מבוססות כמו זוגות צעירים או קשישים. התיקון שאושר מחייב את השימוש בתקנת שבס עד 10%, מה "שייאלץ" רשויות מקומיות לבנות יותר דירות קטנות.

 

הפריפריה תוחרג מהחוק 

להצעת החקיקה נוספו, מאז שאושרה בקריאה טרומית חודש מרס, כמה החרגות שסוכמו מול נציגי משרד המשפטים ומנהל התכנון:

 

- מחוזות צפון ודרום לא ייכללו במסגרת החוק, שכן לרוב תמהיל הדירות הקטנות באזורים אלו הוא ממילא גבוה יותר, ובניית דירות גדולות מסייעת לחיזוק הפריפריה ולמשיכת אוכלוסיות מבוססות. הצורך בדירות קטנות גבוה יותר במחוז המרכז ובמחוז ירושלים, בין היתר בעיקר על רקע מחירי הדיור באזורים אלו.

 

- פרויקטים של פינוי בינוי יוחרגו אף הם מהחוק, על מנת לא להגדיל את הצפיפות.

 

- גם תכניות חדשות שיאושרו, ושאמורות לכלול מראש תמהיל של דירות קטנות בהיקף של כ-20%, יוחרגו מהחוק.

 

- כמו כן נקבע שההוראות יחולו על בניה רוויה של 6 יחידות דיור לפחות, וכן ששטח הדירות שיתווספו יהיה נמוך מ-80 מ"ר.

 

- בנוסף הוחלט כי לשר האוצר תהיה זכות לפטור רשויות ספציפיות על בסיסי שיקולים סוציואקונומיים. 

 

הצעת החוק כללה כמה סייגים נוספים:

 

- תוקם ועדת חריגים שתוכל להחריג ערים שבהן תמהיל הדירות הקטנות הוא גבוה באופן יחסי.

 

- החוק לא יחול על רשויות מקומיות שאישרו בשנה שעברה יחידות דיור של 3 חדרים ומטה בהיקף שיקבע.

 

- החוק יחול על תכניות מאושרות בלבד, ולא על תכניות שיאושרו מעתה והלאה.

 

"החיסכון יתבטא גם בארנונה"

ח"כ כהן אמר: "הגידול במספר הזוגות הצעירים המתחתנים מדי שנה ועליית תוחלת החיים, מצדיקים גידול בדירות עד 3 חדרים, אולם בפועל אנו רואים ירידה בהיצע הדירות מסוג זה. הגישה של חלק מהרשויות לא לתת היתרים לדירות קטנות נשענת על ההנחה שדירות קטנות מושכות אוכלוסיות חלשות יותר.

 

"הצעת החוק האמורה, אמורה להגדיל את היצע דירות 3 חדרים ומטה, כך שהחיסכון יתבטא לא רק במחיר הדירה אלא גם בעלויות הארנונה וועד הבית שתהיינה נמוכות יותר".

 

ח"כ ביטן אמר: "בעקבות משבר הדיור יש חובה לחייב בחוק את הרשויות והוועדות המקומיות לתת תוספת דיור של 10% בהקלה, במיוחד כשמדובר בדירות קטנות לטובת זוגות צעירים. הצעת החוק היא מידתית לאור העובדה שהיא מחייבת תוספת של 10% ומאפשרת לוועדות ולרשויות שיקול דעת ב20% הנותרים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים