שתף קטע נבחר

לא נותר דבר: כך נעלמו החוקים של לפיד

ביטול סנקציות המימון למוסדות חרדים שלא ילמדו מקצועות ליבה הוא עוד צעד בדרך של הסיעות החרדיות לסילוק הרפורמות החינוכיות שנגעו אליהן בממשלה הקודמת והונהגו על ידי לפיד ויש עתיד. גם החוק שאסר על מינוי שר ללא תיק והשוויון בנטל התנדפו כמו עלה ברוח. יש עתיד: "ישראל הולכת אחורה"

 

בנט, לפיד ופורוש. חוזרים למתווה של לפני הרפורמות (צילום: גיל יוחנן, מוטי קמחי) (צילום: גיל יוחנן, מוטי קמחי)
בנט, לפיד ופורוש. חוזרים למתווה של לפני הרפורמות(צילום: גיל יוחנן, מוטי קמחי)

תזכיר החוק שהופץ אתמול (א') ונועד לבטל את סנקציית המימון כלפי מוסד חרדי שלא ילמד את מקצועות הליבה, הוא רק צעד אחד בדרך למטרה שסומנה מראש: ביטול כל הרפורמות שהובילה סיעת "יש עתיד" בראשות ח"כ יאיד לפיד בכנסת הקודמת. רוב הרפורמות הן בגזרת הסיעות החרדיות, שגם הובילו את הביטול. גם החוק שסתם את הגולל על המוסד "שר ללא תיק" כבר בוטל כמו גם השוויון בנטל שהוביל לפיד.

 

הסיעות החרדיות, שהיו הראשונות לחתום על הסכמים קואליציוניים, מיהרו לעגן את הדרישות בהסכם. נושא ביטול הרפורמות היה ראשון לעלות לדיון, עוד לפני הדרישה לתיקים ותפקידים.

 

בכך, למעשה, הן כפו על הסיעות האחרות המצטרפות לקבל את הסיכומים אליהם הגיעו עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. פועל יוצא מכך הוא ששר החינוך, נפתלי בנט, שמתנגד באופן אישי למתן תקצוב למוסדות החרדים ללא התניה הכוללת לימודי ליבה ובעבר אף התבטא בנושא ואמר כי הדבר לא יהיה, נאלץ להשלים איתו לאחר שהמחלקה המשפטית במשרדו הפיצה את התזכיר בעקבות ההסכמים שהושגו עם הקמת הממשלה.

 

תזכיר החוק מעביר את סמכויות תקצוב המוסדות החרדיים לשר החינוך, שיצטרך לפעול לפי תקנות ידועות מראש ולא יוכל שלא לתקצב כלל מוסדות שלא מלמדים את מקצועות הליבה. אבל הוא לא לבד. החרדים הכניסו שינויים נוספים, ובהם, למשל, חוק נהרי שחייב את הרשויות המקומיות לממן מוסדות מוכרים לא רשמיים. החוק בוטל על ידי "יש עתיד" במסגרת חוק ההסדרים ב-2013, אך הוחזר על ידי הממשלה הנוכחית בשנה האחרונה. עם ההחלטה שלא לחייב לימוד מקצועות הליבה, התייתר הצורך בתוכנית הכשרת מורים חרדיים ללימוד המקצועות הללו.

 

גם יוזמת שר החינוך לשעבר, שי פירון, שהחליט על סבסוד הקייטנות להורים במחיר מוזל למשך חודש יולי, בוטלה על ידי השר בנט. הנימוק: הן כללו רק מוסדות ממלכתיים ויצרו אפליה כלפי החרדים. בנוסף, עם כניסתו של השר אריה דרעי למשרד הכלכלה, אחד הצעדים הראשונים שעשה היה ביטול קריטריון כושר ההשתכרות שנתן עדיפות לבני זוג עובדים ברישום למעונות יום.

 

תקציבי הישיבות, שקוצצו באופן דרמטי בתקופתו של לפיד כשר אוצר ועמדו על 500 מיליון שקל בלבד, גדלו שוב בממשלה הנוכחית לסכום של יותר ממיליארד שקלים.

 

במפלגת יש עתיד אמרו אמש: "ישראל הולכת אחורה ומי שמוביל אותה זו ממשלה שלא מעניין אותה כלום חוץ מהאינטרסים הפוליטיים שלה. יש עתיד העבירה בממשלה הקודמת רפורמות מקיפות לטובת כלל אזרחי המדינה ללא קשר לאיזה סקטור הם שייכים או בשם איזה הסכם קואליציוני הם נכרתים. מטרתן של הרפורמות היו למען עתיד כל ילדי ישראל, לטובת המשק הישראלי והתפתחות שוק העבודה ולמען חיזוק החברה הישראלית. לצערנו הרב, ביטול הרפורמות הללו כעת לוקח את ישראל אחורה. המפלגה פועלת ותמשיך לפעול למען כלל אזרחי מדינת ישראל ולחלוקה הוגנת של תקציב המדינה לכל חלקי האוכלוסיה בלי קשר להשתייכות פוליטית כזו או אחרת למען קידום הטוב המשותף".

 

 


פורסם לראשונה 17/07/2016 22:47

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן, מוטי קמחי
לפיד ופורוש. הכול נמחק
צילום: גיל יוחנן, מוטי קמחי
מומלצים