שתף קטע נבחר

לבני: "אם הציבור יהיה מעוניין בשני גושים ברורים - הפוליטיקאים יצטרפו"

יו"ר התנועה דיברה בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה: "הרמטכ"ל אמר שהאיום הכי גדול על צה"ל זה אובדן אמון הציבור בגלל השתלחויות פוליטיקאים. צריך שתי רשימות על והדרך לייצר אותם זה באמצעות פריימריז פתוחים"

 

"אם הציבור יהיה מעוניין בפריימריז פתוחים לשני גושים - הפוליטיקאים יצטרכו להצטרף", כך אמרה היום (ג') יו"ר התנועה ציפי לבני בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה.

 

לבני הוסיפה כי "ישראל צריכה לבחור בין שתי דרכים ושני גושים ברורים - ופריימריס פתוחים יחזירו את התקווה שזה אפשרי". לבני אמרה את הדברים במהלך כנס שעסק בנושא הפריימריז הפתוחים ככלי ליצירת גושים פוליטיים ובשאלה אם ניתן ליישם זאת בישראל.

לבני לצד פלסנר בדיון ()
לבני לצד פלסנר בדיון

במהלך הכנס הבהירו נציגי המכון כי בחודשים הקרובים יוקמו קבוצות מחקר שיבחנו את האלמנטים הטכנולוגים, המשפטיים והארגוניים שיוכלו לאפשר קיום מודלים שונים של פריימריז ובהם פריימריז פתוחים.

 

לבני, שאמרה בעבר כי היא פועלת ליצירת גוש גדול שיהווה אלטרנטיבה שלטונית, אמרה כי "צריך שיהיו בישראל שתי רשימות-על ברורות, כפי שברור בארה"ב מה זה להיות רפובליקני ומה זה להיות דמוקרטי. הדרך לייצר אותם זה באמצעות פריימריז פתוחים, כולל לראשות הגוש. אם הציבור יהיה מעוניין ברעיון הזה - הפוליטיקאים יצטרכו להצטרף".

 

"באתי לכאן מדיון עם הרמטכ"ל, שהודה שהאיום הכי גדול על צה"ל זה אובדן אמון הציבור בו בגלל השתלחויות של פוליטיקאים. זה מוכיח שוב עד כמה ישראל נמצאת במשבר ערכי ומנהיגותי עמוק", אמרה לבני.

 

"מערכת דו גושית תייצב את כלל המערכת הפוליטית בישראל", הוסיפה אשת המחנה הציוני. "היא תבהיר בדיוק איזה שתי דרכים שונות קיימות בישראל. האם ישראל בעד שתי מדינות או סיפוח? האם הסמכות בצה"ל היא המפקד או הרב? ועוד שאלות מפתח שצריך להכריע בהן. גם בממשלה הנוכחית של שותפים טבעיים הדרך אינה ברורה. נתניהו אומר שתי מדינות, אבל שרים אחרים אומרים שזה עמדה פרטית - זה מביא את ישראל למצב של אי הכרעה ופוגע בה גם בתחום הביטחוני מדיני".

 

לדברי לבני, "מה שחסר היום זה לרכז את כל מי שחושב אחרת מקואליציית השותפים הטבעיים ושותף לדרך שלנו להיות שותף. צריך שיהיו שתי רשימות-על ברורות, כפי שברור בארה"ב מה זה להיות רפובליקני ומה זה להיות דמוקרטי. המחנה הציוני הוא דוגמה קטנה לאפשרות הזאת - של חבירה של כוחות למשהו גדול יותר, שלם שגדול מסך חלקיו".

 

לבני הוסיפה ש"לא מדובר בהצטרפות למפלגה או בפירוק מפלגות קיימות אלא פנייה לציבור רחב על מנת להציע לו לתת אמון במחנה גדול עם עקרונות יסוד בתחום היהודי דמוקרטי, המדיני ביטחוני, הכלכלי החברתי - כולל אפשרות לבחור מי יעמוד בראש הרשימה".

 

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, ציין כי ממחקרי המכון עולה שהציבור אוהב את המדינה, אך מביע חוסר אמון במערכת הפוליטית ומתנכר אליה. "שיטה של פריימריז פתוחים שייערכו בשיתוף קהל רחב יוכלו לפתור את הבעיות של שיטת הפריימריז ושל המפלגות הקטנות ואף ליצור מומנטום פוליטי למי שייקח חלק בחידוש הזה", אמר פלסנר. "עם ובלי קשר ליוזמה, חשוב מאוד ליצור בישראל שני גושים גדולים לצורך הגברת המשילות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים