שתף קטע נבחר

"באביב 71' הכרתי נערה". הנאום הרומנטי של ביל קלינטון

הנשיא לשעבר פנה לצירי הוועידה הדמוקרטית במטרה מובהקת להציג את הצד האנושי והנשי של אשתו, המועמדת שנתפסת על ידי רבים כקשוחה ורובוטית. וכצפוי, הוא סיפק את הסחורה בהצלחה. בכך הוא פרע עוד שטר מהחוב הענק שלו כלפיה, מאז שעמדה לצדו לאורך שורת השערוריות בשנות ה-90

 

 

ביל קלינטון היה ונותר מספר הסיפורים הטוב ביותר באמריקה. "באביב 1971 פגשתי נערה", הוא אמר בשלישי בלילה לצירי הוועידה הדמוקרטית בנאום חגיגי שבו יותר מכל ביקש להזריק אנושיות לדמותה הקשוחה של אשתו הילרי, להציג את נשיותה הלא מוכרת ולשווק אותה לקהל כנחשקת ומחוזרת. "שלוש פעמים הצעתי לה נישואין עד שהסכימה. התחתנתי עם החברה הכי טובה שלי", אמר לקהל שנמס מולו ביציעים, בעיקר הנשים. ביל קלינטון סיפק את הסחורה.

 

הוא פסח באלגנטיות על משפט ההדחה שקיימו לו בסנאט בעת שהיה נשיא, והתעלם מפרשת מוניקה לוינסקי כמו מכל פרשות הנשים האחרות שנקשרו בשמו במהלך השנים שבהן היה נשוי לנערה שהכיר באביב 1971, חברתו הטובה ביותר, אותה אישה מגנטית ומחוללת שינוי שהציג בנאומו.

 

בוועידת הדמוקרטים, שבה הוכרזה הילרי קלינטון רשמית כמועמדת לנשיאות, בנה בעלה ביל מחדש את סיפור חייו איתה. הוא עשה זאת בקסם מתפרץ ובהתמוגגות, ונראה כמי שמאמין לכל מילה שיצאה מפיו.

 

רבים במפלגה הדמוקרטית חששו שביל קלינטון ינצל את הבמה כדי לעשות מה שהוא הכי אוהב - לספר סיפורים על עצמו, כאלו שיפארו וירוממו את ימי נשיאותו. ניכר היה שהוא עושה מאמץ עליון כדי שלא להאפיל עליה, והפנים מה שאמרה לו בתם צ'לסי לפני שאמה יצאה לדרך: "עכשיו זה הזמן שלה".  

ביל קלינטון. אני פה בגלל אשתי (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ביל קלינטון. אני פה בגלל אשתי(צילום: AFP)

הילרי קלינטון עם סגנה טים קיין (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הילרי קלינטון עם סגנה טים קיין(צילום: רויטרס)

קלינטון נכנס לפנות בוקר בהצלחה מרובה לתפקיד הבא המיועד לו אם אשתו אכן תיבחר לנשיאה בנובמבר: הג'נטלמן הראשון. הוא בנה מול הקהל את דמותה של הילרי כאישה אמיצה שהקדישה את מרב חייה לחולל שינוי בחברה האמריקנית, ועשתה זאת לא רק לאור הזרקורים כאשר הייתה על הבמה הלאומית, אלא עוד לפני כן, אחרי שסיימה בית ספר למשפטים באוניברסיטת "ייל", שם הכירו, והקדישה את זמנה לקידום תכניות טיפוח לילדים ממשפחות מעוטות יכולת, למען זכויות נשים ולמען קידום הקהילות האפרו-אמריקאיות.

 

הוא לא הזכיר אף לא במילה אחת את שמו של המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ, אבל החטיף לו מילולית בעקיפין כשטען שיריביה של הילרי ניסו לצייר קריקטורה שלה. "אתה בוחרים בהילרי האמיתית", אמר לקהל וסיפר על היותה "האימא הטובה ביותר בתבל".

 

המשימה שלו הייתה כאמור להאניש את דמותה של אשתו. בנוסף לעובדה שהיא נתפסת על ידי מרבית הציבור כחסרת יושרה, על פי הסקרים היא גם משדרת לרבים קשיחות רובוטית של מכונה מחושבת המונעת על ידי אינטרסים והתחשבנויות.

 

ביל ממזער נזקים

הילרי קלינטון היא המתמודדת עם ניסיון עשיר משל טראמפ כדי לכהן כנשיאה וכמפקדת העליונה של הצבא, אולם היא המועמדת הלא-אהודה ביותר שרצה לנשיאות בעת המודרנית. בניסיון למזער את הנזק, הנאום של בעלה לא השאיר אבן בלתי הפוכה. הוא נגע באחת הנקודות הבעייתיות ביותר של הקמפיין: הטענה שהילרי קלינטון נמצאת יותר מדי זמן על הבמה הציבורית ומסמלת את הפוליטיקה הישנה והמאוסה.

 

"כן, היא נמצאת הרבה זמן", אמר קלינטון כשניסה להפוך את הטיעון ליתרון. "וכל רגע היה שווה. תראו מה היא הספיקה ובאיזו נחישות".

 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
(צילום: MCT)
שני מנועים ממריצים את ביל קלינטון לקחת חלק כל כך משמעותי במרוץ של הילרי קלינטון אל ההיסטוריה. ראשית הוא חייב לה. היא עמדה לצדו בימים הקשים של פרשת לוינסקי, דו"ח סטאר ומשפט ההדחה. בניגוד לעצת רבים ממקורביה, היא לא שלחה אותו לכל הרוחות כאשר בייש אותה בפומבי ופגע במשפחתם כאשר התייחד בחדר הפרטי של המשרד הסגלגל עם מתמחה בבית הלבן.

 

מקורביהם טוענים שהסיבה העיקרית שהשאירה אותה אז לצדו היא שידעה כי בבוא היום תזדקק לו במרוץ הפוליטי שלה. בעלה הוא מנהל הקמפיין הטוב ביותר בארצות הברית, והילרי קלינטון כיוונה רחוק. הוא כבר הריץ בהצלחה רבה את הקמפיין שלה לסנאט מטעם מדינת ניו יורק, וזה היה השטר הקטן לפירעון. השטר הגדול הוא במרוץ לנשיאות.

סנדרס. אדיבות של מנוצחים (צילום : AFP) (צילום : AFP)
סנדרס. אדיבות של מנוצחים(צילום : AFP)

סיבה נוספת שמדרבנת את ביל קלינטון היא – כפי שהודה לא מכבר בעצמו - שהוא מתגעגע לבית הלבן והיה שמח לחזור לשם.

 

בין סנדרס לאובמה

עוד לפני שקלינטון התמקם לנאומו במרכז הבמה, הצביעו צירי המדינות בעד הילרי קלינטון והיא הפכה רשמית לאישה הראשונה הרצה בראש מפלגה גדולה לנשיאות. ברני סנדרס, באבירות של מנוצחים,

קרא לתומכיו להצביע עבור הילרי. "היא צריכה להיות הנשיאה הבאה", אמר.

 

סנדרס רצה לשדר מסר של אחדות, אבל זה לא ממש עזר לו: תומכיו המשיכו להפגין ושרפו ברחבת הוועידה דגלים של ישראל וארצות הברית, במחאה על כך שלא הוא המועמד. הם קראו שיעדיפו להצביע טראמפ. רק לא הילרי.

 

הלילה (בין רביעי לחמישי) יגיע לוועידה הנשיא ברק אובמה, מלך הרייטינג של הפוליטיקה האמריקנית, וייתן זריקת חיזוק נוספת למועמדת. שני הגברים שמהם רצתה כל כך להתרחק בתחילת הקמפיין שלה, כדי שתוכל להראות שהיא לא חייבת דבר לאיש, הפכו בצוק העתים, כאשר מצבה בסקרים לא מזהיר, לכוח המשימה החזק ביותר של המרוץ: היא אמנם עשתה היסטוריה, אבל הם עכשיו אלו שצריכים לסדוק עבורה יותר את תקרת הזכוכית.

פורסם לראשונה 27/07/2016 22:59

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
ביל קלינטון, הלילה
צילום: AFP
מומלצים