שתף קטע נבחר

פרויקט לאומי

המארגנים למדו את הלקחים מהמונדיאל, המשטרה נלחמה בפשע, והתושבים לקחו חלק גדול בהכנות. ריו מוכנה לאולימפיאדה, ורוצה לנפץ את כל הסטיגמות עליה

שבוע בלבד נותר עד לפתיחת האולימפיאדה ה-31, אירוע הספורט הגדול בתבל. ואולם, למרות ההתרגשות הרבה בברזיל, תושבי ריו שאלו את השאלות הקבועות שמלוות כל אולימפיאדה: האם הכל יהיה מוכן בזמן, והאם זה ישתלם לריו כלכלית?

 

היכנסו לעמוד המיוחד של ynet לאולימפיאדה

 

באשר לשאלה הראשונה, תושבי ריו ראו כיצד מנופים עבדו ימים שלמים בפארק כדי לסיים את המלאכה.עובדים לא הפסיקו לערבב את שקי המלט והגבס, ומאות פועלים עסקו בעבודות הפנים וריצוף המדרכות, והעיר נראתה כאתר בנייה אחד גדול. אמנם הבנייה של המתקנים הסתיימה באיחור, אך אבל כבר נערכו בהם כבר תחרויות מבחן, והספורטאים הראשונים הגיעו בזמן לכפר האולימפי.

 

לכל אלה, יש להוסיף את המשבר הפוליטי הגדול במדינה עם הדחת הנשיאה דלימה רוסף שבינתיים, והבעיות עם נגיף הזיקה, למרות שאירגון הבריאות העולמי כבר הודיע שלא צריך לחשוש ממנו

 

אז נכון, היו פה ושם תקלות בכפר האולימפי. אך תוך יממה, צבא של 500 פועלים נכנסו לכפר ופתרו אותם. ואפילו המשלחת האוסטרלית שברחה מהר מאוד למלונות סמוכים, שבה לכפר.

 

הכל כבר מוכן (צילום: גטי אימג'ס) (צילום: גטי אימג'ס)
הכל כבר מוכן(צילום: גטי אימג'ס)

 

גם החשש מהתשתיות הלך והתפוגג, כשקו הרכבת החדש נחנך רק לאחרונה, וכולם מקווים שפקקי התנועה האינסופיים ייעלמו בקרוב. כשהנתיבים האולימפים

כבר סומנו, והאוטובוסים משייטים בהם ללא כל בעיות.

 

גדול יותר, חגיגי יותר וזול יותר

ריו מצפה לאירוע חגיגי וססגוני, שיכיל 15,000 ספורטאים, 45,000 מתנדבים, 93,000 עובדים ו-380,00 מבקרים בשבועיים וחצי של האולימפיאדה, ועוד 11 ימים נוספים במשחקים הפראלימפיים.

 

התקציב שעומד לרשותם הוא 7.9 מיליארד פאונד, נמוך כמעט ב-5 אחוז מהתקציב של אולימפיאדת לונדון וגם מתחת לזה של בייג'ינג. ראש העיר אדוארדו דה-קוסטה פאיס משתמש במשחקים דבר ראשון כדי לפתחה (וגם שמועות שאירוע בסדר גודל כזה, יקפיץ אותו לכיסא הנשיאות ב-2018), כשהוא מתגאה כי 57% מהכספים הגיעו ממפעלים פרטיים ולא לכסף ציבורי.

 

הבריכה האולימפית שהוקמה במיוחד למשחקים (צילום: גטי אימג'ס) (צילום: גטי אימג'ס)
הבריכה האולימפית שהוקמה במיוחד למשחקים(צילום: גטי אימג'ס)

 

מנגד, מבקרים מאשימים אותו במתן עדיפות לחברות הבנייה ויזמי נדל"ן שיממנו לו ולמפלגתו קמפיינים פוליטיים בעתיד. אבל במקביל, במקומות נוספים בהם רצו

לכמו טקס הפתיחה או תנאים לספורטאים נדחו על הסף ובסופו של דבר נמצא המימון.

 

לקחים מהמונדיאל

הוועדה המארגנת למדה המון מהמשחקים בלונדון וגם הפיקה לקחים מניסוי הכלים שהיה במדינה, באירוח משחקי גביע העולם ב-2014. אחד הנושאים העיקריים שעמדו על הפרק, הוא לא להשאיר פילים לבנים בשטח כמו האצטדיונים שנבנו למונדיאל אך לא נמצאים בשימוש ומהווים ביזבוז של כסף ציבורי.

 

כבר עכשיו 'Odebrecht' – חברת הבנייה הראשית של ריו 2016, הוועדה המארגנת, והמדינה עומדות לקצור רווח גדול לכיסן. כשכמעט 60 אחוז מהמתקנים נמכרו מראש או נקבע להפעלתם לשימושים אחרים לאחר המשחקים וחלקם יפורקו ויועלמו מהשטח.

 

חלק מהמתקנים יפורקו. פארק הגולף (צילום: גטי אימג'ס) (צילום: גטי אימג'ס)
חלק מהמתקנים יפורקו. פארק הגולף(צילום: גטי אימג'ס)

 

סוגיית הביטחון ברחובות ריו זכה לתשומת לב עולמית בשנים האחרונות עם מספר מקרים שגרמו לרעש גדול, כדוגמת סוחרי הסמים שהפילו מסוק וגרמו למותם של שני שוטרים, וחילופי אש בין כנופיות שהציתה את העיר והוציא לבסוף מאות אלפים לרחובות שדרשו למגר את התופעה.

 

אלא שכבר לקראת המונדיאל, המשטרה השקיעה מאמץ גדול מאוד כדי לשנות את הסטיגמה של ריו כאחת הערים המסוכנות בעולם וניהלה מלחמת חורמה בכנופיות, שכללה מספר רב של מבצעים להחרמת נשקים משכונות העוני וגל מעצרים.

 

הצבא והמשטרה ישמרו על הביטחון (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הצבא והמשטרה ישמרו על הביטחון(צילום: רויטרס)

 

המשטרה והרשויות המקומיות מתכוונות להמשיך במאבק, עם פשיטות נוספות והגדלת מספר הכוחות כדי לתת תחושת ביטחון לתושבים ולא פחות חשוב מכך לתיירים שיגיעו למשחקים וכבר עכשיו, עשרות אלפי שוטרים ואנשי צבא התפרסו ברחובות.

 

בנוסף, אזור בארה שבו הוקם הפארק האולימפי, הפך לאחד מאזורי המגורים המבוקשים ביותר, שכבר עכשיו 3604 דירות בכפר הספורטאים נמכרו בעיקר לזוגות צעירים שיעברו לשם אחרי המשחקים, שעד לתחילתם מקווים למכור את כל הדירות.

 

יגורו בכפר אחריו, אוסיין בולט (צילום: AP) (צילום: AP)
יגורו בכפר אחריו, אוסיין בולט(צילום: AP)

 

שכונות עוני שלמות, זכו להתעורר ביום בהיר אחד וראו איך הדחפורים משטחים את בתי הפחונים, כש-90 אחוז מהתושבים הגיעו להסכם פיצויים מראש, וכל אחד פוצה ב-400,000 ריאל (83 אלף ליש"ט) כדי לעזוב אותו ולעבור לדיור חלופי ומודרני. אבל גם זה לא עבר בלי מאבק גדול מצד התושבים שלא הסכימו להתפנות.

 

בפן הספורטיבי, האופטימיות של המארגנים גרמו להם להכניס ללוח הזמנים בשנה האחרונה רשימה של 44 תחרויות ספורט שהיוו הכנה והרצה לאותם מתקנים שיארחו בסופו של דבר את המשחקים. הראשון שיצא לדרך היה בתחילת יולי עם גמר הליגה העולמית בכדורעף שהתקיים ב'Maracanãzinho'

 

הארנה קריוקה. כבר היה בשימוש (צילום: גטי אימג'ס) (צילום: גטי אימג'ס)
הארנה קריוקה. כבר היה בשימוש(צילום: גטי אימג'ס)

 

בסופו של דבר, הברזילאים, ובעיקר תושבי העיר המארחת, בטוחים כי האולימפיאדה תהיה נקודת מפנה עבור ריו והיא תקפיץ אותה קדימה, כשכולם ייראו את התוצאה הסופית של הפרויקט הענק עליו עמלים בשנים האחרונות בתשתיות, מתקנים, ביטחון, פיתוח מחדש של הנמל, הגדלת מחירי הנכסים ובתי הדיור החדשים. הם בטוחים כשבעוד שבוע, העולם יראה ריו אחרת. יפה, בטוחה ומתקדמת יותר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גטי אימג'ס
הסמל האולימפי
צילום: גטי אימג'ס
לוח תחרויות
מדליות כחול לבן
י"א חללי מינכן
גיבורים אולימפיים
צילום: getty images
מפת הפארק
המשחקים הפראלימפיים
מומלצים