שתף קטע נבחר

"הפקרת מפעל המתכת בשתולה - בכייה לדורות"

ועדת הכספים תומכת בהזרמת 21 מיליון שקל הדרושים להצלת המפעל מקריסה בעקבות משבר אליו נקלע לפני כ-3 שנים, בין היתר בשל ירידה בביקוש מוצריו מצד מערכת הביטחון. כדי למנוע את קריסתו, משרדי האוצר והכלכלה צריכים לאשר את העברת הכספים מהקרן הממשלתית לעזרת מפעלים במצוקה

ועדת הכספים של הכנסת נחלצה היום (ג') להצלת מפעל המתכת של מושב שתולה שעל גבול לבנון, מסכנת קריסה מיידית בעקבות משבר אליו נקלע לפני כ-3 שנים. המשבר פרץ עקב ירידה לא צפויה בהזמנות מערכת הביטחון, שהיא הצרכן המרכזי של מוצריו המתוחכמים, ובגלל פיצוץ במפעל סמוך שהשבית את עבודתו למשך שנה וחצי. לחיל האוויר הוא מייצר בין השאר את מכלי הדלק של מטוסי F16 והבסיסים למתקני השיגור של כיפת ברזל.

 

300 משפחות מתקיימות מהמפעל, שאין לו תחליף במרחב הצפון, באזור שהוא מוכה אבטלה. הצלת המפעל תלויה בהזרמה דחופה של 16 מיליון שקל לכיסוי חובותיו בהסדר הנושים שבחסות בית המשפט, ושל 5 מיליון שקל נוספים כהון חוזר שיאפשר לו לחזור לפעילות שוטפת ומלאה. ועדת הכספים הסכימה פה אחד להצלתו במחיר שהוא "כסף קטן" בהשוואה למיליארדים שהסדירה להפרטת התעשייה הצבאית וסיוע לחברת החשמל.

 

"זה המקרה הקל ביותר שבא אלינו", אמר היו"ר ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בסיכומו של דיון דחוף במצב המפעל. "נוכל לתמוך בו עד שיימצא לו שותף משקיע, אך לפני שיהיה מאוחר מדי, ובעזרת האוצר ומשרד הכלכלה לתת לו הלוואה מהקרן הממשלתית לעזרת מפעלים במצוקה, אותה עזרנו להקים יחד עם ההסתדרות והתעשיינים. על כולם לעשות מאמץ ולצאת מהקופסה לשיקום מפעל טוב ומרוויח לפני שתהיה בכייה לדורות".

 

גפני נתן שבועיים לכל הגורמים המעורבים במשבר להסכים על הפתרון הזה, אחרי שכבר גייס לעזרה את מנכ"ל האוצר שי באב"ד, והטיל על נציגי ההסתדרות והתעשיינים בדיון להסדרת ההלוואה מהקרן, "כדי להתגבר על המחדל הלאומי של הביורוקרטיה". מנהל הקרן רן קיוויתי ממשרד הכלכלה אמר כי התנאי להלוואה במציאת משקיע "נדרש כדי שמישהו ייקח אחריות". לדבריו הקרן כבר קיבלה 4 פניות של מעוניינים בהשקעה.

 

בקרן הצטברו 180 מיליון שקל מתרומת ימי חופשה של חברי ההסתדרות. נציג אגף התקציבים אמר כי הקרן מאשרת עקרונית את הסיוע הדרוש "אם שוכנעה שיש כדאיות כלכלית להצלת המפעל ויש נכונות להשקיע בו גם של הבעלים". לדבריו נראה על פני הדברים שהוא עומד בתנאים האלה. סגן השר ג'קי לוי אמר ש"הסכמת המדינה להגיש למפעל סיוע מידי, צריכה להיות ללא תנאים".

 

נציג הנאמנים מטעם בית המשפט בהליך הקפאת ההליכים של המפעל ציין כי ללא הצלה מיידית העובדים מעדיפים את פירוק המפעל. זאת כדי שיוכלו לקבל ללא דיחוי לפחות את דמי האבטלה לפרנסת משפחותיהם. "אין להם ברירה, כי אין שם תעסוקה חלופית", אמר ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) ממושב זרעית ליד שתולה. ח"כ איתן ברושי (המחנ"צ) האיץ לתת לפחות ערבות מדינה לכיסוי החובות, באומרו, "המפעל זקוק להמחאות ולא למחמאות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות תנועת אור
מושב שתולה סמוך לגבול לבנון
צילום: באדיבות תנועת אור
מומלצים