שתף קטע נבחר

דאעש מינה מנהיג חדש ל"בוקו חראם", אבל הקודם טוען: אני עדיין שולט

דאעש הודיע אתמול על מנהיג חדש לארגון הטרור הניגרי - אבו מוסאב אל-ברנאווי, שהודיע שיפסיק את הפיגועים במסגדים ובשווקים באזורים מוסלמיים. אלא שמנהיג "בוקו חראם" אבו בכר שקאו הבהיר: "תמיד נוכח"

פרסם את הודעתו בקלטת שמע באורך עשר דקות. שקאו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
פרסם את הודעתו בקלטת שמע באורך עשר דקות. שקאו(צילום: AFP)

 

מנהיג "בוקו חראם", אבו בכר שקאו, הכריז היום (יום ה') בקלטת שמע שהוא "תמיד נוכח" ועומד בראש ארגון הטרור הניגרי. הודעתו של שקאו באה יממה אחרי שארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) הכריז על יורשו של שקאו בראשות "בוקו חראם" - אבו מוסאב אל-ברנאווי. בשנה שעברה נשבע "בוקו חראם" אמונים לארגון הטרור הסוני ששולט בשטחים נרחבים בסוריה ובעיראק.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

"האנשים צריכים לדעת שאנחנו תמיד נוכחים", אמר מנהיג "בוקו חראם" בין היתר, בקלטת שמע שפרסם באורך עשר דקות. 


זירת פיגוע של "בוקו חראם" במיידוגורי (צילום: AP) (צילום: AP)
זירת פיגוע של "בוקו חראם" במיידוגורי(צילום: AP)

 

המנהיג החדש שמונה על ידי דאעש ל"בוקו חראם" איים להפציץ כנסיות ולרצוח נוצרים, אך מסר שישים סוף לתקיפות מסגדים ושווקים שבהם מסתובבים מוסלמים. אל-ברנאווי אמר כי המערב זומם לנצר את האזור, והאשים ארגוני צדקה בניצול הסיוע שהם מעניקים בניגריה לטובת ניצור התושבים. דבריו של אל-ברנאווי פורסמו בעיתון "א-נאבא" שמזוהה עם דאעש.

 

העיתון הגדיר את אל-ברנוואי ה"וואלי" החדש (או מושל) של מחוז מערב אפריקה, תואר שבעבר היה שייך למנהיג "בוקו חראם" שקאו. בדיווח לא נמסר מהו מעמדו הנוכחי של שקאו, שבשבועות האחרונים נטען כי הוא הוחלף בתפקידו.

 

במהלך הראיון לעיתון של דאעש הצביע אל-ברנוואי על השינוי באסטרטגיה של ארגון הטרור הניגרי, שרצח יותר מוסלמים מאשר נוצרים בפיגועים שביצע במסגדים באמצעות מחבלים מתאבדים וחמושים ובשווקים באזורים שבהם רוב האוכלוסייה מוסלמית.

 

"הם (המערב) רוצים לנצר את החברה. הם מנצלים את המצב של אלה שנעקרו תחת המלחמה שמתנהלת, נותנים להם אוכל ומקלט ואז מנצרים את הילדים שלהם", צוטט המנהיג החדש של "בוקו חראם" אומר באתר המודיעין SITE, העוקב אחר פעילות טרור בינלאומית. הוא גם אמר שאנשי ארגונו יגיבו לאיום זה על ידי "מלכוד ופיצוץ כל כנסייה שאנו יכולים להגיע אליה ונהרוג את אלה (הנוצרים) שנמצא מבין נושאי הצלב".

 

ההודעה על מינויו של אל-ברנאווי למנהיג "בוקו חראם" מצביעה כנראה על הפיכה פנימית שבוצעה בארגון הטרור, שבסופה הודח כנראה שקאו על ידי הפלג שפרש מ"בוקו חראם", "אנסארו". שקאו סירב בין היתר, על פי הדיווחים, להוראת דאעש להפסיק את פיגועי הילדים המתאבדים, ולכן הוחלט להחליפו. ב"אנסארו" לא אהבו גם בלשון המעטה את הרצח חסר ההבחנה של אזרחים על ידי "בוקו חראם", בייחוד של מוסלמים.

 

במרס 2005 העביר שקאו את נאמנותו מאל-קאעידה לדאעש, והכריז ש"בוקו חראם" הוא המחוז המערב אפריקני של דאעש. באותה עת, "בוקו חראם" היה הכוח הצבאי החזק ביותר בצפון-מזרח ניגריה, שלט על שטח עצום והיה מצויד טוב יותר ובעל מוסר גבוה יותר מאשר כוחות הצבא הניגרי.

 

תחת הנהגתו של שקאו, במשך שבע שנות מרידה בניגריה, שגלשה גם למדינות שכנות, רצח ארגון הטרור "בוקו חראם" יותר מ-20 אלף בני אדם ואילץ יותר מ-2.2 מיליון בני אדם לעזוב את בתיהם. ארגוני סיוע טענו שארגון הטרור האיסלאמיסטי גרם למשבר הומניטרי חריף ביותר ולמותם של ילדים מרעב על בסיס יום-יומי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
לא הודח? מנהיג "בוקו חראם" שקאו
צילום: AFP
מומלצים