שתף קטע נבחר

רגע לפני פתיחת שנת הלימודים: גני ילדים ובתי ספר ללא רישיון בטיחות

נתונים שסטודנטית ביקשה לקבל והגיעו כעבור חצי שנה לתנועה לחופש המידע חשפו תמונה עגומה: נכון לדצמבר 2015, כאחד מכל חמישה מוסדות חינוך פעל ללא רישיון בטיחות. משרד החינוך טוען כי "הנתונים כבר אינם אקטואליים", אך סירב להעביר את רשימת המוסדות שקיבלו אישור מתאים

 

 

 

בעוד פחות מחודש ישובו ילדי ישראל לגנים ולבתי הספר. האם להורים מגיעה הזכות לדעת אם ילדיהם לומדים במקום מוגן מבחינה בטיחותית? לא בהכרח. נתונים שהגיעו לידי ynet ונכונים לשנת הלימודים הקודמת העלו תמונה מדאיגה בכל הקשור למוסדות החינוך: נכון לדצמבר 2015, בסך הכול פעלו ברחבי הארץ 4,332 מוסדות חינוך (17% מכלל המוסדות) ללא רישיון בטיחות. 77% מהמוסדות הם גני ילדים. במשרד החינוך טוענים כי הנתונים "כבר אינם אקטואליים", אולם סירבו לציין כמה בתי ספר וגני ילדים בדיוק קיבלו אישורי בטיחות מאז הבדיקה.

 

משרד החינוך העביר את הנתונים ל"תנועה לחופש המידע" ול"סדנא לידע ציבורי" כחצי שנה לאחר שהסטודנטית שיר שמשון, סטודנטית מהפרקטיקום לחופש המידע במרכז הבינתחומי הרצליה, העבירה למשרד בקשה בנושא.

 


 

המשרד העביר לתנועה מידע שנכון לדצמבר 2015 על אודות 24,746 מוסדות חינוך, שלגביהם קיים מידע באשר לקיומו או היעדרו של אישור הבטיחות. מידע זה הוצלב עם נתוני 26,113 המוסדות שרשומים במערכת "מבט רחב" של משרד החינוך, הכוללת את מוסדות החינוך בארץ.

 

מהנתונים עולה כאמור כי ל-4,322 מהמוסדות לא היה אישור בטיחות בתוקף. מתוך אלה, 3,334 הם גני ילדים שמפוקחים על ידי משרד החינוך. 46% מגני הילדים חסרי האישורים שייכים למגזר הבדואי, 26% למגזר הדרוזי, 21% למגזר הערבי ו-18% למגזר היהודי. 

 

בחוזר מנכ"ל "ניהול שגרת הבטיחות בבית הספר" של משרד החינוך צוין כי האחריות להבטחת בטיחות המוסד מוטלת על הרשות המקומית או על הבעלות. עליהן לדאוג לתקינות המבנים, המקלטים, המתקנים, החצרות, הגדרות והשערים הכלולים בשטח המוסד החינוכי, ולדרכי הגישה אליו.

 

"הרשות המקומית או הבעלות תסיר את המפגעים ותתקן את הליקויים, הן אלה שהובאו לידיעתה על ידי הנהלות מוסדות החינוך או על ידי הנהלת המחוז, והן אלה שנמצאו במבדקי בטיחות שבוצעו במהלך חופשת הקיץ, וזאת כדי לוודא שהמוסד החינוכי כשיר ומוכן בטיחותית לאכלוס תלמידים לקראת פתיחת שנת הלימודים", צוין בחוזר.

 

עוד נאמר בחוזר כי כל רשות מקומית תדווח למחוז הרלוונטי במשרד החינוך על סיום ההכנות ועל קיומם של אישורי בטיחות למוסדות שנמצאים ברשותה עד 15 באוגוסט בכל שנה. המחוז ירכז את כל אישורי הבטיחות של כל הרשויות המקומיות לקראת פתיחת שנת הלימודים, ומנהל המוסד החינוכי יקבל מהרשות העתק של אישור בטיחות חתום ומעודכן על ידי מי שמופקד על הבטיחות ברשות המקומית.

 

מהנתונים עולה עוד כי מחוזות הצפון והדרום מובילים בהיעדר האישורים הבטיחותיים – 33% בצפון ו-21% בדרום. בצפון, כמחצית מהמוסדות ללא אישור שייכים למגזר היהודי וכ-32% למגזר הערבי. בדרום, כ-61% משתייכים למגזר היהודי וכ-36% למגזר הבדואי. בשני המחוזות כ-80% מהמוסדות ללא אישור הם גני ילדים.

 

בחינה של המוסדות ללא אישור בהתאם לזרם החינוך מראה כי יותר מחצית מהמוסדות (2,262) הם מהחינוך הממלכתי, 38% (1,639) הם מהחינוך החרדי, והשאר – 431 מוסדות – שייכים לזרם הממלכתי-דתי.

 

חצי שנה לפחות ללא אישור בטיחות 

על אף דברי משרד החינוך, במשך חצי שנה לפחות (מחודש דצמבר 2015 עד יוני 2016) פעלו המוסדות שנחשפו ללא אישור בטיחות. משרד החינוך סירב כאמור להעביר לידינו את רשימת המוסדות המעודכנת.

 

מנכ"לית "התנועה לחופש המידע", עו"ד נירית בלייר, אמרה בעקבות הנתונים: "אין עוררין על חשיבות חופש המידע בכל הנוגע למשרד החינוך, על אחת כמה וכמה כשזה נוגע לבטיחות ילדינו. חודשים רבים חיכינו למידע על אישורי הבטיחות במוסדות החינוך, וכשהוא הגיע הוא בהחלט העלה שאלות רבות על בקרה, פיקוח ואופן הקצאת משאבים. כשמידע כזה חשוף להורים, הכוח נמצא בידיהם ואיתו היכולת לדרוש עכשיו, לפני פתיחת שנת הלימודים, שהמוסד שבו שוהים ילדיהם שעות ארוכות כל יום לא יסכן אותם בשום דרך".

 

ממשרד החינוך נמסר: "הנתונים לחלוטין לא אקטואליים, שכן הם נכונים לבדיקה שהתקיימה בדצמבר 2015. בשנה האחרונה התבצעו עבודות פיקוח ובקרה אינטנסיביות, בשיתוף הרשויות המקומיות והבעלויות של בתי הספר, אלפי אישורים כבר התקבלו ותהליכי השלמת כל אישורי הבטיחות בעיצומם. מוסד חינוכי ללא אישור בטיחות הולם לא יקבל רישיון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים