שתף קטע נבחר

אז למי אתם מצביעים?

מערכת הבחירות מתחממת, והלכנו לשאול כמה ישראלים ניו יורקרים מה הם מתכוונים לעשות בנובמבר. באופן לא מפתיע, גם הם מפולגים

במהלך השבועות האחרונים שמענו עוד ועוד על המצע או היעדר מצע של המועמדים לנשיאות בארה"ב. הדעות חלוקות ההצהרות בוערות וקשות, והבחירה עבור רבים לא פשוטה. גם אלו מאיתנו שחיים כאן כאמריקאים כבר זמן רב לוקחים כמה וכמה אלמנטים בחשבון.

 

הניסיון להוביל את הקולות היהודים והישראלים לכל צד ניכר. "אנחנו לא יכולים לבחור מועמד שיכול להיות יום אחד בעד ישראל ויום אחר נגד", הסביר ג'רי נדלר חבר קונגרס יהודי דמוקרטי למה דונלד טראמפ לא יהיה טוב לישראל. "טראמפ תומך בהזדמנות לכל אדם והוא חבר אמת של הקהילה היהודית וישראל", אמר מנגד ג'ייסון גרינבלט, יועצו של טראמפ בענייני הקהילה היהודית. אולי כדאי להקשיב לדברה דילי, לשעבר יו"ר המפלגה בדמוקרטית שטוענת ש"רק צריך לראות את הרקורד של הילארי שתמיד תמכה בישראל כדי להבין מי תמיד היה שם בשבילה".

 

כל אחד לוקח אותנו למקום אחר כשבעצם רבים מאיתנו, מבדיקה רחבה שערכנו עם הישראלים האמריקאים, לא ממש חושבים על הזווית הישראלית כשאנחנו מתקרבים לגיבוש החלטה.

 

ירדנה רוזנטל מברוקלין מזוהה בדרך כלל עם המפלגה הדמוקרטית. היא נולדה בארה"ב אך גדלה בישראל. "אני חושבת שהמפלגה הרפובליקנית כמו הימין בישראל הם אסון עם ההפחדות שלהם. הרבה שנאה ופילוג כמו שעושה נתניהו בישראל. אני חושבת שהם יתאימו מאוד אחד לשני. הילארי היא אישה, היא אמא, היא תביא אמפטיה וראיה אחרת למשחק. היא נשואה לאחד הנשיאים הטובים ביותר, הם חברי אמת לישראל ואני סומכת עליה שתעשה את העבודה. אני לא נבהלת מהטענת על זה שהיא לא אמינה. בסופו של יום היא פוליטקאית. אני יוצאת מנקודת הנחה שהם כולם שקרנים במידה זו או אחרת ובהעדר האלטרנטיבה זה הכי טוב שיש. אני חושבת שלטראמפ אין מחויבות אמיתית לישראל. אני לא מתעלמת מזה שקלינטון לא ראתה עין בעין עם ביבי כשרת חוץ ועדיין תמכה בו".

 

שלומי נחשון, אב לשלושה מקווינס, מספר שהוא דווקא תומך מאמן של הרפובליקנים. "בארץ הייתי מצביע עבודה, אבל אני לא סומך על דמוקרטים שיצגו את ישראל, לכן אני נותן את הקול שלי על סמך מדיוניות החוץ של ארה"ב. פחות אכפת לי מהיום יום. אני מסתדר במצב הקיים. אכפת לי שארה"ב לא תהיה חלשה במדיוניות חוץ והיא עלולה לפגוע בעולם כולו. המזה"ת היה יציב יותר לפני אובמה. היו דיקטטורים, אבל ידעת מי האויב ומי מנהל את העניינים והיום יש איזור חסר יציבות לחלוטין. אובמה וקלינטון הראו שיקולים מוטעים. תמכו באחים המוסלמים במצרים, או באיראן שמגנה את ארה"ב ונתנו גיבוי לממשל שלה. זה הוביל את ארה"ב להיראות חלשה ואנחנו רואים את זה בכך שפוטין עושה מה שהוא רוצה.

“אני חושב שבעניין התכנונים במדיניות פנים טראמפ מבלף ואת הרוב לא יעשה. יש לו רשת מלונות, לבת שלו בגדים, הוא יכול היה להוביל דוגמא אישית ולקנות רק בארה”ב, אבל הוא לא עושה את זה. במדיניות החוץ הוא מה שצריך היום. רק בגלל שהוא סוג של לוס קנון והיום הוא היחיד שפוטין לא יעז להתעסק איתו. צריך מישהו שיפחדו ממנו. הוא באמת בעל אמירות קשות ולא חכמות אבל זה לא שיקול. לקלינטון יש ניסיון והוא לא מוצלח. מי אמר שכל ניסיון הוא ניסיון טוב. אני חושב שכל מדיניות הדמוקרטים הייתה גרועה. היא נכשלה במדיניות החוץ שלה ובמדיניות פנים היא תאגידית בדיוק כמו רפובליקנים אז למה שאני לא אצביע לדבר האמיתי? הבחירות הללו הן תעודת עניות למערכת בחירות של ארה"ב שמתוך מאות מיליונים זה מה שיש לה להציע".

 

"סומכת עליה שתעשה את העבודה". ישראלים למען קלינטון ()
"סומכת עליה שתעשה את העבודה". ישראלים למען קלינטון

 

דניאלה שמש, 48 הגיעה לארה"ב לטיול אחרי הצבא וכבר 28 שנים היא בוחרת לחיות כאמריקאית. לפני 15 שנה עברה מלוס אנג'לס לניו יורק ומספרת שבערך באותן שנים הפכה לאזרחית מן המניין ןהצבעותיה לא היו אחידות. "טראמפ יהיה נשיא מצוין כי הגיע הזמן לנשיא חזק ולא מישהו שמגלה חולשה מול העולם, שיתן סמכויות אל מול האנרכיה שמתחילה להיות פה. אני חושבת שהוא ישיב עבודות לארה”ב, יהיה מנהיג חזק מול מדינות מול העולם ובאמת יעשה את אמריקה טובה שוב. כשביל קלינטון היה מועמד תמכתי בו. אני חושבת שהיה משבר כלכלי, אבל הוא היה בגלל המשבר הגלובלי וטראמפ צודק שעבודות חזרה כאן יעשו הבדל. חוץ מזה אובמה היה רכרוכי. אנשים כמו ארדואן או פוטין עושים מה שהם עושים כי השוטר לא עובד. לאיראן יהיה נשק גרעיני וזה על הידיים של אובמה. אני חושבת שטראמפ יכול להיות קצר עם ביבי וביבי גם מנהיג חזק, אבל אני מאמינה שהם חולקים השקפת עולם והדיאלוג ביניהם ייצר גב אמיתי לישראל בארה"ב".

 

מירב כץ ממנהטן מצביעה להילארי קלינטון בהצבעה הראשונה שלה כאן בארה"ב. היא מצהירה על עצמה כפמיניסטית והדעה שלה מושפעת במידה רבה גם מהרצון לראות אישה בשלטון. "זה נשמע קלישאה אבל אישה צריכה לנצל את ההזדמנות לשבור את תקרת הזכוכית הזו. יש לה גם ניסיון עשיר בקבלת החלטות. מטעויות לומדים ודווקא אדם שטעה בעבר ידע להתמודד עם סיטואציות כאלה, ידע להיות שקול יותר כולנו יודעים את זה מטעויות שעשינו לאורך השנים. דווקא הציפיה שלנו ממנה להיות מושלמת היא בגלל שהיא אישה. כולם היו לא מושלמים, מאישה דורשים יותר. אולי זה קשור בסטנדרטים תרבותיים. הרבה יותר יושרה ורמת איכות שהיא מעבר. אם נמדוד אותה איכותית לעומת אחרים היא לא פחותה מהם. לאובמה לא היה ניסיון, אז למה הוא כן והיא לא.

“אני חושבת שטראמפ הוא סכנה. הוא מעורר שנאה ונותן מקום לאלימות, לגזענות, ומבחינתי זה מנוגד לערכים שארה"ב מנסה לקדם בתוך עצמה. כישראלית אני יודעת שפחד ושנאה מניעים אנשים לקלפי ויודעת מה זה יכול לעשות כמו שזה עשה בישראל. אני מסבירה גם לחברים האמריקאים שלי על מדינת ישראל כשהם לא מבינים איך פחד ושנאה מובילים אנשים לקלפי יותר מתקווה או אמונה בדרך אחרת".

 

רון קאופמן נולד בארה"ב להורים אמריקאים אבל חי בישראל וחזר רק לפני 3 שנים לניו יורק להקים מסעדה. "אני חושב שהילארי תתמוך בעסקים קטנים, היא מבינה את החשיבות של זה לאנשים. נשיאים מבטיחים חצי מהדברים סתם, אבל היא מבינה את החשיבות של השקעה בעסקים קטנים. התכנית שלה חשובה לכלכלה האמריקאית והאוכלוסיה האמריקאית ובחירה בטראמפ תביא למפלה נוספת. אובמה היה תאגידי והילארי תמשיך בקו הזה. אין מקום לזעזע את השוק האמריקאי. אני לא חושב שצריך שינויים דרמטים אלא לעודד יזמות ולסייע בדברים של איכות בחיים כאן כמו עבודה, בריאות, חובות סטודנטים. יש לה הבנה בכלכלה וקשרים עם בעלי ההון.

 

"ביבי וטראמפ חולקים השקפת עולם והדיאלוג ביניהם ייתן גס אמיתי לישראל". ישראלים למען טראמפ ()
"ביבי וטראמפ חולקים השקפת עולם והדיאלוג ביניהם ייתן גס אמיתי לישראל". ישראלים למען טראמפ

 

“אני חושב שאמריקאים לא סגורים על מדיניות החוץ אז אני בוחר בגרוע פחות. אין פתרונות קסם אנחנו יודעים את זה כישראלים אני מאמין שהניסיון שלה יעזור לה. את החומר היא יודעת. היא מבינה את הדינמיקה בין המדינות וזה יתרון. הרבה נשיאים הגיעו בלי נסיון, גם אובמה אבל הוא מכר תקווה. טראמפ מפחיד. הילארי מהבחינה הזו תמשיך את התקווה ותחזק את מה שאובמה הוציא לפועל. אני בוחר לא להתייחס לישראל כשאני עושה בחירה. אני לא מאמין בלהצביע למועמד שיקדם אג'נדה בישראל. אני חושב שהאמריקאים צריכים קודם כל לנהל את ארה"ב ולשמור על ארה"ב חזקה כדי לשמור על ישראל. בבחירות האלו זה הפוקוס. הסטטוס של ארה"ב. איך שסורי,ה איראן או פוטין רואים אותנו וככה הם יחליטו איך לנהוג מול ישראל".

 

מט (מוטי) ירושלמי מקווינס מסביר שהוא דווקט לא מתכוון להצביע. "מבחינתי שניהם יביאו שפל ואני מעדיף לא להשתמש במילים קשות יותר. אף אחד לא יביא פתרונות לבעיות אמיתיות שיש כאן. חובות ססטודנטים, תעשיה ומהות צרכנית שבראשה מדינת וול סטריט. העובדה שאחד אחוז מחזיק כאן בכל העושר. ברני סנדרס הוביל רעיונית וגם מעשית תכנית שהצליחה לערער בעלי הון, מה שמוכיח שזה היה כיוון נכון וחבל שלא הצלחנו לקבל הזדמנות להוציא את ארה"ב מהשפל שבו היא נתונה.

מבחינתי טראמפ והילארי מקדמים מדיניות דומה שלא תיתן משהו חדש למציאות כאן. כשאני הגעתי לניו יורק בשנות השבעים היו לנו הזדמנויות הרגשת שיש כאן דרך חסכונות ועבודה קשה יקדמו אותך. היום בכל התחומים קשה אבל העושר מסביב הוא בלתי נתפס. הכסף מגיע למעטים. סנדרס נתן תקווה. אני חושב שהדרך היחידה היא רעידת אדמה שתכאב בעיקר לבעלי ההון. הם מנסים להפחיד מצעד כזה, אבל אני מאמין שצריך סדר מחדש. אין מה לדאוג לישראל. אני יודע מניסיון שלקהילה היהודית יש הרבה כוח ואימפקט אני משוכנע שבזה כולם ידאגו לה. גם אם בדרכים שונות. לנשיאים יש אחריות כבדה ברמה עולמית יותר מאשר לישראל. ארה"ב מנהיגת העולם והגיוני שישראל תקשיב לה ולא הפוך. אני לא מודאג מזה. אם ישראל לא מקדמת אידיאולוגיה שארה"ב מעוניינת לקדם, אני מבין למה ארה"ב לא ביחסים הכי טובים איתה עכשיו".

 

מפתיע, אבל רבים לא מתייחסים לישראל כשיקול בדרך אל הקלפי. אולי כי החיים עצמם כאן חשובים יותר ואולי כי הם מבינים שמקומה של ישראל, בכל ממשלה, מובטח.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מי יזכה בקול הישראלי באמריקה? טראמפ
צילום: AFP
מומלצים