שתף קטע נבחר

לקחת, שילמת - דוכני אמון לירקות

דוכנים חדשים בדיזנגוף סנטר בתל אביב מציעים תוצרת חקלאית ירוקה, בשיטה של דוכני אמון - אתם לוקחים חסה ומשאירים כסף בקופה. מה היתרון בשיטה הזאת, מה יש לדוכנים להציע וכמה אנשים באמת משלמים?

לפני כעשור הייתה חנות פרחים אחת במושב רישפון, שבימי שבת הייתה סגורה, כמו רוב החנויות. סגורה אמרנו? לא בדיוק - את הפרחים שנשארו מיום שישי היו בעלי החנות קולעים לזרים ומניחים אותם בתוך דליים עם מים, לצד קופה קטנה. מי שרצה זר פרחים, היה משאיר בקופה את הסכום שהיה נקוב על הזר שבחר, ולוקח את הזר. הדבר נחשב אז לשיטת מכירה נועזת במיוחד, ובצדק.

ואתם - הייתם משאירים כסף בדוכן? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ואתם - הייתם משאירים כסף בדוכן?(צילום: shutterstock)
מה שנראה כמעט בלתי אפשרי בתרבות הישראלית, עובד היטב בחו"ל - מדוכני עיתונים בארצות הברית ועד מגדלים פרטיים, בעיקר באזורים כפריים באירופה, שמשאירים את התוצרת העודפת שלהם על מתפן הדלת יחד עם פתק קטן שעליו מתנוסס המחיר. הרעיון שמאפשר את זה הוא פשוט - התוצרת מבשילה לרוב בתקופה קצרה של שבועיים-שלושה, ומכיוון שהמגדל אינו יכול לצרוך את כל התוצרת בזמן קצר (עד שהיא מתחילה להירקב), הוא מוכר את העודפים.

 

השיטה הזאת נקראת "דוכן אמון", שיטה שאותה החלו ליישם בחווה חקלאית ירוקה בשם "ירוק בעיר", השוכנת במרכז תל אביב, על הגג של מרכז הקניות דיזנגוף סנטר.

החווה החקלאית על הגג של דיזינגוף סנטר בתל אביב (צילום: מנדי פאלק) (צילום: מנדי פאלק)
החווה החקלאית על הגג של דיזינגוף סנטר בתל אביב(צילום: מנדי פאלק)

בתקופה האחרונה העמידו במוקדים שונים ברחבי הסנטר שולחנות ועליהם התוצרת של אותו היום - זה ממש לא מתפקד כמו חנות ירקות אלא כמו מקום שבו תוכלו למצוא תוצרת חקלאית טרייה. אין בדוכנים המאולתרים האלה את כל המבחר שיש אצל הירקן - פה קונים את מה שיש.

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

שלושה סוגי חסה בדוכן אמון ()
שלושה סוגי חסה בדוכן אמון

"הניסיון שלנו בהפעלת השווקים לימד אותנו שאם נעמיד שם יום שלם מוכר לספור את הכסף, כל מה שהוא ימכור אולי יכסה את עלויות השכר שלו", אומר דן פילץ, מבעלי המתחם ויוזם הרעיון. "בדוכן אמון אמנם מצד אחד אין תשלום של 100 אחוז על התוצרת, אבל מצד שני גם לא העסקתי מוכר במשרה מלאה".

קח בזיליקום והשאר כסף בקופה - דוכן אמון (צילום: מנדי פאלק) (צילום: מנדי פאלק)
קח בזיליקום והשאר כסף בקופה - דוכן אמון(צילום: מנדי פאלק)

כמה אנשים באמת משלמים את הסכום הנקוב?

"בשבועות שהדוכן פועל ראינו שלמעשה רוב הלוקחות משלמים. זה אמנם לא הרבה זמן לסטטיסטיקה, אבל יותר מ-70 אחוז משלמים. למשל, אם פיזרנו בדוכנים 100 שתילים של בזיליקום והיינו אמורים למצוא 500 שקלים, אז נמצא בערך 79 אחוז מזה".

ירוקים - 5-7 שקלים בדוכן אמון (צילום: מיכל וקסמן)
ירוקים - 5-7 שקלים בדוכן אמון(צילום: מיכל וקסמן)

אז השיטה עובדת.

"כשעלה הרעיון הבנו שזו תשובה נכונה להרבה דברים – היא נכונה לזה שממילא סל המוצרים שאנחנו יודעים לייצר הוא מוגבל, כי אנחנו לא ירקן ואין לנו את כל גידולי השדה. אנחנו כמו חקלאים, יש לנו מה שחקלאים יכולים לגדל שזה סך הכל 8-12 גידולים. אין לנו 50 סוגי גידולים".

 

ובסוף יהיה לכם סלט ירוק:

בדוכני האמון בסנטר תמצאו סוגים שונים של חסה (חסה ירוקה, חסה ערבית, חסה אייסברג), באקצ'וי, פטרוזיליה, סלרי, בזיליקום, מנגולד ועוד. המחירים נעים בין 5-7 שקלים למוצר, והדוכנים פעילים מיום ראשון עד יום שישי. כרגע פעילים שני דוכנים - אחד בבניין A בקומת הכניסה צמוד לשער 3, והשני בבניין B בקומה 3 ליד בית הקולנוע "לב".

 

החווה החקלאית השוכנת על הגג, מציעה שיטות גידול הידרופוניות המאפשרות גידול צמחי מאכל, ירקות, עלים ירוקים וצמחי תבלין על מים, ללא שימוש במצע כלשהו, כאשר חומרי התזונה של הצמחים מומסים במים. בשיטות אלו לא נדרשת אדמה ולכן ניתן לגדל גם במרחב העירוני בשטחים שאינם מנוצלים, כמו גגות ומרפסות. בשיטה הזאת כמות המזיקי קטנה משמעותית מחקלאות מסורתית, לא נעשה שימוש בהדברה כימית ויש חיסכון באנרגיה ובמים.

חסה - לקחת, שילמת? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חסה - לקחת, שילמת?(צילום: shutterstock)
 

לאחרונה הגדילו בדיזנגוף סנטר את שטח החווה החקלאית, ואם עד היום התוצרת החקלאית יועדה לבתי אוכל ולשפים, אז עכשיו חלק קטן ממנה מיועד גם לדוכני האמון. חלק מההכנסות מוקדשות לתרומה לעמותת "יבולים", המאפשרת התפתחות חברתית ותעסוקתית לאנשים עם צרכים מיוחדים.

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
תוצרת ירוקה בדוכן אמון
צילום: shutterstock
מומלצים