שתף קטע נבחר

המדינה שמייצרת חשמל רק מאנרגיה ירוקה

בקוסטה ריקה הודיעו כי ב-114 הימים האחרונים הם לא השתמשו בדלקים מזהמים לייצור חשמל. בשנה שעברה 99% מייצור החשמל במדינה היה מאנרגיות ירוקות

בזמן שבישראל רק אחוזים בודדים מהחשמל מיוצר באמצעות אנרגיות מתחדשות, בקוסטה ריקה - המדינה הירוקה בעולם - רשמו אתמול (יום ה') 114 ימים של יצור חשמל מאנרגיה ירוקה בלבד. המדינה שבמרכז אמריקה מקווה שעד שנת 2021 היא לא תצטרך להשתמש בדלקים מזהמים.

 

החשמל בקוסטה ריקה מיוצר על-ידי אנרגיה סולארית (שמש), אנרגיית רוח, אנרגיה הידרואלקטרית (מים), ביומסה (מורכבת מצמחים חיים או מעובדים, מגז טבעי ומפסולת של בעלי חיים) ואנרגיה גיאותרמית (חום המגיע מקרום כדור הארץ).

 

מייצרים אנרגיה גם ממים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מייצרים אנרגיה גם ממים(צילום: shutterstock)

 

ב-2015 הודיעה המדינה שבמרכז אמריקה כי ב-75 הימים הראשונים של השנה היא השתמשה אך ורק באנרגיה ירוקה לייצור חשמל, בין היתר בזכות מי הגשמים שהפעילו את תחנות הכוח. בסך הכול - כך דיווחו כלי תקשורת במדינה - 99% מייצור החשמל בקוסטה ריקה אשתקד נעשה באמצעות אנרגיות מתחדשות.

 

בשנת 2009 הודיעה קוסטה ריקה על תוכנית, לפיה על שנת 2021 היא תשתמש אך ורק באנרגיה ירוקה לייצור חשמל, ולכן תפסיק לפלוט מזהמים לאוויר. בשנה שעברה 68% מהחשמל בקוסטה ריקה יוצר על-ידי אנרגיית מים והאנרגיה הגיאותרמית סיפקה 15% נוספים. אנרגיית הרוח תרמה 5% מייצור החשמל והיתר באים מאנרגיית השמש ומביומסה.

 

במישורים בקוסטה ריקה שורר אקלים טרופי חם ולח, והטמפרטורות נעות בין 25 ל-38 מעלות. לעומת זאת, ברמה המרכזית האקלים סוב-טרופי נוח למדי. הגשמים מרובים מאוד בכל חלקי המדינה: מ-2,000 מ"מ בשנה ברמה המרכזית ועד 6,000-5,000 מ"מ בשנה לאורך החופים. כ-80% משטח המדינה מכוסה יערות גשם סבוכים. הסוונות תופסות כ-10% מהשטח, בעיקר לחוף האוקיינוס השקט.

 

ומה עם ישראל? כיום פחות מ-3% מייצור החשמל אצלנו נעשה מאנרגיות מתחדשות. אבל ממחקר של פרופ' מארק ג'ייקובסון מאוניברסיטת סטנפורד, שפורסם בנובמבר אשתקד, עולה כי ב-2050 ניתן יהיה ליצר בישראל 86.9% מהאנרגיה באמצעות השמש על-ידי חוות לייצור אנרגיה סולארית וגם על ידי פאנלים סולאריים שאותם ניתן לשים על גגות בתים. עוד עולה מהמחקר כי 13% מהאנרגיה בישראל ניתן לספק באמצעות אנרגיית רוח, בין היתר על-ידי הקמת טורבינות רוח באזור החוף. כמו כן ניתן לייצר 0.1% מהאנרגיה על-ידי ניצול של גאות ושפל. ובכך בעוד 34 שנים גם אנחנו נהיה מדינה המייצרת 100% מהחשמל באמצעות אנרגיה ירוקה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
קוסטה ריקה. רק ירוק
צילום: shutterstock
מומלצים