שתף קטע נבחר

המפכ"ל על יוצאי אתיופיה: "טבעי שחושדים בהם יותר"

התבטאות מעוררת מחלוקת של רנ"צ אלשיך על יוצאי אתיופיה, בכנס לשכת עורכי הדין. לדבריו, בכל המחקרים הוכח שמהגרים מעורבים יותר בפשיעה: "כשיש קהילה כזו, כמו גם ערבים, אז כאשר שוטר פוגש חשוד המוח שלו חושד בו יותר. זה טבעי"

 

 

 

יוצאי אתיופיה מחו פעמים רבות בשנים האחרונות נגד אלימות השוטרים, ולא בטוח שדברי מפכ"ל המשטרה ירצו אותם. למעשה, יכול להיות שדבריו של רב ניצב רוני אלשיך בכנס הפתיחה של ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין, שנערכה בשיתוף ynet, יובילו לתגובת נגד. "כאשר שוטר פוגש חשוד מטבע הדברים המוח שלו חושד בו יותר מאשר היה חושד בו אילו היה מישהו אחר, זה טבעי", אמר אלשיך בהתייחסותו ליוצאי אתיופיה.

 

בכנס ניסה המפכ"ל לנתח את הסוגיה ואמר: "בכל המחקרים הקרימינולוגים בעולם מוכח שמהגרים מעורבים יותר בפשיעה מאשר אחרים, זה לא צריך להפתיע. בנוסף, בכל המחקרים מוכח שצעירים מעורבים יותר בפשיעה. כאשר שני הדברים האלה מתלכדים ביחד, נוצר מצב שקהילה מסוימת מעורבת בפשיעה. זה היה בכל העליות".

 

המפכ"ל אלשיך קשר בין יוצאי אתיופיה לערביי ישראל ולתושבי מזרח ירושלים ואמר: "כשישנה קהילה שמעורבת יותר בפשיעה, גם לגבי ערבים או תושבי מזרח ירושלים, והסטטיסטיקות מפורסמות, אז כאשר שוטר פוגש חשוד מטבע הדברים המוח שלו חושד בו יותר מאשר היה חושד בו אילו היה מישהו אחר. זה טבעי. אנחנו לדעתי הבנו והתחלנו לטפל בזה קצת באיחור, אבל כשנה יש תוכנית מאוד-מאוד אדוקה יחד עם מנהיגים בתוך הקהילה, שתפקידה לצמצם בין השאר את שיטור היתר".

 

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך (צילום: צביקה טישלר) (צילום: צביקה טישלר)
מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך(צילום: צביקה טישלר)

 

 

לפי אלשיך, מטרת התוכנית היא לעזור ליוצאי אתיופיה היא, "לצמצם את מעורבותם בפשיעה, לעזור לנוער לא להידרדר, להעביר נוער שהסתבך מצד אחד לצד שני ועוד. וגם לצמצם את שיטור היתר, כי הוא טבעי. הוא גם בעייתי כי בסופו של דבר הקהילה מגיבה והמשטרה מגיבה וזה נראה לופ שאיננו נגמר". 

 

לטענת המפכ"ל, "בסקרים האמון אצל יוצאי קהילת אתיופיה נמצא בעלייה. אני שמח שיש מנהיגות בתוך הקהילה שמשתפת פעולה כי כולנו רוצים אותו דבר ואסטרטגיית המניעה היא להוריד פשיעה ולא למלא את בתי הכלא באזרחים מכל סוג וכל צבע ועל כל סוג של פשיעה".

 

המפכ"ל התייחס גם לנושאים אחרים ואמר כי "האזרח קורא למשטרה שמונה מליון פעם בשנה, רק במוקד מאה. בתחנות יש פניות נוספות".

 

הוא הוסיף ואמר כי אבטחת העיר ירושלים מהווה אתגר עבור המשטרה. "צריך לומר ביושר, הזנחנו את השיטור במזרח ירושלים", אמר אלשיך. "לא נתנו שם שירותי משטרה לאורך שנים. הדרך ארוכה, המדד הוא שאזרח ממזרח ירושלים יתקשר למוקד 100 על כל דבר שאזרח בראשון לציון מתקשר למוקד 100. הדרך ארוכה.

 

מפכ"ל המשטרה הוסיף ואמר כי "האתגר השני הוא של ערביי ישראל. גם שם השירותים בתחום השיטור היו לא איכותיים". רב-ניצב אלשיך התייחס גם לשחיתות ציבורית ואמר כי "יש למשטרה הישגים יפים בתחום. איני חושב שאנו נמצאים במקום של משבר או שינוי בדפוסי עבודה. המערכת אפקטיבית ומטבע הדברים מנגנוני הפיקוח הדוקים ולא נדרש שינוי קיצוני. היכן שיש שחיתות היא מקבלת את הטיפול".

 

ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין נערכה ושודרה בשיתוף ynet.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צביקה טישלר
מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך
צילום: צביקה טישלר
מומלצים