שתף קטע נבחר

ורוד או ירוק: הכול על קירות גבס בבית

למה כדאי לבחור בגבס בבית? מה הסוגים העיקריים בשוק, על מה חשוב להקפיד כשמשתמשים בגבס בחדר האמבטיה - ועוד. אתר "המקצוענים" עם כל התשובות

מה ההבדל בין גבס ירוק לגבס ורוד? כיצד ניתן להשתמש בקיר גבס כדי לשפר את הבידוד בבית ועל מה חשוב להקפיד בהתקנה. קבלו סקירה על סוגי הגבס הקיימים בשוק, על יתרונותיו של החומר ולאילו שימושים הוא דווקא לא מתאים.

 

עוד כתבות בנושא:

הזדמנות שניה לרושם ראשוני

החיים, השיפוצים ומה שביניהם

הנדימן או בעל מקצוע מומחה?

 

למה גבס?

"לשימוש בגבס יתרונות רבים" אומר נדב אלפסי משיפוצי הדרום באתר 'המקצוענים'. "הוא משמש כפתרון קל ונוח ליישום על קירות ישנים, הוא משפר בידוד בבית, מאפשר להסתיר קיר ישן ומתפורר ומגיע במגוון עוביים המתאים לשימושים שונים".

 

"בנייה בגבס מאפשרת חיסכון בזמן עבודה ובכוח האדם הנדרש להתקנה", אומר משה ועקנין מחברת רום גבס חיפוי וקירוי בע"מ. "גבס הוא בעל משקל קל ומפחית את רמת העומסים על המבנה. הוא תורם לסביבה ירוקה, עמיד יחסית ומהווה פתרון עיצובי נוח יחסית שאיתו ניתן למקסם רעיונות אדריכליים שונים. מבחינת בידוד ויצירת פתרונות אקוסטיים או פתרונות תרמיים הוא מוביל בשוק, ואף בעל יתרון בחסינות בפני אש (בסוגי גבס מסוימים)".

 

הסוגים העיקריים של גבס שיש כיום בשוק ומה מתאים לאיזו מטרה

"ישנם המון סוגי לוחות גבס בשוק, אך הסוגים העיקריים הם גבס רגיל, גבס ירוק וגבס ורוד", אומר ועקנין. "הגבס הרגיל הוא בגוון קרם והוא מתאים לשימוש במקרים שבהם אין צורך להשתמש בגבס מיוחד או שלא קיים תקן מיוחד שדורש אחרת. הוא משמש בעיקר למחיצות חלוקה בחדרים, לתקרות ולהנמכות תקרה באמצעות גבס וכן לנישות. הגבס הירוק משמש לאזורים שבהם ידועה קרבה ללחות או לרטיבות. אזורים כמו חדרי שירותים וחדרי אמבטיה. הגבס הוורוד חסין יותר בפני אש ולכן משמש בעיקר ליצירת הפרדות בין אזורים שונים, כדי למנוע התפשטות של אש. משתמשים בו בהתאם לצורך ועל פי דרישות של תקנים שונים בנושא בטיחות אש בבתים משותפים. אלפסי: "ניתן להשתמש בגבס הוורוד גם בקרבת תנור, גז או לצורך חיפוי קמין בסלון".

 

על מה חשוב להקפיד כשמשתמשים בגבס בחדר האמבטיה?

"בחללים רטובים כגון חדרי שירותים ואמבטיה ניתן להשתמש בגבס ירוק, אך עדיף להשתמש בלוחות על בסיס צמנט אשר כלל אינם סופגים מים ועמידים הרבה יותר" ממליץ ועקנין. "השימוש בהם הוא כמו השימוש בלוחות גבס רגילים והם מותקנים על אותה תשתית. בכל מקרה, חייבים לבצע איטום בטרם ביצוע הריצוף והחיפוי לשם מניעת זליגת מים לאזורים אחרים בבית ואף לדירות שמתחת".

 

תקרת גבס מעוגלת

ועקנין: "בתקרה מסוג זה משתמשים בלוחות גבס עם ארבע פאזות. כלומר חריץ שקוע לשם הדבקת סרט החיבור בין הלוחות, על מנת שהוא לא יבלוט מעבר לקו הגבס. לאחר הדבקת הסרטים מורחים שכבה מלאה של שפכטל אמריקני (3 שכבות צבע) ליצירת מישור חלק ואחיד".

 

ניתן לבודד באמצעות גבס בקלות יחסית ובעלויות מופחתות ביחס לפתרונות אחרים

"בניית קיר גבס נעשית תוך שימוש בשני לוחות גבס לפחות שניצבים לרצפה ונתמכים על ידי ניצבים העשויים פח", מסביר אלפסי. "לצורך בידוד טוב יותר ניתן למלא את המרווח שבין לוחות הגבס ניתן למלא בחומר מבודד. מי שמעוניין ברמת בידוד גבוהה יותר יכול להשתמש בשני לוחות צמודים בכל צד של הקיר. לצורך בידוד מפני רעשים ניתן להשתמש בצמר זכוכית, ולצורך בידוד רעשים וכן בידוד של חום וקור ניתן להשתמש בצמר סלעים, שמשמש למטרה כפולה. את הבידוד ניתן לשפר גם בחדרים קיימים מבלי לפרק את קירות הבלוקים, אלא באמצעות הצמדה של תוספת גבס אליהם".

 

במקום תיקוני קיר - הדבקת לוחות גבס

"יתרון נוסף של הגבס הוא שרמת הגימור שלו יותר טובה מאשר של טיח על קיר בלוקים", אומר אלפסי. "לכן, אם יש קיר ישן ומתפורר ניתן להדביק עליו לוחות גבס (מבלי להשקיע אפילו בקונסטרוקציה) ולצבוע אותם. כך ניתן לשדרג קיר קיים בעלות נמוכה יחסית ומבלי להפסיד נפח בחלל החדר, שכן הקונסטרוקציה מפחיתה נפח".

 

הנמכות תקרה, הסתרת מערכות והסתרת דלתות

"באמצעות גבס ניתן ליצור מראה של תקרה מרחפת המנותקת מהקירות", אומר ועקנין. "ניתן להסתיר בקירות אלו את מערכות מיזוג האוויר, את גופי התאורה, את החיווט והמכשור ואף דלתות הזזה הנכנסות לתוך 'כיס גבס' ייעודי. בשל העובדה שניתן בקלות לצבוע את קיר הגבס ניתן לבצע עליו שליכט אקרילי, להדביק עליו טאפטים ומדבקות קיר ולעשות עליו קיר דקורטיבי בקלות רבה יחסית. ישנן לוחות גבס שמגיעות מחוררות ומעניקות אפקט עיצובי ייחודי. בשונה משליכט על קיר בלוקים שעלות השיוף שלו והחזרתו למצבו הטבעי יקרה במיוחד, מקיר גבס מעוצב יהיה הרבה יותר קל וזול להיפטר ולהחליף אותו בהתאם לצו האופנה".

 

אלפסי מוסיף: "יתרון נוסף של קירות גבס הוא שלאחר הזמנת ארונות מטבח ניתן לסגור את המרווח הנותר בין הארונות לגובה התקרה באמצעות גבס. לרוב המרווח הוא בגובה של כ-40 ס"מ. סגירתו בגבס, כך שהארונות ייראו שהם שקועים בתוך הקיר יהיה הרבה יותר יפה ואסתטי ומעבר לכך ימנע הצטברות של אבק ושומנים מעל הארונות, אזור שהגישה אליו לצורך ניקוי מאוד לא נוחה".

 

קיר גבס שאמור לשאת משקל כבד

אם הקיר מיועד לשאת כיור או ארונית אמבטיה, אם הוא משמש כנישה בקיר או כשידת ספרים משולבת גבס, יש כמה דברים שכדאי להקפיד עליהם, כדי שהקיר יעמוד בעומסים.

 

אלפסי: "ניתן לשים משקל כבד יחסית גם על קיר גבס, רק חשוב להקפיד על קונסטרוקציה לפני כן ועל הוספה של מוטות תמיכה מעץ, אשר עליהם יתפסו הברגים. כך ניתן להתקין כיורים וארוניות תלויים, שהם בעלי משקל גבוה יחסית. העובי המינימלי המומלץ לקונסטרוקציה מעץ הוא 3 מ"מ, ועובי הגבס המומלץ לקירות הוא 12 מ"מ. לצורך יצירת זוויות ועיגולים בצורה נוחה יותר ניתן לעבוד עם לוחות גבס בעובי של 6 מ"מ, מעבר לכך לא כדאי להתפשר על עניין העובי, ובייחוד בקירות ובהנמכות תקרה חשוב להקפיד על עובי של 12 מ"מ. ניתן אף להדביק על קירות האמבטיה מגבס ירוק חיפויי קרמיקה, רק חשוב להקפיד לא להדביק אותם באמצעות דבק קרמיקה אלא להשתמש עם דבק אקרילי או דבק סיליקון".

 

בעלי מקצוע לעבודות גבס - לרשימה

 

אתר ynet הינו שותף באתר "המקצוענים"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
קיר גבס. ארכיון
צילום: shutterstock
מומלצים