שתף קטע נבחר

לוויין הריגול אופק 11 שוגר לחלל מבסיס פלמחים

שבוע לאחר הפיצוץ בפלורידה של עמוס 6, שוגר לחלל לוויין הצילום והתצפית אופק 11. ללוויין זה יכולות תצפית משופרות וכבר היום הוא אמור להתחיל להעביר נתונים לישראל. צפו באופק 11 בדרך לחלל

 

 

 

שבוע אחרי פיצוץ הלוויין עמוס 6 לפני שיגורו מפלורידה, לוויין התצפית והריגול "אופק 11" שוגר היום (ג') לחלל מבסיס פלמחים. הלוויין שוגר על ידי משרד הביטחון והתעשייה האווירית. צפו באופק 11 בדרך לחלל:

 (צילום: ענת מור) (צילום: ענת מור)
(צילום: ענת מור)

 (צילום: ליאור באד) (צילום: ליאור באד)
(צילום: ליאור באד)

 (צילום: שי וישניה) (צילום: שי וישניה)
(צילום: שי וישניה)

מדובר בלוויין צילום ותצפית שישרת את צה"ל ומערכת הביטחון, ובתוך כשעה וחצי אמור להעביר נתונים ראשונים לישראל. לאופק 11 יש יכולות משופרות לעומת צי לווייני התצפית הישראלי שנמצא ופועל בחלל ממשפחת האופק: 5, 7, 9, ו-10. בתוך ימים בודדים יידעו במערכת הביטחון אם הוא נקלט היטב והחל לפעול באופן מלא בחלל. את המצלמה של הלוויין פיתחה וייצרה חברת אלביט.

 

פרשננו רון בן ישי ציין כי כל לוויין תצפית חדש מגדיל את היכולת של ישראל לעקוב אחר האזורים שמעניינים אותנו מודיעינית, קרובים ורחוקים יותר. עם שיפור באיכות אמצעי התצפית והצילום, האופטיים והמכ"מיים, אנחנו מקבלים יכולת כיסוי גם ביום ובלילה ובמזג אוויר גרוע. כך ניתן לחקור טוב יותר מטרות או אזורים שבלוויינים קודמים לא היו סנסורים רגישים מספיק כדי לאפשר זאת.

 

אם למשל ישראל רוצה לבדוק אם איראן עומדת בתנאי הסכם הגרעין - עם לוויין נוסף, ככל שיש לנו יכולת לעבור יותר פעמים ביממה מעל איראן, או לכסות שטחים במדינה שלא מכוסים על-ידי לוויינים אחרים שמשייטים בזוויות אחרות, היכולת משתפרת. זה נותן מרחב הרתעה ויכולת דברים שמעניינים אותנו. כדי לחקור אפשר להחזיק תצפית קבועה.

 

השיגור היום אירע שנתיים לאחר שיגור לוויין הריגול אופק 10 מאותו בסיס. אז הוגדר השיגור כהצלחה. "אופק 10" הוא לוויין מכ"ם שיכול לצלם בכל תנאי מזג אוויר ולאחר שיגורו הוא החל לשדר נתונים ועבר סדרת בדיקות, שאימתו את תקינותו ואת רמת ביצועיו.

  

בתחילת החודש החריד פיצוץ אדיר את אתר השיגור של נאס"א בפלורידה כאשר רקטה של SpaceX התפוצצה כאמור במהלך ניסוי לקראת שיגור ועליה הלוויין הישראלי "עמוס 6". ראש סוכנות החלל הישראלית, יצחק בן ישראל, אמר לאחר התקרית כי "הפיצוץ אירע במהלך הכנות לניסוי שנקרא 'ירי סטטי' – הטיל עומד עם הלוויין, מדליקים את המנועים, רואים שהם עובדים ומכבים אותם. במהלך הבדיקה הזו הטיל התפוצץ, יחד עם הלוויין שהיה בקצהו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים