שתף קטע נבחר

חלב מופגזת: "עזרו לנו, אנחנו מתים כאן"

תושבי העיר שכבר שלושה ימים נתונים תחת הפגזות של כוחות אסד לא מקבלים סיוע ובתי החולים המעטים קורסים. רופא: "אין לנו איך לעזור, במיוחד לסובלים מפציעות ראש". הרחובות בצדה המזרחי של העיר הפכו לעיי חורבות וגם אין מים: "מונעים מילדים בשם המלחמה"

 

גופות מחוררות, נהרות של דם וצפיפות בלתי נתפסת בבתי החולים: רובעי המגורים שנתונים תחת שליטת המורדים בעיר חלב, שמופגזת ללא הפסקה זה היום השלישי ברציפות, נראים כלקוחים מסרטי אפוקליפסה, תחת אש בלתי פוסקת של משטר אסד בחסות רוסיה. עיתונאים שהצליחו להגיע לאזור האסון דיווחו על קריאות נואשות לסיוע, ועל בתי חולים שכלל לא מסוגלים לספק טיפול מינימלי. "עזרו לנו, אנחנו מתים כאן", התחנן אחד התושבים בתיעוד מצולם של העיר החרבה.

 

היום (שבת), באחד מבתי החולים שעדיין פועל בעיר, שרועים הפצועים על הארץ נוכח המחסור במיטות אשפוז. שני פצועים נפטרו עוד לפני שרופא הספיק לאבחן את הטיפול הנדרש עבורם. סביב אחמד, רופא שהעדיף להישאר בעילום שם נוכח חשש שיבולע לו, גונחים מכאב גברים וילדים פצועים ששוכבים על הרצפה. "אין לנו איך לעזור להם, במיוחד לסובלים מפציעות ראש", אמר. "חסרות לנו מנות דם וציוד כמו אינפוזיות. אנחנו זקוקים לתרומות", העיד.

בית חולים במזרח העיר (צילום: AFP) (צילום: AFP)
בית חולים במזרח העיר(צילום: AFP)

חלב מופגזת  (צילום: AFP) (צילום: AFP)
חלב מופגזת (צילום: AFP)

חלוקת השליטה בעיר חלב ()
חלוקת השליטה בעיר חלב
 

במזרח חלב, האזור שבשליטת המורדים, פועלים שלושה או ארבעה בתי חולים בלבד. האזור נתון בעין הסערה מאז שקרסה הפסקת האש בסוריה.

 

מאז תחילת הלחימה בסוריה ב-2012 נהרגו בתחומה יותר מ-300 אלף בני אדם, ומאותה עת היא מחולקת בין שליטת המשטר של אסד לאזורים שבהם מחזיקים המורדים. "רק הבוקר קיבלנו 60 פצועים", סיפר הרופא, והוסיף כי אנשיו נאלצים לעסוק בכריתת איברים כדי להציל חיים, כיוון שאין אפשרות לספק טיפול מתאים.

ילד בבית החולים בחלב. אחיו התינוק נהרג בהפגזה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ילד בבית החולים בחלב. אחיו התינוק נהרג בהפגזה(צילום: AFP)

גופות ברחובות, אבק הפגזות (צילום: AFP) (צילום: AFP)
גופות ברחובות, אבק הפגזות(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

על אחת המיטות שרוע ילד פצוע שמביט בשתיקה על ידיו המדממות ומלאות האבק. רק בחודש שעבר התפרסמה תמונתו של הילד עומראן, שנפצע קשות בחלב ותמונתו הצליחה לעורר הדים ברחבי העולם. אך נדמה שאין כל שינוי במחוזות המלחמה העקובה מדם. הילד המאושפז כעת בבית החולים איבד את אחיו הצעיר - תינוק בן כמה חודשים. ביתם הופגז והאב סיפר כי טיל שנורה לעברם פגע בבית כשבני המשפחה היו בו. "מחצית הבניין התמוטט, התינוק נפגע בראשו", העיד כשגופת הבן הקטנטן מכוסה לצדו.

 

בבוסתן אל קסר, אזור שגובל בקו שמחלק את העיר, עומדים בתור נשים, גברים וילדים הממתינים לקנות לבנה. המצרך הפך נדיר בימי ההפגזות הללו, שבהם נהרגו שבעה בי אדם לפחות בשכונה. גם שם התמלאו הרחובות בכתמי דם, גופות ופצועים שמתחננים לסיוע. חלק מהרחובות הפכו לעיי חורבות, ובהם בניינים הרוסים, עמודי חשמל שבורים, חלקי מכוניות מפוזרים לכל עבר.

 

מעטים העוברים ושבים ברחובות, מביטים כלא מאמינים בבניינים שקרסו, במרפסות שבורות לרסיסים ובחלונות המנופצים.

 

1.75 מיליון סורים ללא מים

תושבי חלב מתמודדים גם עם מצוקת המים שהפכה חמורה עוד יותר נוכח חידוש המתקפות על העיר. ביוניצ"ף הודיעו מוקדם יותר כי 1.75 מיליון סורים מנותקים ממים בשל ההפגזות שפגעו בתחנת השאיבה באב א-ניירב שמספקת מים לרבע מיליון תושבים במזרח העיר.

 

אם לא די בכך, המורדים סגרו את תחנת השאיבה סולימאן א-חלבי שמספקת מים ל-1.5 מיליון תושבים בצדה השני של העיר. "מונעים מים מילדים בשם המלחמה", אמרה נציגת יוניצ"ף בסוריה האנה סינגר. "הילדים ייאלצו לשתות כעת מים מזוהמים. הם נתונים בסכנה של התפרצות מחלות".

 

סינגר אמרה ל"גרדיאן" הבריטי שחידוש אספקת המים הוא בגדר חובה מיידית. "הצדדים הלוחמים חייבים להבין שמים הם צורך חיוני לאדם, עליהם להפסיק את הלחימה ולהשיב את הפעילות של תחנות השאיבה באופן מיידי".

 

שר החוץ הסורי באו"ם: "ישראל מאיימת על העולם כולו"

שר החוץ הסורי, וליד אל-מועלם, נאם הערב בעצרת האו"ם ואמר כי הניצחון של המשטר הסורי גדול יותר ממה שמתארים והצבא עושה התקדמות גדולה במלחמה נגד הטרור. אל-מועלם האשים את ארה"ב ובנות בריתה בכריתת ברית עם דאעש וקבוצות חמוושת אחרות.

 

בנוסף לטרור שסוריה מתמודדת איתו כעת, אמר אל-מועלם כי סוריה עדיין מתמודדת עם טרור מסוג אחר מצדה של ישראל ש"עדיין כובשת חלק יקר מאדמותיה של סוריה בגולן". שר החוץ הסורי האשים את ישראל בהתערבות צבאית ישירה בדרום סוריה ובתמיכה בארגוני הטרור. הוא דיבר גם על כך שהמדיניות התוקפנית של ישראל מאיימת לא רק על סוריה, אלא העולם כולו ברקע העובדה שיש לה ארסנל הגרעיני שלה. לסיכום קרא לקהילה הבינלאומית "לשים קץ למעשיה של ישראל בגולן ולחייב אותה לעמוד בהחלטות מועצת הביטחון הקשורות לכך". 

 

ואילו המורדים מקווים לקבל אספקה מיידית של נשק עקב חידוש הלחימה המסיבית. אחד ממנהיגיהם הודה כי באופק לא נראית תרומה שכזו. 

 

קולונל פארס אל-באיוש, ראש החטיבה הצפונית של כוחות המורדים, אמר לרויטרס כי ציפה להשיג סוגים חדשים של משגרי רקטות מתוצרת רוסיה, אבל נראה כי המדינות התומכות בהם לא ששות לסייע - ארה"ב, סעודיה וטורקיה לא מספקות את המענה הארטילרי הדרוש למלחמה בכוחותיו של אסד, המגובים היטב על ידי רוסיה. אל-באיוש חזה כי הקרבות יסלימו נוכח "השינוי בארגון שלהם, בטקטיקה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים