שתף קטע נבחר

טורקיה: ישראל העבירה 20 מיליון דולר לנפגעי המרמרה

כלי תקשורת בטורקיה דיווחו כי במסגרת הסכם הפיוס בין המדינות - ישראל העבירה את כספי הפיצויים למשפחות נפגעי המשט, שבו נהרגו 10 ב-2010. ראש צוות המו"מ הטורקי ייצג את מדינתו בהלוויית שמעון פרס הבוקר

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)
כלי תקשורת בטורקיה דיווחו בשעות אחר הצהריים (יום ו') כי ישראל העבירה לטורקיה 20 מיליון דולר במסגרת הפיצויים לנפגעי משט המרמרה, כחלק מהסכם נרמול היחסים שנחתם בין שתי המדינות ביוני האחרון. רשת CNN טורק דיווחה כי גורמים במשרד החוץ הטורקי אישרו כי הכסף הועבר לחשבון של משרד המשפטים באנקרה. ראש צוות המשא ומתן הטורקי להסכם עם ישראל ייצג את מדינתו בהלווייתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס.

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

הסכם בין טורקיה לישראל נחתם בסוף חודש יוני באיטליה – שש שנים לאחר אירועי המשט הטורקי לעזה, שבמסגרתו נהרגו עשרה פעילים טורקים ונפצעו כ-20 בעימותים אלימים נגד לוחמי צה"ל. ראש הממשלה בנימין נתניהו התנצל רשמית בפני הטורקים על האירועים לפני כשלוש שנים. בחודש שעבר אישר הפרלמנט הטורקי את הסכם הפיוס עם ישראל. ישראל אישרה את ההסכם כבר ביולי, אך האישור הטורקי הוא שהפך אותו לרשמי.

 

במסגרת ההסכם בין שתי המדינות הוחלט כי ישראל תשלם 20 מיליון דולר לקרן הומניטארית טורקית עבור פיצויים למשפחות ההרוגים והפצועים מההשתלטות על המרמרה. טורקיה תבטל את התביעות נגד קציני צה"ל וחייליו שמתנהלות בבית משפט באיסטנבול. כלי תקשורת בטורקיה דיווחו כי ישראל השלימה את חלקה והעביר את הכספים, אך טרם התקבל אישור רשמי לכך מהצד הישראלי.

 

כמו כן הוחלט במסגרת ההסכם כי ישראל וטורקיה יחזרו ליחסי נורמליזציה מלאים – לרבות החלפת שגרירים, ביקורים הדדיים, התחייבות לא לפעול זו נגד זו בארגונים בינלאומיים ושיתוף פעולה ביטחוני ומודיעיני. שתי המדינות צפויות בקרוב להודיע על מינוי שגרירים, ולהלווייתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס הגיע גם נציג טורקי – פרידון סניאורלו, תת שר החוץ הטורקי, שעמד בראש צוות המו"מ לפיוס עם ישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו נראה לוחץ את ידו.

 

פרשת המשט לעזה, נזכיר, החלה ב-31 במאי 2010 כשכמה ספינות שעליהן היו פעילים מטורקיה וממדינות אחרות בעולם ניסו לפרוץ את המצור שהטילה ישראל על עזה שלוש שנים לפני כן בניסיון למנוע הברחת נשק לארגוני הטרור ברצועה. הספינה המרכזית שבהן הייתה "מאווי מרמרה". משאנשיה לא נענו לקריאות צה"ל לעצור פשטו בשעת לילה אנשי שייטת 13 על הספינה, אבל שם הם נתקלו בהתנגדות עזה של רבים מהפעילים על הסיפון.

 

משהפעילים, שהציגו עצמם לפני האירועים ואחריהם כ"אנשי שלום", החלו להכות את החיילים במוטות ובנשק קר ואף חטפו כמה מהם לזמן קצר, פתחו חיילי צה"ל באש. עשרה פעילים טורקים נהרגו ועוד רבים נפצעו. בעקבות זאת הורידה טורקיה את דרג היחסים עם ישראל, וכשוועדת חקירה בינלאומית הטילה את האשמה במידה רבה על אנקרה ונקטה לשון רכה מאוד כלפי ישראל – נקטה טורקיה סנקציות נוספות נגד ישראל.

 

איתמר אייכנר השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
משט המרמרה
צילום: דובר צה"ל
מומלצים