שתף קטע נבחר

אגד: "נתקשה למצוא תחליף לנהגים השובתים, תתכוננו לפקקים"

בעקבות הכרזת ההסתדרות על סכסוך עבודה בחברת התחבורה הציבורית הגדולה בארץ, מזהירים באגד משביתת ענק אחרי החגים. "לא רוצים לחשוב מה יתרחש במדינה כאשר 1.2 מילון איש איש לא יגיעו ליעדם", אומרים באגד

אחרי הכרזת ההסתדרות על סכסוך עבודה באגד ביום רביעי האחרון שנחשפה ב-ynet , נערכים באגד לשביתת הנהגים הצפויה בתום 15 ימים ממועד ההכרזה על הסכסוך, כפי שמאפשר החוק. ההכרזה הגיעה בעקבות פגיעה בתנאי העובדים ואזהרה של החברה כי תתקשה לשלם את שכר בקרוב, מאחר והמדינה מתמהמהת בחתימה על הסכם סובסידיה חדש עם אגד, ובינתיים פוגעת בה כלכלית.

 

"הציבור צריך להתכונן לפקקי ענק שטרם הכרנו", אמר בסוף השבוע דובר אגד רון רטנר. "יהיו אחראים לכאוס התחבורתי הגדול ביותר ב-20 השנים האחרונות, שעלול להיווצר כאשר האיומים של ההסתדרות הכללית וועד העובדים הארצי של אגד, יבשילו לשביתה. אינני רוצה לחשוב מה יתרחש במדינה כאשר 1.2 מילון איש איש לא יגיעו ליעדם".

 

לאחר כמעט 20 שנה של הפרטה בתחבורה הציבורית מחזיקה כיום אגד ב-45% מקווי התחבורה הציבורית בארץ. כמו שאר החברות בתחום גם אגד מקבלת סובסידיה מהמדינה, אולם ההסכם שלה עם הממשלה תם בסוף שנת 2015 וטרם נחתם אחד חדש, למרות שעברו מאז כבר יותר מתשעה חודשים.

 

באוצר מאשימים את אגד באחריות לאי חידוש ההסכם, ובינתיים הפחיתו חד צדדית את התשלומים לחברה ולא פיצו אותה על ההחלטה להעלות את שכר הנהגים השכירים בענף מ-32 ל-39 שקלים לשעה, כפי שעשתה עם שאר החברות. רק העלות של העלאת השכר היא 60 מיליון שקל, שאגד מממנת מקופתה. באוצר לא מכחישים כי פגעו בתשלומים לחברה, אך טוענים כי במקביל כי זכתה לתשלומים עודפים לרכישת דלק.

 

בעקבות הפחתת התשלומים בידי המדינה הגיע הגירעון של אגד ל-300 מיליון שקל, היא לא חילקה שי לחג לעובדים, והודיעה כי בקרוב לא תוכל לשלם להם משכורות. בחברה יש כיום 2,500 חברים ועוד 4,000 שכירים. "בשביתות עובדים בעבר השביתה לא הייתה מלאה ותמיד יכולנו לגייס נהגים מחליפים להקטנת הפגיעה בציבור. הפעם הזעם של הנהגים על המדינה גדול ולא נוכל להשתלט עליהם", אמר מקור בחברה.

 

באוצר טוענים כי עלויות ההפעלה של אגד גבוהות משמעותית משל חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, וכי החברה מסרבת להתייעל. באגד טוענים בתגובה, כי במהלך 15 השנים האחרונות היא ביצעה בהתאם להסכמים עם הממשלה התייעלות בשיעור של 2% בשנה ובהיקף מצטבר הנאמד בלמעלה מחצי מיליארד שקל. במסגרת זו נסגרו סניפים ואוחדו אחרים, כך שמספרם ירד מ-42 ל-29. מספר החברים קטן באותה תקופה מכ-3,300 חברים לכ-1,480 חברים בלבד כיום ושכרם נשחק. נחתמו הסכמי דור ב' בתנאים שנקבעו לנהגים בחברות הפרטיות. "למרות זאת עדיין נמצאים באגד כ- 2,500 עובדי דור א' המאוגדים בהסכמי שכר להם ערבה הממשלה, וזו אינה יכולה להתנער מהם כעת בשם התחרות", מסבירים באגד.

 

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הסביר בעת פרסום ההחלטה על סכסוך עבודה באגד, כי "פקידי המדינה פועלים באופן חסר אחריות העשוי למוטט את אגד, וכך גם יביאו לפגיעה באינטרס הציבורי הכולל. תופעת ייבוש השירותים הציבוריים על ידי הפקידות הגיעה עכשיו לאגד, שעובדיה ונהגיה נותנים שירות אחראי ומסור במשך עשרות שנים. זהו מעמד הביניים שמדרדרים אותו מטה. במקום להשקיע בענף התחבורה הציבורית, מנסים להפוך אותם לדגם נוסף של עובדי קבלן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים