שתף קטע נבחר

קנס לאל על: הטיסה 2 פעוטות ללא מקומות

חברת אל על נקנסה ביותר מ-45 אלף שקלים לאחר שנקבע כי הטיסה לבנגקוק שני פעוטות, ילדיו של אחד הדיילים, מבלי שהוקצה להם מקום במטוס. דו"ח של רשות התעופה האזרחית קבע: "חובת הטייס היא לקיום דיני הטיס ובטיחות הטיסה, ולא דאגה למשפחות הצוות". אל על בתגובה: "החברה מקפידה על נושא הבטיחות כערך עליון, מדובר באירוע חריג"

אחת ההטבות של עובדי חברות התעופה היא טיסות בחינם לחו"ל על בסיס מקום פנוי, אולם בדו"ח חמור של רת"א (רשות התעופה האזרחית) עולה כי באל על הטיסו משפחת דייל, גם כשהדבר היה מנוגד להוראות הבטיחות והטיס.

 

בטיסת אל על לבנגקוק, שהמריאה מישראל ב-10 בספטמבר 2015, המריא המש"ב (מנהל שירות בטיסה) עם אשתו ושלושת ילדיו לחופשה בתאילנד, מבלי שהוקצה מקום לשניים מילדיו הפעוטים, כך ש-8 נוסעים ישבו על 6 מושבים. את הטיסה, כך מתברר, עשו הפעוטות על ידיהם של בני משפחתם. על פי חוקי הטייס, חובה להקצות מושב במטוס לכל אדם מעל גיל שנתיים, בין היתר בגלל האפשרות שיאלץ לסידורי חמצן בזמן חירום, ציוד ציפה אישי במים, ותדרוכי בטיחות ייחודיים.

 

כחודשיים לאחר מכן, דיווח מנכל אל על, דוד מימון, על המקרה לרת"א וציין כי החברה הפיקה לקחים וטפלה בחומרה במעורבים, בהם הקברניט וסמנכ"ל המבצעים של החברה.

 

"החברה מבהירה כי מדובר באירוע חריג מאוד, שאינו על דעתה, ואינו הולם את ערכי החברה אשר דוגלת בבטיחות הטיסה כערך עליון", נכתב למנהל רת"א יואל פלדשו. "החברה בדקה את האירוע, נקטה צעדים מניעתיים ועונשיים וכי לאור חשיבות הנושא, מנכ"ל החברה דיווח על כך ישירות למנהל רת"א". עוד טענו באל על כי "היה מדובר בטעות של אנשי הצוות, שנבעה בין היתר מלחץ רב שהיה מוטל עליהם".

 

מנהל רת"א, פלדשו, שכיהן בעברו כמנכ"ל אל על, קבע בדו"ח שהוציא בעקבות האירוע: "לא ייתכן כי הטיפול המשמעתי בטייס המפקד, המחסום האחרון מפני הפרות של דיני הטיס, שיצא לטיסה עם שני נוסעים שאין להם מושבים זמינים במטוס, מסתכם בדרישת מנהליו של הטייס המפקד כי 'בפעם הבאה עליו להיות יותר חשדן' לצד שבחים מפליגים על האופן בו דאג לכל משפחות הצוות - על חשבון בטיחות הטיסה. חובתו של הטייס היא לקיום דיני הטיס ובטיחות הטיסה, ולא דאגה למשפחות הצוות".

 

בהמשך קבע פלדשו כי "החברה כשלה מלבצע בירור מקצועי, יסודי ומקיף של הנסיבות שהובילו להחלטה על העלאת כל 8 נוסעי השירות לטיסה, ובכך מנעה מעצמה היכולת לטפל באופן אמיתי, משמעותי, תקיף וחד משמעי בנושאים האמיתיים באחריות לכך, למען הבטח כי אירוע כזה לא יישנה".

 

בסיכומו של הדו"ח החליטו מנהל רת"א להטיל על אל על קנס כספי בסכום של 45,500 שקלים, לאחר שלחברה קוזז קנס גבוה יותר בזכות העובדה שדיווחה על האירוע.

 

מאל על נמסר בתגובה: "החברה מקפידה על נושא הבטיחות כערך עליון. המקרה המדובר הינו אירוע חריג אשר דווח ונבדק על ידי החברה, ננקטו צעדים למניעת הישנותו ובהתאם אף הופחת גובה הקנס על ידי רת"א".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים