שתף קטע נבחר

מהפכה של שמחה: מכבי חיפה המתחדשת

השחקנים חוגגים עם האוהדים, המאמן החזיר לחיים את גילי ורמוט ואלירן עטר, הצעירים פורחים ואפילו יעקב שחר מחייך. הכירו את מכבי חיפה החדשה

מכבי חיפה דוהרת, האוהדים הירוקים חוגגים, המאמן שלה מבסוט ויש הטוענים שגם אם מפנים את המבט ליציע, אפשר לתפוס את הבוס יעקב שחר מגניב חיוך קטן.

 

 

אחרי הנפילות של המועדון בחמש השנים האחרונות, כשהקבוצה איבדה עניין ורלוונטיות במרוץ האליפות בשלב מוקדם מאוד, העונה הסיפור נראה שונה לגמרי.

 

עדיין רלוונטית. מכבי חיפה (צילום: גיל נחושתן) (צילום: גיל נחושתן)
עדיין רלוונטית. מכבי חיפה(צילום: גיל נחושתן)

משהו טוב קורה בחיפה. זה התחיל כבר בשלהי העונה שעברה עם המינוי של טור קרלסן לספורט דירקטור, נמשך עם מהפכה בהנהלה, כמו גם בצוות המקצועי, כאשר צוות זר שלם הגיע לכרמל.

 

המאמן ההולנדי רנה מולנסטיין בא עם רזומה עשיר במנצ'סטר יונייטד והפך מהר מאוד לחביב הקהל אבל עוד יותר מכך, הוא זוכה להערכה גדולה מאוד משחקניו. פתאום מכבי חיפה הפכה לא רק לקבוצה לוחמת, התקפית ועם אנרגיות מחודשות, אלא גם לקבוצה שמחה. נכון, מדובר רק במחזור השמיני ויש לחיפה עוד הרבה מה להוכיח כדי להתמודד עם הפועל באר־שבע ומכבי ת"א על התואר, אבל עם תקציב של מעל 80 מיליון שקל, קהל אדיר שתומך בקבוצה וחזרה של שחקני מפתח, אולי גם לה יהיה מה לומר בצמרת. בינתיים היא ניצחה גם את האלופה וגם את סגניתה וגם זו סוג של אמירה.

  

מהפכה ניהולית

אומרים שהכל מתחיל מהראש. במכבי חיפה הבינו זאת והחליטו על מהפכה ניהולית: אחרי 14 שנים בתפקיד, סיים המנכ"ל איתמר צ'יז'יק את תפקידו ובמקומו החליט שחר למנות את אסף בן־דב. המנכ"ל לשעבר של המשביר לצרכן נכנס לתפקיד בתנופה והתגלה כאיש עבודה יסודי, שמגיע כמעט לכל האימונים ומעורב בפרטים הכי קטנים.

 

בן־דב שדרג את מרבית המחלקות בקבוצה והפך את המנגנון למתוקתק כמו צבא. במקביל, הוא מקפיד על קשר טוב עם הקהל הירוק ודוגמה לכך אפשר היה לקבל לפני המשחק הטעון מול מכבי ת"א: באימון המסכם הגיעו עשרות אוהדים למתחם כדי להטריף את השחקנים, אירוע שבקלות יכול להפוך למלחיץ ובעייתי. בן־דב זיהה את הסיטואציה, ניגש לאוהדים כשבידו בקבוק מים מינרליים ושוחח עם האוהדים בנינוחות. הפשטות והישירות ששידר המנכ"ל החדש זכתה להערכה רבה בקרב האוהדים במקום.

 

צ'יזיק (מימין). נפרד אחרי 14 שנים (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
צ'יזיק (מימין). נפרד אחרי 14 שנים(צילום: אביהו שפירא)

 

מי שעוד צורף למערכת הוא רפי אוסמו, אחד משחקני העבר הבכירים של מכבי חיפה שמונה למנהל הקבוצה. אוסמו, שנחשב ליד ימינו של מולנסטיין, מחובר מאוד לשחקנים ומרבה לטפל בנושא משמעת והדלפות ובכך מנטרל מוקשים עבור המאמן.

 

השקט של קרלסן

אין כל ספק שמי שאחראי יותר מכל על המהפכה המקצועית הוא הנורווגי טור קרלסן. מדובר בגרסה הירוקה של ג'ורדי קרויף ולמרות שאין לו רזומה ושם מפואר כמו של מקבילו ממכבי ת"א, בחיפה נהנים מהעבודה שלו.

 

קרלסן לצד מולנסטיין (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
קרלסן לצד מולנסטיין(צילום: עוז מועלם)

 

ההצלחה הנוכחית כמעט משכיחה את הפיצוץ הגדול בין קרלסן לרוני לוי ואת הפיטורים הדרמטיים של האחרון אחרי ההדחה המביכה מאירופה. בכל מקרה, מדובר באירוע מכונן שהבהיר מי בעל הבית במועדון (מבחינה מקצועית) והעניקה לנורווגי המון כוח.

 

קרלסן הוא זה שעומד מאחורי ההחתמות של גארי קגלמאכר וקמיל ואצק ואחרי תקופת הסתגלות וחיבור, במועדון מרוצים מאוד מצירופם. "אחרי שנים שאנחנו נכשלים בבחירת זרים, יש לנו סוף־סוף את קרלסן שעבר לא מעט בכדורגל האירופי ומכיר שחקנים שמשדרגים את המועדון" אמרו בחיפה.

 

ואצק. רכש של קרלסן (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
ואצק. רכש של קרלסן(צילום: ראובן שוורץ)

 

קרלסן הוא טיפוס מהסוג השקט והאדיב אבל ברור לכל שהוא האוטוריטה המקצועית הבכירה. הוא מגיע לאימונים, אך צופה בהם מהצד ומקיים לא מעט שיחות מקצועיות עם צוות האימון. עם זאת, גורמים בחיפה טוענים: "הוא לא מרבה להתערב בדברים מקצועיים ונותן למולנסטיין להרגיש עד כמה הוא סומך עליו".

 

האופי של מולנסטיין

רנה מולנסטיין הגיע לחיפה ימים בודדים לפני פתיחת הליגה ולקח לו זמן להיכנס לעניינים. במחזור הראשון הוא חגג עם השחקנים את הניצחון המינימלי (0:1) על הפועל ת"א, אבל היכולת הייתה פושרת ובהמשך גם התוצאות היו מאכזבות. במחזורים האחרונים אפשר כבר לראות מכבי חיפה שונה והקבוצה משחקת כדורגל שמח יותר.

 

הרבה קור רוח. מולנסטיין (צילום: גיל נחושתן) (צילום: גיל נחושתן)
הרבה קור רוח. מולנסטיין(צילום: גיל נחושתן)

מולנסטיין הוא מאמן בעל אופי שונה מכל אלו שקדמו לו. במקום העצבים והצעקות, ההולנדי מביא למגרש יותר שלווה, קור רוח והערות שנאמרות בטון רגוע. הוא גם מרבה להחמיא לשחקניו על פעולות חיוביות ובקבוצה מכנים אותו "ג'נטלמן אמיתי".

 

הנה סיפור קטן שמדגים את הרוח החדשה במועדון: בפתיחת העונה הסתובבו גילי ורמוט ואלירן עטר בחדר ההלבשה עם פרצופים מדוכדכים ונראו כבויים. מולנסטיין ידע שמדובר בשניים מהכישרוניים ביותר שיש לו בסגל, זיהה לאן הסיפור עלול להידרדר וערך עימם סדרת שיחות כדי להחזיר להם את הביטחון.

 

עטר. הפרויקט של מולנסטיין (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
עטר. הפרויקט של מולנסטיין(צילום: אורן אהרוני)

 

במחזורים האחרונים אי־אפשר לפספס את שמחת החיים של השניים על הדשא. "עטר אמר למולנסטיין שאם הוא היה מאמן אותו לפני שש שנים, הוא היה משחק היום בקבוצה גדולה באירופה, הוא מאמן מהגדולים שאימנו אותו", אמרו מקורבים לעטר.

 

גם בקרבתו של ורמוט לא חסכו מחמאות מהמאמן: "רנה הפך את גילי משחקן עצוב לשחקן שמחכה לפתיחת כל משחק. הוא נתן לו ביטחון, וגילי מחזיר לו במגרש".

 

גלזר. מספק את הסחורה (צילום: גיל נחושתן) (צילום: גיל נחושתן)
גלזר. מספק את הסחורה(צילום: גיל נחושתן)

 

צעירים רעבים

נדירים המועדונים שחולמים על חזרה לצמרת והיו מוותרים על שוער בכיר כמו ולדימיר סטויקוביץ' לטובת אוהד לויטה. אך הבחירות של חיפה העונה מתגלות עד כה כמוצלחות ולויטה

 היה מצוין עד שנפצע. גם עומרי גלזר, מחליפו הצעיר שנרכש בקיץ, מספק את הסחורה.

 

גלזר, שעמד בשער בשלושת המחזורים האחרונים ושמר בהם על רשת נקייה, מסתמן כמו בינגו שמאיר על סוגיית שילוב צעירים בקבוצה ששואפת לצמרת. אליו אפשר להוסיף את איסמעיל ריאן שפורח, סאן מנחם שכבש בשבת שער ,בכורה ואת נטע לביא שהפך למניה בטוחה בהרכב.

 

כשלוקחים בחשבון גם שמות כמו אעיד חבשי ושובל גוזלן מקבלים קבוצה צעירה ורעבה, שכמובן נתמכת בבכירים מנוסים כמו קינן, ורמוט ועטר לצד זרים שמשדרגים את הסגל. מסתבר שלפעמים כדי לקדם צעירים מקומיים, צריך דווקא מאמן זר שלא יפחד לקחת סיכונים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל נחושתן
עטר וגוזלן
צילום: גיל נחושתן
מומלצים