שתף קטע נבחר

ישיבה בכנסת לזכר רחבעם זאבי: "הזכות לשם טוב שמורה לחיים וגם למתים"

רק 35 ח"כים נכחו בישיבה במלאות 15 שנה להירצחו של השר רחבעם זאבי. חברי מרצ יצאו מהמליאה, נוכחות חלקית של ח"כים מהמחנה הציוני ויש עתיד. נתניהו על הסערה סביב טענות נשים שהותקפו ע"י זאבי: "לנקוט משנה זהירות בבואנו לחרוץ את דינו". יחימוביץ': "לא להנציח מורשת קלוקלת"

  

 

במלאות 15 שנים לרצח השר רחבעם זאבי התקיימה אחר הצהריים (יום ג') במליאת כנסת ישיבה לזכרו. לישיבה, שנפתחה בדקת דומייה, הגיעו 35 ח"כים בלבד. חברי הכנסת של מרצ יצאו מהאולם עם תחילת האירוע, ומהמחנה הציוני ויש עתיד נכחו רק בודדים. גם הח"כים מהרשימה המשותפת לא השתתפו בה.

 

זאבי, שהקים את תנועת מולדת, נרצח בידי חברי החזית העממית לשחרור פלסטין בחדרו במלון בירושלים, יום לאחר שהגיש את התפטרותו מתפקיד שר התיירות בממשלת אריאל שרון.

 

בשנה החולפת התעוררה סערה סביב הנצחת מורשתו. בתחקיר בתוכנית "עובדה" נחשפו טענותיהן של נשים המספרות כי הותקפו מינית על-ידו, ועלתה פעם נוספת תמונה שלפיה הוא קיים קשרים עם גורמים עברייניים. משפחתו של גנדי הכחישה את הדברים, אך הם עוררו הד ציבורי ונשמעו קולות על כך שיש לשקול מחדש את תקצוב פעילויות ההנצחה מטעם המדינה. גם לוחמי הפלמ"ח מחו על היוזמה להנצחתו בשער הגיא.

 

בנאומו במליאה התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לתחקיר: "הדברים שהוטחו בגנדי לאחרונה הכאיבו לכולנו אבל בוודאי הם הכאיבו קודם כל לכם, בני המשפחה. הם הכאיבו לא פחות כיוון שגנדי לא איתנו כדי להגיב ולהגן על שמו. הזכות לשם טוב שמורה לכל אחד, או צריכה להיות שמורה לכל אחד, גם לחיים וגם למתים. לכן אנחנו חייבים לנקוט משנה זהירות בבואנו לחרוץ את דינו של גנדי במעמד צד אחד כי מגנדי נבצר למסור את גרסאתו על מה שהיה או לא היה בדברים שפורסמו.

 

"אבל אין ויכוח על מה שגנדי עשה ברמה הלאומית, הצבאית והמדינית כאן על האדמה. אסור למחוק את זכויותיו, את עשייתו הגדולה למען מדינת ישראל כלוחם מדור תש"ח, כמפקד בצה"ל, כאלוף, כמנהיג ציבור וכשר".

מושבים ריקים בישיבה לזכר זאבי (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
מושבים ריקים בישיבה לזכר זאבי(צילום: גיל יוחנן)
 
נתניהו נואם בישיבה לזכר זאבי (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
נתניהו נואם בישיבה לזכר זאבי(צילום: גיל יוחנן)

רחבעם זאבי. 15 שנה להירצחו ()
רחבעם זאבי. 15 שנה להירצחו

בישיבה בכנסת אמר יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, שהדגיש שעלה לנאום "כמתחייב מהכללים ומן הפרוטוקול, אבל לא בלי לבטים שבאו משיח ציבורי ער ונוקב ומפניות שהגיעו אלי גם מחברי סיעתי".

 

בהמשך הוסיף: "אנחנו מדברים על רצח של שר, מפקד, אלוף בצה"ל, בידי מחבלים שפלים. זה אירוע שהוא חייב ציון כדי שנדע להפיק ממנו את מלוא הלקחים. זה מעל לכל ויכוח ומחלוקת. מצד שני, תוכנית התחקירים עובדה חשפה עדויות למעשים קשים וחמורים, ולמרות שגנדי אינו בין החיים ואינו יכול להשיב לטענות, אי אפשר להתעלם מטענות מסוג זה ולעבור עליהן לסדר היום. זוהי עננה שללא ספק מעיבה על דמותו. אבל כפי שאמר היום כבוד נשיא המדינה בהר הרצל, המתים אינם יכולים לטהר את שמם".

 

ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני) אמרה בתגובה: "נסיבות הירצחו של גנדי היו חמורות ומזעזעות, אך בין זה ובין כיבוד מורשת קלוקלת רב המרחק. בעשר שנותי בכנסת בחרתי שלא להשתתף בישיבות לזכרו, בשל סלידתי ממורשת הטרנספר הגזענית ומקשריו עם העולם התחתון. השנה, אחרי שבתחקיר עובדה נחשפו נשים רבות שהיו קורבן להתעללות מינית קשה מצדו, על אחת כמה וכמה אני מתכוונת להתמיד במנהגי.

 

ריבלין: זאבי הלך בקצוות, ללא מורא או פחד

מוקדם יותר התקיימה בהר הרצל בירושלים אזכרה לזאבי, שבמהלכה אמר נשיא המדינה ראובן ריבלין: "15 שנה חלפו מאותו בוקר מר שבו נרצח רחבעם זאבי גנדי - שר, מנהיג ומפקד בישראל. 'רק סוסים הולכים באמצע הרחוב, בני אדם הולכים בקצוות', אמר רבי מנחם מנדל מקוצק. ואכן, רחבעם זאבי לא היה מההולכים באמצע הרחוב, הוא הילך בקצוות - על קוצים ודרדרים, בין בורות וסלעים וללא מורא ופחד. בקצוות, בשדות הקרב, תוך סיכון חיים, הקרבה, נחישות, גבורה ותעוזה. בקצוות - המדבר פוליטי, בודד אך נאמן לעצמו ולדרכו. את עקבותיו ניתן למצוא כמעט מתחת לכל אבן-דרך בשביל ישראל".

 

על הסערה סביב גנדי אמר ריבלין: "אין בידי המתים לטהר את שמם ואין הם יכולים למחות על הכתמת כבודם וזכרם. גם אל מול הטענות הקשות שעלו לאחרונה, עלינו לזכור לו את זכויותיו בהגנת המדינה ובבנייתה ובמסירותו לנצח ישראל".

 

בטקס בהר הרצל אמר נתניהו: "אני זוכר את אותו בוקר נורא לפני 15 שנים, שבו עשתה לה הידיעה הנוראה כנפיים: 'גנדי נרצח'. אני זוכר את הזעזוע שפקד אותנו ואת האבל שהקיף את העם כולו על לכתו של מפקד ושר בישראל. לא היה הבדל בין אוהדיו של גנדי למתנגדיו. אלו ואלו הבינו שאויבינו סימנו את גנדי כמטרה דווקא בשל עוצמתו האידיאולוגית והלהט הפנימי שלו. בשל דרכו על פני האדמה.

 

"זה נכון, המרצחים חשבו וחישבו שכתוצאה מהפגיעה בגנדי, ארז חסון שנטוע באדמת הארץ, רוח העם תיפול. אבל העם חזק, ורוחו איתנה. אנחנו נחושי להתקדם במעלה הדרך, לבנות את מדינתנו, להפריח את מולדתנו, לחזק את ירושלים הבירה שבה נולד גנדי ושעבורה הוא נלחם, ונחושים להבטיח את עתידנו בארצנו".

הנשיא ראובן ריבלין בהר הרצל (צילום: ג'רוזלם פוסט) (צילום: ג'רוזלם פוסט)
הנשיא ראובן ריבלין בהר הרצל(צילום: ג'רוזלם פוסט)
 
 (צילום: חיים צח, לע"מ) (צילום: חיים צח, לע
(צילום: חיים צח, לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: ג'רוזלם פוסט) (צילום: ג'רוזלם פוסט)
ראש הממשלה בנימין נתניהו(צילום: ג'רוזלם פוסט)
 

בנו של זאבי, יפתח פלמח, האשים את עורכי התחקיר על אביו: "איך חשב מישהו בשמאל הישראלי שאנחנו ניתן להשמיץ את אלוף נעוריה של המולדת? לאיזה תפקיד מרכזי מתמודד עכשיו גנדי? איזו משרה מרכזית המשפיעה על חיינו הוא מחזיק כדי שתיווצר לגיטימציה להעמיד אותו למשפט שדה עקום ולא הוגן? השמעתם לנו נשים מאחורי פרגוד שהטיחו האשמות בגנדי. האם רציתם לשמוע מה יש לגנדי להגיד? הייתכן שלא מצאו עדויות לעשייה הצבאית העשירה שלו?".

 

לקראת יום הזיכרון של זאבי יצאו איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בקמפיין ועצומה למען הקמת ועדת חקירה שתברר את הטענות שהועלו בתחקיר על אודותיו. מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע, אורית סוליציאנו, מסרה: "לאור הפרשות האחרונות שבהן ניתנו פרסים וכבוד לגברים שמטיחים בהם האשמות קשות, חשוב להתעקש כי אלימות מינית אינה מעידה קטנה או פגם נסלח באישיות, אלא מעשה חמור שאסור לסבול בחברה מתוקנת. אם הדברים שנאמרו בתחקיר 'עובדה' נכונים, וגנדי אכן תקף מינית נשים תחת פיקודו, איזו מין מורשת אנחנו בעצם מנציחים כאן? מורשת של אהבת ישראל או מורשת של אונס?

 

"כבר באפריל שלחנו מכתב למשרד ראש הממשלה בבקשה שתוקם ועידת חקרה ממלכתית לבדיקת הטענות, אולם לא קיבלנו שום התייחסות", הוסיפה.


פורסם לראשונה 01/11/2016 15:30

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
בודדים בשולחן הממשלה, הערב בכנסת
צילום: גיל יוחנן
מומלצים