שתף קטע נבחר

בליץ אחרון במדינות המפתח: קלינטון מובילה, אך פחות נלהבים להצביע עבורה

45 אחוזי תמיכה בקלינטון לעומת 42 לטראמפ בקרב הנשאלים בסקר "ניו יורק טיימס"/CBS אך תומכיו נלהבים מתומכיה. טראמפ יגיע לפנסילבניה ולצפון קרוליינה. קלינטון תנאם פעמיים בפנסילבניה ומחר תגיע לשם עם הזמרת קייטי פרי. יועצו של טראמפ מפרט בראיון ל-ynet את חזונו ביחס לישראל

 

מאבק צמוד עד הרגע האחרון. קלינטון וטראמפ  (צילום: AP , EPA) (צילום: AP , EPA)
מאבק צמוד עד הרגע האחרון. קלינטון וטראמפ (צילום: AP , EPA)

 

המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית הילרי קלינטון מתאוששת מעט בסקרים מהמהלומה שספגה לפני שבוע מראש ה-FBI ג'יימס קומי שהודיע על חקירה מחודשת בפרשת האימיילים. לפי סקר "ניו יורק טיימס" ו-CBS, קלינטון זוכה ל-45 אחוזי תמיכה לעומת 42 למועמד הרפובליקני דונלד טראמפ.

 

עם זאת, כאשר בוחנים את רמת ההתלהבות בקרב תומכי שני המועמדים - התמונה משתנה. 52 אחוזים מתומכי טראמפ נלהבים מאוד להצביע עבורו. במחנה של קלינטון, רק 47 אחוזים נלהבים להצביע עבורה - שיעור זה נותר ללא שינוי לגביה בחודשיים האחרונים.   

 

בסקר הטלפוני שנערך מאז 28 באוטובר בקרב 1,333 אמריקנים בעלי זכות הצבעה, עלה שוב הפער המגדרי בין התומכים. קלינטון נהנית מפער של 14 אחוזים לטובתה בקרב נשים, ואילו טראמפ נהנה מיתרון של 11 אחוזים בקרב גברים.

 

רוב המצביעים סבורים שטראמפ סובל מהיעדר כישורים ואורך רוח להיות נשיא. ארבעה מכל עשרה בוחרים אמרו שהתנהגות טראמפ כלפי נשים הפכה את ההצבעה עבורו לבלתי סבירה. לעומת זאת, שלושה מכל עשרה אמרו שההתפתחויות בפרשת האימיילים של קלינטון השפיעו לרעה על האפשרות שיבחרו בה.

 

בקרב מצביעים בוגרי קולג', 48 אחוזים תומכים בקלינטון לעומת 41 אחוזים בטראמפ. עם זאת, בקרב חסרי תארים מוביל טראמפ עם 55 אחוזי תמיכה לעומת 30 אחוזים לקלינטון. 

 

קלינטון וטראמפ מתכוונים לנצל את הימים האחרונים ל"בליץ" במדינות המפתח. היא אינה יכולה להרשות לעצמה הפסד במדינה שהצביעה לדמוקרטים בבחירות הקודמות. הערב תגיע לדטרויט, מישיגן - אזור שמתאושש מפגיעה קשה עקב קריסת תעשיית הרכב האמריקנית. קלינטון תנסה לגייס תמיכה בעיקר בקרב אפרו-אמריקנים. אחר כך תופיע בפיטסבורג ובפילדלפיה, מעוז דמוקרטי בפנסילבניה.

אם מישיגן או פנסילבניה יעברו לתמוך בטראמפ, הן עשויות לסלול לו את הדרך לבית הלבן. מחר תחזור קלינטון לפילדלפיה והפעם תגיע איתה גם תגבורת בדמות הזמרת קייטי פרי שליוותה גם את מסע הבחירות של ברק אובמה. ביום ראשון תגיע לאוהיו. ייתכן שתגיע שוב לפלורידה או לצפון קרוליינה, שבהן גם הנשיא ברק אובמה ובעלה ביל התגייסו לסייע. קהל היעד שלה הוא צעירים ואפרו-אמריקנים. מנגד, טראמפ מתכוון להגיע היום לפנסילבניה ומחר לצפון קרוליינה. מחרתיים יופיע בניו המפשייר. בין לבין יבקר גם באוהיו.

 

לפי כמה דיווחים, גם סטיבי וונדר וג'ניפר לופז, ג'ון בון ג'ובי, ני יו (שאפר צ'ימר סמית) וסטיב אוקי התגייסו כולם למען קלינטון ויופיעו בעצרות בחירות של המפלגה הדמוקרטית ברחבי ארה"ב.

עם פארל ויליאמס בצפון קרוליינה  (צילום: AFP) (צילום: AFP)
עם פארל ויליאמס בצפון קרוליינה (צילום: AFP)

הגיעו בטיסה יחד (צילום: AP) (צילום: AP)
הגיעו בטיסה יחד(צילום: AP)

עם ברני סנדרס על במה אחת (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
עם ברני סנדרס על במה אחת(צילום: רויטרס)

ביונסה וג'יי זי. תמיכה מוצהרת בקלינטון (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
ביונסה וג'יי זי. תמיכה מוצהרת בקלינטון(צילום: Gettyimages)
 

הראפר ג'יי זי יצטרף לקלינטון בעצרת באוניברסיטת קליבלנד בסוף השבוע. בלוויית אשתו, הזמרת ביונסה, אחת הכוכבות הגדולות בעולם המוזיקה, יהוו השניים - כך מקווים במטה קלינטון - עוד כוח סוחף לטובתה. 

 

מטה קלינטון: אופטימיות זהירה

ג'ייסון גרינבלט, יועצו הבכיר של המועמד הרפובליקני לנשיאות לענייני ישראל והעולם היהודי, בטוח שטראמפ יהיה נשיא מצוין, "הוא מעודד אנשים לפתור בעיות ולא מקבל 'לא' כתשובה". בראיון ל-ynet הוא הצביע על הקושי להסתמך על סקרים ועל האופטימיות לראת ליל הבחירות.

 

גרינבלט הסביר כי מול קלינטון, שאותה כינה "פוליטיקאית עם 30 שנות ותק", עומד "איש עסקים מצליח מאוד שבחיים לא היה בפוליטיקה, אבל רשם הצלחות רבות בקריירה שלו. הוא החליט שהוא עשה מספיק לביתו והחליט לתת חזרה למדינה שלו". לגבי הסקרים בימים האחרונים הסביר גרינבלט כי אינו חסיד גדול של סקרים, אך "הם נותנים לנו אינדיקציה חלקית. הסקרים של לפני שבועיים, לדבריו, הותירו אותו "לא פסימי אבל מוטרד".

 

לדבריו, "לדונלד יש הרבה מה להציע למדינה שלנו, ואני חושב שהעם האמריקני ראה את זה. יש לו פלטפורמה אדירה להעביר את המסר שלו לעם בלי להסתמך על ערוצי תקשורת מסויימים, לא הגונים ומניפולטיביים. אני חושב שהעם האמריקני יכל להקשיב לו ולשמוע שיש לו הרבה מה להציע".

דונלד טראמפ צמוד מאוד בסקרים לקלינטון  (צילום: AP) (צילום: AP)
דונלד טראמפ צמוד מאוד בסקרים לקלינטון (צילום: AP)

מאבק על מדינות המפתח. טראמפ בצפון קרוליינה  (צילום: AP) (צילום: AP)
מאבק על מדינות המפתח. טראמפ בצפון קרוליינה (צילום: AP)

חיזוק מהאישה מלניה  (צילום: AFP) (צילום: AFP)
חיזוק מהאישה מלניה (צילום: AFP)
אתמול פרסם מטה טראמפ מסמך שמפרט כיצד תיראה מדיניות החוץ שלו בנוגע לישראל ולמזרח התיכון. באחד הקטעים אף נמסר כי "לא תהיה מדינה פלסטינית". גרינבלט הסביר: "זה לא בדיוק נכון, זה אומר שהיום זה נראה בלתי אפשרי שתקום מדינה פלסטינית, בין השאר כיוון שההנהגה הפלסטינית מטיפה ומלמדת שנאה. הם מלמדים ילדי גן לדקור אנשים ודברים כאלה, איך אתה עושה שלום כשההנהגה אינה מעוניינת בשלום?". לדבריו, טראמפ סבור ש"האו"ם לא אמור לכפות הסכם על מדינות, זה גם לא באחריות ארה"ב. על המדינות לפתור את הדברים, אנחנו נהיה שם כשירצו בכך".

 

לגבי המסר שמטה טראמפ מעוניין להעביר לישראלים, אמר גרינבלט: "הוא חושב מחוץ לקופסה, אין בכלל שאלה בנוגע לזה. אני חושב שהוא יהיה נשיא מצויין כי הוא לא יקבל 'לא' כתשובה, והוא מנסה לדחוף אנשים כמה שאפשר כדי לפתור בעיות. במדינה שלנו יש הרבה בעיות, ואדם כזה שייתן לאנשים אנרגיות - יש לו הסיכוי הטוב ביותר לפתור את הבעיות האלו מכל מתמודד אחר שראיתי במרוץ הזה".

 

במטה מתכוננים למסיבת בליל הבחירות. "זה הולך להיות אירוע גדול, ואני אהיה שם עם אשתי וילדיי. אנחנו מקווים שבמהלך הערב יהיו חדשות מצוינות, אני חושב שיש לו סיכוי מדהים ואני חושב שהמדינה צריכה נשיא כמוהו", סיכם.

 

מחלקת המדינה פרסמה אימיילים של קלינטון

הלילה דיווחה רשת ABC כי מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה 1,280 מיילים רשמיים ששלחה זה מכבר קלינטון עת כיהנה כמזכירת המדינה - בתקווה לצנן את הביקורת שהוטחה בה בשבוע החולף, נוכח החלטתו של  ראש ה-FBI לפתוח את תיק קלינטון, שקראה בשרת ביתי לא מאובטח מידע מסווג. הפרסום נעשה מתוקף צו בית משפט, ומיילים נוספים יפורסמו בחודש הבא.  

 

 

המסמכים שמפרסמת מחלקת המדינה הם חלק מכ-15 אלף מיילים שנוגעים לחקירת קלינטון בבולשת הפדרלית. ממחלקת המדינה נמסר כי "מספר משמעותי מהמיילים הנחקרים כבר נמסרו בעבר ל-FBI", ואף פורסמו.

 

באופן אירוני, אחת התכתובות מעידה על הדרך שבה קלינטון תכננה להגיב לפרסום של מייסד וויקיליקס, ג'וליאן אסאנג'. "אנו רואים זאת לא כ'משחק חכם' של וויקיליקס אלא כ'מעשה נפשע נגד ארצות הברית של אמריקה'", כך על פי הדואר האלקטרוני. "הוא (כנראה אסאנג') עלול לחשוב שזהו צעד נבון היום, אבל אם יועמד לדין ויורשע, הוא יהפוך מפורץ סייבר חכם לפושע מורשע. זהו סוג שונה לגמרי של משחק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים