שתף קטע נבחר

אישום בסחר באיברים: "פנו במרמה לבתי חולים בטורקיה, ניצלו את התורמים"

הפרקליטות מייחסת לד"ר מיכאל זיס ולשלושת שותפיו הפעלת מנגנון משומן שבמסגרתו סחרו באיברים, תיווכו, עשקו, איימו והשתמשו במסמכים מזויפים. על כל השתלה הם גבו מאות אלפי שקלים, אך לא דאגו למעקב רפואי לתורמים

 

ד"ר מיכאל זיס (צילום: חגי אהרון) (צילום: חגי אהרון)
ד"ר מיכאל זיס(צילום: חגי אהרון)

"מנגנון מתואם שניצל את מצבם הפגיע של תורמים". כתב אישום חמור הוגש הבוקר (יום ה') נגד מיכאל זיס, שלומי ביטון, דניאל פאר וסאהר שלבי, שלהם מיוחסות – כל אחד על פי חלקו – עבירות של סחר באיברים, תיווך לסחר באיברים, עושק, איומים, שימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות, שיבוש הליכי משפט ועבירות נוספות.

 

על פי האישום, שהוגש על ידי פרקליטות מחוז מרכז לבית משפט השלום בפתח תקווה, בשנים 2016-2013 החלו זיס וביטון לארגן השתלות כליה בלתי חוקיות בחו"ל תמורת מאות אלפי שקלים כל אחת. במסגרת זאת ניטלו איברים מתורמים חיים שקיבלו תשלום תמורת קצירת כלייתם.

 

מדובר היה בעסק לכל דבר: את הכליות דאגו הנאשמים להשתיל בגופם של חולים תמורת תשלום כספי, ועל ידי כך הפיקו רווחים כספיים גדולים. לצורך ביצוע ההשתלות הבלתי חוקיות שארגנו פנו זיס וביטון לבתי חולים בטורקיה, ובאמצעות מסכת עבירות מרמה דאגו לקבל את הסכמת בתי החולים לביצוע ההליכים.

 

על פי הפרקליטות, הנאשמים פעלו כמנגנון מתואם: ביטון נהג לאתר מודעות ופרסומים שבהם הציעו אנשים שנקלעו למצוקה כלכלית את כליותיהם למכירה, ובהמשך יצר עמם קשר, הציג עצמו בשם בדוי ומסר שהוא מחפש תורם כליה לבן משפחתו. בהמשך פגש ביטון את התורם הפוטנציאלי, ניהל איתו מו"מ והסביר לו שקיימים "סיכונים מינוריים" בנטילת הכליה.

 

במקביל איתר זיס, רופא בהכשרתו, חולים הזקוקים להשתלת כליה, והציע להם השתלה מתורם חי תמורת מאות אלפי שקלים, אשר תבוצע בטורקיה. זיס דאג להנחיית מלווים לחולים ולתורמים, בהם פאר ושלבי, אשר דאגו לביצוע ההשתלה הבלתי חוקית ואישורה.

 

לאחר שקיבל תשלום מהחולה פעל זיס לקידום ביצוע ההשתלה, בין השאר באמצעות זיוף מסמכים רשמיים, שאותם דאג לתרגם לטורקית ולהחתימם על ידי נוטריון, רכישת כרטיסי טיסה עבור החולים, התורמים והמלווה ועוד. ביטון דאג לשלם לתורמים עבור קצירת כלייתם מיד עם שובם לארץ,

ובאחד המקרים הוא שילם רק מחצית מהתמורה הכספית ואיים בפגיעה בגופו של תורם אשר דרש את כספו.

 

הפרקליטות טוענת שלאחר ביצוע ההשתלה לא דאגו הנאשמים לטיפול ומעקב רפואי לתורמים, לא הנחו אותם כיצד לשמור על בריאותם וסיכנו את בריאותם.

 

כך למשל, בכתב האישום מתואר מקרה של תושבת קיסריה שסבלה מאי ספיקת כליות ונזקקה להשתלה. בנה יצר קשר עם זיס, וזה הציע לו כליה תמורת 500 אלף שקל. הנאשם לקח ממנו מסמכים רלוונטיים ואיתר תורמת. יחד עם אחד הנאשמים נסעה האישה עם התורמת לטורקיה, אך שם לאחר סדרת בדיקות נמצאה אי-התאמה והן שבו לישראל. זיס מיהר לארגן לה כליה מישראלית אחרת שהייתה שקועה בחובות ובבעיות נפשיות. הוא זייף מסמכים שלפיהם מדובר בקרובות משפחה, והשתיים טסו לטורקיה ונותחו שם.

 

מהפרקליטות נמסר: "הקורבנות של עבירות אלה נקלעים למצוקה כלכלית בשל חובות, ונאלצים למכור את איברי גופם תמורת תשלום. הפרקליטות ליוותה חקירה מורכבת ומאומצת של משטרת ישראל. בעקבות החקירה נמנעה קצירת כליותיהם של אנשים נוספים שנפלו קורבן לאותה רשת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי אהרון
מיכאל זיס
צילום: חגי אהרון
מומלצים