שתף קטע נבחר

חמור מי שלא שותה: הטרנד החדש - חלב אתון

במונטנגרו גילו את הסגולות הרפואיות של חלב האתונות: מחירו הגבוה מרתיע, אבל הפוטנציאל שלו לטפל במחלות מעורר תקווה בקרב מגדלי החמורים

"אל תצפו לכמויות חלב גדולות". מגדל החמורים דארקו סאבלצ'יץ'  ממונטנגרו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"אל תצפו לכמויות חלב גדולות". מגדל החמורים דארקו סאבלצ'יץ' ממונטנגרו(צילום: AFP)

 

המכונות כבר מזמן גזלו את עבודתו המסורתית של החמור - בהמת המשא של האיכר - אולם בעל חיים זה זוכה לעדנה מחודשת ולמעריצים במונטנגרו, הרבה בזכות החלב העשיר שלו. יותר נכון של האתון. 

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

חלב החמורים (או האתונות) נמכר בטפטופים ב-50 אירו (54 דולר) לליטר, והוא יכול להציל את תעשיית גידול החמור הבלקני, שמספריו ירדו באופן משמעותי.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
לפי המוכרים והקונים, הפוטנציאל הטיפולי של חלב החמורים הוא זה שמעלה את קרנו באחרונה במונטנגרו. "החלב הזה בריא מאוד נגד מחלות עור ומחלות אחרות", אמר דארקו סאבלצ'יץ' בשעה שסחט כמה טיפות לבנות מהאתון תרזה, אחת מבין 30 שנמצאות בנחלתו באזורים הכפריים שבמרכז המדינה. לדבריו, אפילו כמויות יומיות קטנות יכולות לעזור נגד אסתמה וברונכיטיס.

 

400 מיליליטרים ביום

האתונות נחלבות חודשיים עד שלושה חודשים לאחר שהן ממליטות, ומדי יום מתקבלים רק 400 מיליליטרים של חלב, כמות מזערית לעומת זו שמייצרת פרה אחת. "אל תצפו להרבה חלב", הזהיר סאבלצ'יץ', המעביר מחצית מתשואת החלב לאנשים שלדעתו ייהנו ממנה, אך אינם יכולים להרשות לעצמם.

 

תג המחיר של חלב החמורים נחשב גבוה במדינה שבה חיים 620 אלף תושבים ושהמשכורת החודשית הממוצעת עומדת על כ-500 אירו.

 

במרחק של חצי שעה נסיעה מעיר הבירה פודגוריצה, ואלריה מרקוביץ' יצרה קשר עם חוותו של סאבלצ'יץ' לאחר שחיפשה ברשת תרופה לבנה בן החמש ולאדו. ולאדו סובל מאלרגיות שמקשות עליו לנשום במהלך הלילה. "קראתי שקליאופטרה התרחצה עם חלב חמורים", אמרה מרקוביץ', כלכלנית במקצועה. "לא היה לי מושג לגבי זה".

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

לאחר שבנה ולאדו החל לשתות מדי יום כמות קטנה של חלב חמורים, התסמינים שלו נעשו "מתונים יותר".

 

החלב יעיל בחיזוק המערכת החיסונית?

פוטיס פאפאדמאס, מדען שמתמחה בחליבה ועוזר פרופ' באוניברסיטת קפריסין לטכנולוגיה, אמר שיש אינדיקציות חזקות לכך שחלב החמור יעיל נגד הפרעות שנובעות מכשל במערכת החיסונית של הגוף. לדבריו, הרכב החלבונים בחלב של בהמת המשא - שדומה לזה של חלב האם, אולם כמות השומן בו נמוכה יותר - מסדיר את החיסון, אולם יש צורך לערוך מחקרים רפואיים בנושא. "ההוכחה איננה חזקה עדיין, אולם יש אינדיקציות טובות מאוד", אמר המומחה לסוכנות הידיעות הצרפתית. "חייבים להיות זהירים מאוד בכל הנוגע לבריאות ולמזון".

 

מוצרי מזון הקשורים לחמורים זוכים לפופולריות גם בסרביה, שבה מוכרים על פי הטענות את הגבינה היקרה ביותר בעולם - שנוצרה מחלב חמורים - תמורת 6,000 דינרים (48 אירו) ל-50 גרם.

 

במפקד החקלאי האחרון שנעשה ב-2012 עמדה אוכלוסיית החמורים במונטנגרו על סביבות 500, וסאבלצ'יץ' בן ה-42 מעריך כי כיום יש 150 בלבד. לדבריו, לפני שלושה עשורים לא היה בית אחד בכפרי המדינה הבלקנית הזו שלא היו בו חמורים. "היו אלפי חמורים, וכעת אנחנו משתמשים במכונות והחמורים הם בעלי חיים לשום מטרה", הוא אמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
בעל חווה ובה 30 חמורים. דארקו סאבלצ'יץ' ממונטנגרו
צילום: AFP
מומלצים