שתף קטע נבחר

לאחר החלטת בג"ץ: נדחה טקס חילופי הרב הצבאי

מחרתיים תוכנן היה אמור הרב אייל קרים להיכנס באופן רשמי לתפקידו כרב הצבאי הראשי. היום הורה בג"ץ לעכב את המינוי בשל התבטאויותיו נגד הומוסקסואלים ונשים ובצה"ל הוחלט לדחות את הטקס למועד שייקבע בהמשך. הערכה: קרים יגיש תשובתו לבג"ץ למרות דרישת הימין להימנע מכך

 

ההזמנה לטקס החלפת הרב הצבאי שכבר לא יקרה במועדו ()
ההזמנה לטקס החלפת הרב הצבאי שכבר לא יקרה במועדו

המינוי מעוכב - וגם הטקס יחכה: בצה"ל הודיעו הערב (ב') על דחיית טקס חילופי הרב הצבאי הראשי בעקבות החלטת בג"ץ להטיל צו ביניים נגד מינויו של הרב אייל קרים לתפקיד בשל התבטאויות פוגעניות שלו נגד הקהילה הגאה ונגד נשים וגם בנושא סירוב פקודה. בצה"ל מסרו כי מועד חדש ייקבע בהמשך.

 

לפי הערכות ברבנות הצבאית, הרב קרים יכין את תשובתו והסבריו בתצהיר שיגיש לבג"ץ, כפי שהתבקש על-ידי בית המשפט, בניגוד להפצרות מצד גורמים בימין להימנע מלעשות זאת.

 

ראש ההרכב, השופטת מרים נאור, אמרה בדיון שנערך בעקבות עתירת מרצ: "אנחנו רוצים לשמוע מה יש לו לומר. מה הייתה עמדתו אז, מה עמדתו כיום, אם הוא חזר בו". הנשיאה נאור אמרה במהלך הדיון: "יש לי שאלה היפותטית - נגיד שרב צבאי יכול לומר שאפשר לאנוס נשים במלחמה, גם אז הרמטכ"ל היה ממנה אותו? הבה נניח שמועמד כתב זאת עתה והוא לא מכחיש, הוא אומר 'זו דעתי'. השאלה היא לצורך העניין".

ייאלץ להמתין. הרב אייל קרים (צילום: עיתון במחנה) (צילום: עיתון במחנה)
ייאלץ להמתין. הרב אייל קרים(צילום: עיתון במחנה)

"הדברים שנאמרו הם מזעזעים בלשון המעטה", אמר בדיון השופט סלים ג'ובראן. עורכת הדין המייצגת את המדינה אמרה כי הרמטכ"ל הסתייג מהדברים וכי היא לא יודעת לומר היכן הדברים הללו מופיעים בהלכה. השופט ניל הנדל אמר כי קרים צריך להחליט איפה הוא עומד: "אנו רוצים לשמוע מה הוא אומר באמת ולדעת מה עמדתו. זה כל מה שאנחנו מבקשים בשלב הזה".

 

בנט: "בית המשפט לא ממנה רמטכ"ל או רב צבאי"

בבית היהודי תקפו בחריפות את ההחלטה של בג"ץ. "שופטי בג"ץ החליטו שהם מבינים טוב יותר מהרמטכ"ל במינוי מפקדים", תקף יו"ר המפלגה ושר החינוך נפתלי בנט. "למען הסר ספק: בית המשפט לא ממנה רמטכ"ל, לא ממנה שר ביטחון ולא ממנה רב צבאי שאושר על-ידי הרמטכ"ל. תפקידו לשפוט על פי החוק שמחוקקת הכנסת".

 

למתקפה הצטרף חברו למפלגה, ח"כ בצלאל סמוטריץ': "זו החלטה שערורייתית ודורסנית. אני רק מדמיין מה היה קורה אילו היינו מבקשים משופט לחזור בו באחת בפסיקותיו על מנת להתקדם לתפקיד הבא בכס השיפוט. אני תוהה אם לשופטת ‏נאור יש מונופול על השכל, הערכים והמוסר. מי החליט שעמדתה ביחס לדבריו של הרבצ"ר נכונה יותר מעמדת הרמטכ"ל ושר הביטחון שהחליטו למנותו?".

תקף את בג"ץ. בנט (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
תקף את בג"ץ. בנט(צילום: גיל יוחנן)

סמוטריץ' אמר עוד כי "האקטיביזם השחצני והחזירי הזה חייב להיפסק. אם בג"ץ לא ירסן את עצמו ניאלץ לעשות את זה אנחנו. הרמיסה החוזרת ונשנית של הפרדת הרשויות על ידי בג"ץ עברה כל גבול. שופטי בג"ץ איבדו את הכבוד המינימלי לרשות המחוקקת והמבצעת ומפעילים יד קלה על ההדק בהתערבות בהחלטות של הכנסת והממשלה. אם האבסורד יימשך ניאלץ לטפל בו בחוק".

 

ההתבטאויות שעוררו את הסערה

הרב קרים הוא איש הציונות הדתית, בוגר ישיבת בני עקיבא נחלים, ובוגר ישיבת "עטרת כהנים" של הרב שלמה אבינר. הוא פרסם הלכות רבות המסייעות לחייל הדתי להתארגן ליציאה לפעילות מבצעית בשבת, ופרסם אף ארבעה ספרים בנושא.

 

בשנת 2011 עלה הרב לכותרות לאחר שקבע בחוות דעת הלכתית, שפורסמה לראשונה ב-ynet, כי בטקסים צבאיים ראוי שיופיעו זמרים ולא זמרות, אך חייל דתי אינו צריך לעזוב טקס שבו יש שירת נשים אם הוא נמנע ממבט בזמרת ומהקשבה לקולה.

 

שנה לאחר מכן חוללה תשובה הלכתית שהוא נתן ב-2003 סערה נוספת, לאחר שנטען כי הוא תומך באונס של שבויות מלחמה. בסופה של השאלה שעסקה בדין "אשת יפת תואר" בתורה, נשאל הרב "האם מותר בימינו לחייל צה"ל, לדוגמה, לאנוס בחורות בזמן לוחמה, או שדבר זה אסור?".

 

לפי פרסום ב"ידיעות אחרונות", הרב השיב כי ניתן "לפרוץ" את גדרות הצניעות ו"לספק את יצר הרע באמצעות משכב עם גויות טובות מראה בניגוד לרצונן, מתוך התחשבות בקשיי הלוחמים ולמען הצלחת הכלל".

 

"כך גם דוחה המלחמה צדדים מסוימים של גילוי עריות, אף שהתחברות אל גויה היא דבר חמור מאוד, אלא שהוא הותר במלחמה - בתנאים שהוא הותר - מתוך התחשבות בקשיי הלוחמים", הסביר. "ומאחר שהצלחת הכלל במלחמה עומדת לנגד עינינו, התירה התורה לפרט לספק את היצר הרע בתנאים שהתירה, למען הצלחת הכלל".

 

נגד הרב נטען כי הוא לא יצא בתשובה ברורה שהדבר אסור, מה שהביא להבהרה מצד צה"ל והרב עצמו, כי תשובתו הוצאה מהקשרה, והתייחסה לדיני המלחמה בתקופת התנ"ך: "מובן שמעולם לא התירה התורה אונס אישה", כתב. "דין 'אשת יפת תואר' נועד לגרום לחייל לחזור מכוונתו לקחת את השבויה לאישה, על ידי סדרת פעולות שמצניעות את יופייה ומדגישות את אישיותה ואת צערה".

 

הרבצ"ר המיועד נתן לאורך השנים תשובות הלכתיות נוספות שהן שנויות. באחת מהן קבע ביחס לברית החדשה כי "אין לעיין בספר כזה אלא לסלקו מן הבית ומן העולם". בהזדמנות אחרת פירט והוסיף כי יש לשרוף אותו. הוא אמר כי הומוסקסואל בעיניו הוא "אדם חולה או בעל מום שיש מצווה לאהוב אותו, לתמוך בו ולעזור לו להיחלץ ממצבו, עם הרבה רגישות וסבלנות". לדבריו, "כשם שמין אינו נזקק לשאינו מינו בבעלי חיים כי זה לא טבעי להם, קל וחומר במין האנושי".

 

קרים טען כי בעלי "נטיות הפוכות יכולים להילחם בהן ולעקור אותן", והוסיף: "הומוסקסואלים ולסביות נשארים כאלו גם אם הם מדחיקים נטייתם מסיבה זו או אחרת - רק אם הם בוחרים להישאר כאלו. אך לאדם יש בחירה חופשית לחיות על פי הטבע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
הרב אייל קרים
צילום: שאול גולן
מומלצים