שתף קטע נבחר

המגזר הערבי: עלייה בשיעור הנשים שנרצחו

שש מתוך שבע הנשים שנרצחו השנה שלא על ידי בן זוגן, היו ערביות. לקראת היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים, ההסתדרות ונעמת השיקו קמפיין שמטרתו לעורר מודעות במקומות העבודה לנשים נפגעות אלימות

 

 

עלייה בשיעור הנרצחות מהחברה הערבית על רקע אלימות במשפחה: שש משבע הנשים שנרצחו בידי בן משפחה שאינו בן זוג בשנת 2016 ויותר משליש מהנרצחות על ידי בני זוגן – הן נשים מהמגזר הערבי. כך עולה מנתונים שמפרסם היום (ה') משרד הרווחה לקראת היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים, שיצוין מחר.

 

על פי הנתונים, במהלך 2016 נרצחו שמונה נשים על ידי בני זוג בהווה או בעבר: שלוש ערביות, שלוש יהודיות ילידות הארץ ושתיים יוצאות מדינות חבר העמים. גם בשנת 2015 שיעור הנשים הערביות שנרצחו בידי בני זוגן היה יותר משליש. עוד שבע נשים נרצחו ב-2016 על ידי קרוב משפחה שאינו בן זוג – שש ערביות ואחת יהודייה.

 

"יש להיות זהירים מאוד במסקנות משום שכל מקרה רצח נוסף עשוי לשנות משמעותית את ההתפלגות, ויחד עם זאת אנו עדים לכך שבשלוש השנים האחרונות יש עלייה בשיעור הנשים הערביות מבין הנרצחות", מסביר סאיד תלי, מפקח ארצי על טיפול באלימות במשפחה במשרד העבודה והרווחה.

 

 

לדבריו, "נוסף לשיעורן הגבוה של הנשים הערביות מבין הנרצחות בידי בן זוג, הן גם הרוב המכריע של קורבנות הרצח בידי קרוב משפחה שאינו בן זוג, תופעה המאפיינת בעיקר את החברה הערבית. עוד מראים הנתונים כי שיעור יוצאות מדינות חבר העמים מבין הנרצחות בארבע השנים האחרונות – כולל 2016 – גבוה ביחס לשיעורן באוכלוסייה, וכי הגירה או רקע תרבותי ממדינות מוצא שונות תורמים לסיכון של נשים נפגעות אלימות".

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

נתוני ויצ"ו של אלימות נגד נשים  ()
נתוני ויצ"ו של אלימות נגד נשים

מנתוני המשטרה שפורסמו השבוע עולה כי נרשמה עלייה של 60 אחוז במספר תיקי האלימות במשפחה שנפתחו במהלך 2015. באותה שנה התקבלו יותר מ-14 אלף פניות של אזרחים ל-103 מרכזים למניעה וטיפול באלימות במשפחה שמפעיל משרד הרווחה ברחבי הארץ. מתוך הפניות טופלו כ-11 אלף איש, רק מיעוט מהם גברים. בארגונים המפעילים את המרכזים בפיקוח המשרד אומרים כי נרשמה ירידה בתפקוד המרכזים, בשל תקצוב חסר.

השבוע, לאחר שנים של מאבק ציבורי, הודיעו משרדי הרווחה וביטחון הפנים על השקת תוכנית לאומית

למאבק באלימות נגד נשים בעלות של 250 מיליון שקל לחמש שנים. עדיין לא ברור אם התוכנית תתוקצב כבר בשנה הקרובה.

 

תחת הסיסמה "מזהים את הסימנים – עובדים נגד אלימות" ולרגל היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים, ההסתדרות וארגון נעמת השיקו בימים האחרונים קמפיין חדש. מטרתו היא לעורר מודעות במקומות העבודה לנשים נפגעות אלימות שממשיכות להגיע לעבודתן.

 

גליה וולוך, יו"ר נעמת, אמרה: "אין ספק כי מקום עבודה שמגלה רגישות לעובדותיו יוכל להוות גורם תמיכה משמעותי על ידי הצפת הנושא, קיום הרצאות והסברה, הפצת מספרי טלפון וכתובות של גורמי הסיוע וקווי המצוקה. חשוב מכול, מתן גיבוי ודלת פתוחה לעובדות, הן על ידי המעסיק והן על ידי חברות וחברים לעבודה, יוכלו למצב את מקום העבודה כמקום בטוח שבו ניתן לפרוק ולשתף ללא חשש, ולקבל יד מושטת שתלווה את האישה בדרך אל היציאה ממעגל האלימות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הקמפיין החדש של נעמת וההסתדרות
מומלצים